13 tips för en landningssida som konverterar
13 tips för en landningssida som konverterar
Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i augusti 2018
Vad är en landningssida?
En landningssida är en undersida på din webbplats som besökare landar på när de klickar på exempelvis en annons. Medan din startsida ska täcka alla besökares behov bör en landningssida fokusera på ett specifikt område. Därför finns det oftast ett specifikt mål, exempelvis att besökaren ska göra en intresseanmälan för en viss produkt eller tjänst, anmäla sig till en kurs eller köpa en produkt.
I den här artikeln kommer vi gå igenom 13 tips på hur du skapar en riktigt bra landningssida som ökar dina konverteringar, det vill säga besökare som utför en önskad handling på hemsidan.
1. Förberedelser
Börja med att svara på tre viktiga frågor:
Vad är målet med landningssidan?
Vad vill du att besökare som kommer till landningssidan ska göra? En intresseanmälan? En beställning? En bokning av en kurs? Köpa en produkt? Se till att allt på landningssidan jobbar för målet och eliminera allt som leder åt andra håll.
Hur gör dina konkurrenter?
Undersök hur dina kollegor i branschens landningssidor ser ut och fundera på vad du tycker fungerar. Du behöver inte uppfinna hjulet. Kopiera inte men inspireras av de som redan lyckats och plocka de bästa delarna.
Vilken är målgruppen?
Som med allt innehåll på din hemsida måste landningssidans texter och bilder vara skräddarsydda för målgruppen. Det är inte säkert att alla dina produkter och tjänster har samma målgrupp så anpassa varje landningssidas innehåll efter målgruppen just den har.
Ready 4 Content?
Behöver du hjälp att sätta ihop innehåll till din nya landningssida? Vi fixar! Börja med att höra av dig till oss:
2. Logotyp
Visa besökarna vart de har kommit genom att ha din logotyp tydligt synlig på varje landningssida du skapar. Förslagsvis uppe till vänster.
3. Wii FM
Besökarna som kommer till din landningssida har radiokanalen Wii FM på. What’s in it for me? Även om det är svårt måste du försöka fokusera på kunden och vad han eller hon kan få ut av produkten istället för att bara babbla på om specifikationer och produktfakta. Sälj in hur produkten kan göra deras liv enklare, inte vad den har för topphastighet, megapixlar och storlek.
4. Matchat innehåll
Matcha innehållet på landningssidan med innehållet på stället besökarna kom ifrån. Är den kopplad till en annons, ha med samma rubrik och låt delar av annonstexten komma igen.
5. Kortfattat
När du har skrivit klart texterna till din landningssida, banta ner dem till hälften. Landningssidan måste gå att skumläsa snabbt, utan att behöva scrolla. Budskapet ska vara tydligt redan i huvudrubriken (H1). Du har bara några sekunder på dig att skapa ett första intryck.
6. Välformulerade texter
På en landningssida är det extra viktigt med välformulerade och säljande texter. Undvik stavfel och grammatiska misstag. Skriv texter som är lätta att läsa och som tydligt pekar på fördelarna med din produkt. Använd underrubriker och punktlistor för att dela upp innehållet och göra det enklare att få en överblick.
7. Tydlig call-to-action
En landningssida är inte en landningssida utan en call-to-action. Det är en tydlig handling besökarna kan utföra som stämmer överens med ditt mål med landningssidan. En vanlig call-to-action kan vara en rubrik som säger Testa gratis i 30 dagar följt av ett kort formulär där man kan fylla i Namn och E-post och en stor och färgglad knapp med texten Testa nu!
8. Enkla formulär
Har du ett formulär på din landningssida, minimera informationen du ber dina besökare att fylla i. Generellt sett gäller regeln att ju mer det är att fylla desto färre orkar göra det. Vad behöver du verkligen ha? Namn och telefonnummer? Bara mailadress?
9. Relaterade bilder
Ha gärna med en eller några riktigt bra bilder på din landningssida. Se till att bilderna är personliga, professionella och relevanta. Personliga innebär att de känns äkta och inte är köpta i närmaste bildbank. Professionella bilder är tagna med en vettig kamera och både tekniskt och estetiskt genomtänkta. De har också en tanke bakom. Relevanta betyder att bilderna har med innehållet på landningssidan att göra. Kanske ska du ha en bild på en person som använder produkten som säljs?
Andra läste även: Bilder på din hemsida Del 2: Så når du framgång med hjälp av bilder
10. Sökmotoroptimerat
Genom att sökmotoroptimera din landningssida kan du få fler potentiella kunder att hitta den på sökmotorerna. Skriv sökmotoranpassade texter, jobba med metataggar och kom ihåg att internlänka till sidan från någon annan undersida på din hemsida.
Andra läste även: 9 effektiva tips för sökmotoroptimering av din hemsida
11. Sociala bevis och trygghetsstämplar
Sociala bevis är citat från nöjda kunder, Facebook-knappar som visar hur många som gillar produkten och andra saker som visar att andra människor uppskattar det du gör. Detta får besökarna att känna igen sig och de litar ofta mer på vad andra säger om din produkt än vad du säger. Trygghetsstämplar är stämplar eller emblem som är relevanta för din bransch och visar att du är en trygg och säker leverantör av din produkt.
12. Erbjudande
Gör det mer attraktivt att köpa genom att ha ett riktigt bra och tidsbegränsat erbjudande på din landningssida. Det får besökare att ta snabbare beslut.
13. Testning och mätning
Testa olika varianter av landningssidan och mät noga hur resultaten blir när det gäller hur många besökare som konverterar till kunder. Hittar du ett vinnande koncept, använd det på andra landningssidor för att se om samma gäller där. Utan testning och mätning missar du möjligheter att få mer tillbaks på dina annonskostnader.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg om konvertering
E-barometern 2022 – stora utmaningar och nya möjligheter
Årets e-handelsrapport är här – E-barometern 2022. Följ årets utveckling och ta del av viktiga insikter för en lyckad e-handel 2023.
Följ utvecklingen inom svensk e-handel 2022
Läs summeringen av årets kvartalsrapporter från E-barometern – en komplett kartläggning av svensk e-handel.
E-barometern 2021
E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.