Öka din försäljning online
7 tips för att sälja mer i din webshop
Öka din försäljning online
Artikel publicerad oktober 2020
1. Ta på dig kundglasögonen
Börja med att ta reda på vad kunden efterfrågar och hur de använder din shop. Det har sagts innan, men att tänka som kunden är en viktigt punkt som alltid kommer att vara relevant i alla sammanhang. Du vet ju redan att dina produkter är bra. Du litar på dig själv, du vet ju att du är trovärdig och du tycker (förhoppningsvis?) att just din shop är det självklara valet. Men utmaningen här är övertala kunderna om samma sak. Vi kan garantera att det bara kommer att ske om du tänker utifrån ett kundperspektiv. Det kommer alltid att finnas någon som är billigare och någon som har bättre utbud. Varför ska man handla från dig?
Gör användartester
Det kan vara svårt att vara neutral när man granskar något som ligger en nära om hjärtat. Be några utomstående, gärna från din målgrupp, att titta igenom din webshop.
Ge dem konkreta uppgifter och frågor att svara på, exempelvis:
- Hitta den här produkten
- Registrera dig för vårt nyhetsbrev
- Lägg till och ta bort produkter från varukorgen
- Hitta våra kontaktuppgifter
- Ta fram en konkurrents webbplats – finns det något som är bättre eller sämre där?
Hjälp dem inte på vägen och kritisera dem inte för eventuella ”fel” de gör. Det här kommer att ge dig värdefull feedback om vad du behöver förbättra!
2. Uppmuntra till utforskning och gör det lättare att ta sig runt
Navigering och filtrering är bland de absolut viktigaste funktionerna för att en webshop ska konvertera. Felar designen och tekniken här så försvinner snart de potentiella kunderna, långt innan de ens hunnit överväga att lägga något i varukorgen. Vilken variant som lämpar sig bäst för dig beror självklart på vad du säljer och hur många olika produkttyper du har. Filtreringen ska vara användbar och ladda sömlöst, och navigeringen ska underlätta för besökaren i deras jakt på den rätta produkten.
Har du många olika underkategorier? Presentera dem direkt i huvudmenyn under sina respektive huvudkategorier! På så vis kortar du ner besökarens väg till att hitta rätt. Passa även på att utnyttja utrymmet för att lyfta eventuella kampanjer, nyheter eller varför inte dina USP:ar.
Se exempelvis hur man har gjort på Outnorth.se:
3. Sökfunktion
Förvånansvärt många e-handlare, kanske särskilt de lite mindre, skippar ofta att ha med en sökfunktion. Detta är ett ganska typiskt symptom på att man missar att tänka från kundens perspektiv (se punkt 1). Men det underlättar inte bara för dina besökare att hitta rätt, det är en fantastisk källa till information om vad som efterfrågas om du spårar sökningarna i exempelvis Google Analytics.
4. Lyft fram dina bästa produkter med anpassade etiketter
Du kan använda etiketter för att att tagga produkter och få dem att sticka ut lite extra i produktlistningen. Nyhet, få kvar i lager, kampanj eller kanske “bäst i test” – det mesta är möjligt. Taggningen går att automatisera utifrån vissa villkor, eller så väljer du manuellt ut vilka produkter du vill lyfta.
Hos vår kund Gott & Kort har vi kopplat de timglasformade etiketterna till produkternas utgångsdatum, som en del av deras koncept för att minska matsvinn:
Vill du lyfta din webshop med produkttaggar?
Låt oss göra en snygg lösning som funkar för just dina produkter! Hör av dig »
5. Jobba på innehållet både för trovärdighet och sökbarhet
Innehållet du fyller din e-handel med kommer att vara en avgörande faktor för om du lyckas med att öka din försäljning online eller ej. Unika samt kvalitativa texter och bilder blir ofta det som särskiljer dig från konkurrenterna. Dessutom älskar sökmotorerna bra innehåll – så på sikt hjälper det dig att nå en större publik och fler potentiella kunder.
Och handen på hjärtat nu – vilket förtroende skulle du få för en shop där det ser ut som att produkterna är fotade med en gammal mobilkamera i en mörk källare? Igen: tänk från kundens perspektiv, det kommer alltid att löna sig i längden.
Bygg förtroende – starta en blogg
En blogg kan du fylla med innehåll som annars kanske kan vara svårt att få in på ett naturligt sätt på exempelvis produktsidor. Inspirera dina kunder, lyft fram dina produkter och hur de används, prata branschnyheter eller lägg upp bilder och recensioner du får in från de som handlat tidigare. Det håller sidan levande, bygger förtroende och ger besökarna en anledning att komma tillbaka. Rätt perfekt, eller hur? Vill du ha hjälp med uppstarten så vet du var vi finns.
6. Se till att synas på fler ställen
Möt dina potentiella kunder där de befinner sig innan de kommer till dig genom att bygga ut din digitala närvaro. Det är mycket jobb, men det kommer att löna sig i längden!
Platser att överväga:
- Vilka sociala medier använder din målgrupp? Du behöver vara aktiv där. Tänk även utanför de stora kända plattformarna och våga testa dig fram.
- Synka dina produkter till Google Merchant Center för att dina produkter ska kunna komma med i Google Shopping!
- Funderat något på Instagram- och Facebook Shopping? Det skapar en mer direkt koppling till dina produkter på dessa kanaler.
- Ett samarbete med rätt influencer kan ge dig bra resultat, men välj vem/vilka med omsorg. Tänk engagemang och relevans över följarantal!
- Finns det andra kanaler som är relevanta just för din verksamhet där du kan synas? Till exempel portaler och/eller branschorganisationer.
7. Inspireras av de som lyckats
Hitta inspiration hos både konkurrenter och aktörer från andra branscher – vad gör de som du inte gör? Kom ihåg: Tänk som kunden. Ta med sidorna du inspireras av i dina användartester för att se vad din målgrupp tycker.
Vår kund Zetas ökade sin konverteringsgrad med 76% efter att vi byggde om deras e-handel. Du kan läsa mer om vårt samarbete här »
Avslutningsvis: Glöm inte att spåra utvecklingen efter dina åtgärder
Det är viktigt att alltid hålla ett öga på trafiken och hur den utvecklas, efter en större åtgärd så blir det extra viktigt. Gör en anteckning vid varje större uppdatering och mät hur besökarnas beteenden förändras – eller inte förändras, för den delen.
Lycka till!
Redo att öka din försäljning online?
Vi vet att det kan vara svårt att veta vad som behöver göras, att genomföra det och sen även följa upp åtgärderna. Hör av dig så hjälper vi gärna till i alla led »
Fler blogginlägg om att driva webshop och konvertering
E-barometern 2022 – stora utmaningar och nya möjligheter
Årets e-handelsrapport är här – E-barometern 2022. Följ årets utveckling och ta del av viktiga insikter för en lyckad e-handel 2023.
Följ utvecklingen inom svensk e-handel 2022
Läs summeringen av årets kvartalsrapporter från E-barometern – en komplett kartläggning av svensk e-handel.
E-barometern 2021
E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.
Svenskarna och Internet 2021
Läs summeringen av ”Svenskarna och Internet 2021” – värdefull information för dig som arbetar digitalt!
Svenskarna och Internet 2020
”Svenskarna och Internet 2020” kartlägger den svenska befolkningens internetvanor – läs ett kort utdrag!
Skapa förtroende hos kunden online
Att bygga kundförtroende bör vara bland dina högsta prioriteringar för din webbplats. Här ger vi dig 6 råd på både små och större delar som kommer göra skillnad.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.