Att skapa förtroende hos kunden online
Detaljerna som gör skillnad
Att skapa förtroende hos kunden online
Detaljerna som gör skillnad
Artikel publicerad september 2020
Med alla de risker som finns online idag, så är det naturligt att man som potentiell kund är extra vaksam efter tecken som kan visa på att något inte står helt rätt till när man besöker en webbplats. Det är en hälsosam vana, men innebär också att du som trovärdig verksamhet behöver vara noga med detaljerna för att kunna skapa förtroende hos kunden och inte bli missuppfattad. Här ger vi några exempel på både små och lite större delar som kommer vara viktiga för ett starkt kundförtroende.


1. Domän anpassad efter din marknad
Vår svenska .se toppdomän är välkänd och känns trygg för oss här i Sverige, men för användare i andra länder så är den obekant och kan tända varningslamporna. Att registrera anpassade domäner för de marknader du vill nå ut till är en förhållandevis enkel åtgärd för att skapa förtroende hos kunden. En .com är en bra grund och går hem globalt. Din nya domän kopplas sedan till din befintliga webbplats och lämplig språkversion.
Visste du att du kan registrera domäner via oss? Kontakta oss så hjälper vi dig att registrera en ledig domän.
2. Favicon
Här pratar vi om en liten detalj, bokstavligt. Ta en titt bland flikarna i din webbläsare – ser du den lilla ikonen som förhoppningsvis är med till vänster om titeln? Detta är en så kallad favicon, oftast en variant av företagets logotyp. Anger man den inte själv så kommer webbläsaren att fylla platsen med en generisk och anonym ikon eller en autogenererad variant från plattformen som webbplatsen är byggd i (WordPress, Magento, eller liknande).
Se skillnaden och fundera på vilka intryck den saknade faviconen ger:

3. Säkra webbplatsen med SSL-certifikat
Ett SSL-certifikat krypterar och skyddar informationen som skickas till/från din webbplats. Detta blir framförallt viktigt när du har formulär, e-handel eller annan funktionalitet som hanterar potentiellt känsliga uppgifter. Webbläsare varnar sedan länge sina användare för att fortsätta in på webbplatser som inte är säkra, och sökmotorerna nedprioriterar dem i sina resultat. Även om användaren kommer in på webbplatsen – hur bra intryck ger en “INTE SÄKER” markering i adressfältet?
Läs mer: Vikten av SSL-certifikat
4. Visa att ni finns på riktigt
Det behöver inte vara svårare än att se till att adress, telefon, e-post och eventuella öppettider finns med på tydlig plats. Lägg till vältagna personalbilder och du stärker den personliga kopplingen ytterligare. Sociala medier är också ett tacksamt sätt att visa att ja, vi finns och vi är aktiva – se nästa punkt.
Nyfiken på oss här på Ready Digital förresten? Du hittar hela vårt team på Kontakt-sidan, välkommen!
5. Sociala medier
Använd relevant kanal för din målgrupp och visa upp verksamheten. Svara på frågor, bidra med kunskap och kommunicera med dina befintliga och potentiella kunder. Detta är särskilt viktigt för dig med e-handel, så att din kund kan känna sig säker på att du kommer att finnas där om det blir problem med deras order.
- Håll koll på och svara på direktmeddelanden så snart som möjligt. Om du inte aktivt väljer att dölja det så kommer din genomsnittliga svarstid att visas publikt. Har du då för vana att låta meddelandena ligga så kommer det speglas negativt.
- Tänk på att hur du besvarar eventuella kommentarer säger mycket om dig och din verksamhet för andra kunder.
- Glöm inte att hålla information så som öppettider aktuella!
6. Skapa förtroende hos kunden med bra design som funkar i alla lägen
Vill du att din webbplats ska leva upp till sin potential för att skapa kundförtroende och generera konkreta resultat så behöver designen vara användarvänlig, modern och självklart spegla företagets grafiska profil på ett snyggt sätt. Jämfört med tidigare nämnda åtgärder så kan denna punkt kräva både mer tid och resurser, men det är också det som förmodligen kommer att göra absolut störst skillnad.
- Logotyp. Den behöver förmodligen inte ändras om helt – men se till att den håller bra kvalitet (inte är pixlig, kan skala till olika storlekar)
- Foton. Skippa mobilkameran! Dina produkter och tjänster förtjänar bättre än så, eller hur?
- Färger, typsnitt och övriga detaljer. Vi har alla olika smak, men när du ska ta beslut om din digitala närvaro så är det målgruppens preferenser som räknas – inte dina egna.
- Responsiv webbdesign. Visst är din webbplats responsiv vid det här laget? Det innebär att layout och innehåll anpassar sig automatiskt efter fönsterstorleken på webbläsaren och har varit standard i många år nu. Om inte, så är det hög tid att hoppa på tåget nu.


Har du missat någon av punkterna ovan till din webbplats, eller vill du ha en neutral åsikt om vad du behöver göra med din webbplats för att bygga kundförtroende? Börja med att fylla i formuläret här nedanför, så tar vi kontakt med dig för ett första kravlöst samtal.
Dags att bygga kundförtroende
Helheten ligger i detaljerna – låt oss ta en titt på din webbplats och se vad som kan förbättras.
Fler blogginlägg att läsa
Partnerskap med Dintero – betalningslösning för e-handel
Den betalningslösning du har idag är avgörande för konverteringarna i din e-handel. Genom vårt partnerskap med Dintero är vi glada att kunna erbjuda en enkel och smidig betallösning för din webbutik. Dintero integreras smidigt i din webshop Det är viktigt att...
Team Ready växer med tre nya medarbetare
Vi växer! Nu kan vi presentera fler härliga kollegor till vårt team. Vi välkomnar Victor som ekonomiassistent, Christian som drifttekniker och Therese som content marketer.
5 efterlängtade uppdateringar på Instagram
Fler länkar i profilen och schemaläggning via tredjepartsverktyg – nu rustas Instagram med fler funktioner som hjälper dig arbeta strategiskt.
Annonsering i sociala medier
Annonsera i sociala medier för att nå din målgrupp, öka din försäljning och sprida ditt varumärke. Låt oss introducera dig till möjligheterna med annonsering i sociala medier!
E-barometern 2022 – stora utmaningar och nya möjligheter
Årets e-handelsrapport är här – E-barometern 2022. Följ årets utveckling och ta del av viktiga insikter för en lyckad e-handel 2023.
8 trender inom digital marknadsföring 2023
AI, social search och Performance Max – har du koll på årets trender inom digital marknadsföring?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.