Att skapa förtroende hos kunden online

Detaljerna som gör skillnad

Att skapa förtroende hos kunden online

Detaljerna som gör skillnad

Artikel publicerad september 2020

Med alla de risker som finns online idag, så är det naturligt att man som potentiell kund är extra vaksam efter tecken som kan visa på att något inte står helt rätt till när man besöker en webbplats. Det är en hälsosam vana, men innebär också att du som trovärdig verksamhet behöver vara noga med detaljerna för att kunna skapa förtroende hos kunden och inte bli missuppfattad. Här ger vi några exempel på både små och lite större delar som kommer vara viktiga för ett starkt kundförtroende.

1. Domän anpassad efter din marknad

Vår svenska .se toppdomän är välkänd och känns trygg för oss här i Sverige, men för användare i andra länder så är den obekant och kan tända varningslamporna. Att registrera anpassade domäner för de marknader du vill nå ut till är en förhållandevis enkel åtgärd för att skapa förtroende hos kunden. En .com är en bra grund och går hem globalt. Din nya domän kopplas sedan till din befintliga webbplats och lämplig språkversion.

Visste du att du kan registrera domäner via oss? Kontakta oss så hjälper vi dig att registrera en ledig domän.

2. Favicon

Här pratar vi om en liten detalj, bokstavligt. Ta en titt bland flikarna i din webbläsare – ser du den lilla ikonen som förhoppningsvis är med till vänster om titeln? Detta är en så kallad favicon, oftast en variant av företagets logotyp. Anger man den inte själv så kommer webbläsaren att fylla platsen med en generisk och anonym ikon eller en autogenererad variant från plattformen som webbplatsen är byggd i (WordPress, Magento, eller liknande).

Se skillnaden och fundera på vilka intryck den saknade faviconen ger:

Favicon, med och utan

3. Säkra webbplatsen med SSL-certifikat

Ett SSL-certifikat krypterar och skyddar informationen som skickas till/från din webbplats. Detta blir framförallt viktigt när du har formulär, e-handel eller annan funktionalitet som hanterar potentiellt känsliga uppgifter. Webbläsare varnar sedan länge sina användare för att fortsätta in på webbplatser som inte är säkra, och sökmotorerna nedprioriterar dem i sina resultat. Även om användaren kommer in på webbplatsen – hur bra intryck ger en “INTE SÄKER” markering i adressfältet?

Läs mer: Vikten av SSL-certifikat

SSL-certifikat skapar kundförtroende
Exempel på hur varningsrutor som olika webbläsare visar på osäkra webbplatser. Få användare kommer att klicka sig vidare in på webbplatsen härifrån (klicka för att förstora)

4. Visa att ni finns på riktigt

Det behöver inte vara svårare än att se till att adress, telefon, e-post och eventuella öppettider finns med på tydlig plats. Lägg till vältagna personalbilder och du stärker den personliga kopplingen ytterligare. Sociala medier är också ett tacksamt sätt att visa att ja, vi finns och vi är aktiva – se nästa punkt.

Nyfiken på oss här på Ready Digital förresten? Du hittar hela vårt team på Kontakt-sidan, välkommen!

5. Sociala medier

Använd relevant kanal för din målgrupp och visa upp verksamheten. Svara på frågor, bidra med kunskap och kommunicera med dina befintliga och potentiella kunder. Detta är särskilt viktigt för dig med e-handel, så att din kund kan känna sig säker på att du kommer att finnas där om det blir problem med deras order.

  • Håll koll på och svara på direktmeddelanden så snart som möjligt. Om du inte aktivt väljer att dölja det så kommer din genomsnittliga svarstid att visas publikt. Har du då för vana att låta meddelandena ligga så kommer det speglas negativt.
  • Tänk på att hur du besvarar eventuella kommentarer säger mycket om dig och din verksamhet för andra kunder.
  • Glöm inte att hålla information så som öppettider aktuella!
SSL-certifikat skapar kundförtroende
Exempel på hur varningsrutor som olika webbläsare visar på osäkra webbplatser. Få användare kommer att klicka sig vidare in på webbplatsen härifrån (klicka för att förstora)

6. Skapa förtroende hos kunden med bra design som funkar i alla lägen

Vill du att din webbplats ska leva upp till sin potential för att skapa kundförtroende och generera konkreta resultat så behöver designen vara användarvänlig, modern och självklart spegla företagets grafiska profil på ett snyggt sätt. Jämfört med tidigare nämnda åtgärder så kan denna punkt kräva både mer tid och resurser, men det är också det som förmodligen kommer att göra absolut störst skillnad.

  • Logotyp. Den behöver förmodligen inte ändras om helt – men se till att den håller bra kvalitet (inte är pixlig, kan skala till olika storlekar)
  • Foton. Skippa mobilkameran! Dina produkter och tjänster förtjänar bättre än så, eller hur?
  • Färger, typsnitt och övriga detaljer. Vi har alla olika smak, men när du ska ta beslut om din digitala närvaro så är det målgruppens preferenser som räknas – inte dina egna.
  • Responsiv webbdesign. Visst är din webbplats responsiv vid det här laget? Det innebär att layout och innehåll anpassar sig automatiskt efter fönsterstorleken på webbläsaren och har varit standard i många år nu. Om inte, så är det hög tid att hoppa på tåget nu.

Har du missat någon av punkterna ovan till din webbplats, eller vill du ha en neutral åsikt om vad du behöver göra med din webbplats för att bygga kundförtroende? Börja med att fylla i formuläret här nedanför, så tar vi kontakt med dig för ett första kravlöst samtal.

Dags att bygga kundförtroende

Helheten ligger i detaljerna – låt oss ta en titt på din webbplats och se vad som kan förbättras.

Checkbox

Fler blogginlägg att läsa

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.

AI för marknadsförare
AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning
Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.