9 effektiva tips för sökmotor-optimering av din hemsida

2024-11-28 | Sökmotoroptimering

Att jobba med sökmotoroptimering (SEO) på din hemsida är ett av de bästa sätten att få bättre placeringar på Google och öka trafiken till din webbplats. Men har du inte optimerat tidigare kan det kännas svårt att veta var du ska börja. Här delar vi med oss av våra bästa tips för att komma igång – och för att lyckas långsiktigt.

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization), handlar om att optimera ditt innehåll för att det ska synas så högt som möjligt i sökresultaten. Bra SEO resulterar också i mer relevant innehåll för dina besökare – vilket ökar chansen till konverteringar. Vill du jobba med en professionell SEO-byrå och nå långsiktiga, effektiva och varaktiga resultat? Kontakta oss så sätter vi igång!

1. Börja idag – och håll igång kontinuerligt

Sökmotoroptimering är inget projekt du bockar av en gång för alla – det är ett löpande arbete. Konkurrensen online är stenhård, och om du stannar upp riskerar dina konkurrenter att passera dig på dina viktiga sökord.

Börja enkelt: analysera din webbplats, identifiera förbättringsområden och sätt igång. Det finns alltid små förbättringar du kan göra som gör stor skillnad på sikt.

2. Planera din sökmotoroptimering

SEO börjar med en gedigen planering. Ta reda på hur dina konkurrenter presterar och vilka sökord de rankar på. Fundera på vad som gör dem framgångsrika – och hur du kan hitta din egen nisch.

Lägg särskilt fokus på lokala sökord om du riktar dig till en geografisk målgrupp. Du kan nischa dig ytterligare genom att satsa på sökord som har att göra med mer specifika tjänster du erbjuder. Det är lättare att hamna högt på ord som färre satsar på.

Ta hjälp av ett sökordsverktyg för att analysera sökvolymer och konkurrens. Ett kostnadsfritt förslag är till exempel Google Keyword Planner.

Exempel: redovisningsbyrå i Uddevalla

Vi tänker oss att du är en redovisningsbyrå i Uddevalla. Du vill ligga etta när man Googlar ”redovisning”, det vill alla i branschen. Men när du satsar på ordet ”redovisning” konkurrerar du med hela Sverige – konkurrensen kommer att vara stenhård.

För att lyckas bra på Google måste du nischa dig. Finns det många andra redovisningsbyråer i Uddevalla? Några som är större än dig? Hur jobbar de andra? Vilka ord syns de på? Vad gör de som är bra på sina hemsidor? Ha bra koll på konkurrensen så blir det lättare att konkurrera.

Dessutom, Google känner av vart sökarna befinner sig. Sitter någon i Uddevalla och söker på ”redovisning”, så är chansen att du dyker upp hos dem om du har optimerat din sida mot Uddevalla och är registrerad där med Google Business.

Vilka sökord ska du satsa på?

Vad kan dina potentiella kunder tänkas söka på? Hur söker du själv på Google? Tänk dig in i dina kunders situation. Någon som är ute efter hjälp med redovisning i Uddevalla söker exempelvis på ”redovisning Uddevalla”, ”hjälp med redovisning i Uddevalla” eller ”redovisningsbyrå i Uddevalla”.

3. Skapa unikt och värdefullt innehåll

Google premierar originalinnehåll som ger besökarna värde. Fundera på hur du kan engagera dina besökare, till exempel genom how to-artiklar, tips, guider eller branschnyheter. Detta är inte bara bra för dina besökare, utan också för dina positioner på Google.

Strukturerad data, så som punktlistor och numreringar hjälper Google att förstå innehållet på din webbplats och kan förbättra din synlighet genom featured snippets.

4. Gör ditt innehåll engagerande​

En viktig del i SEO är att skapa engagerande innehåll. Engagerande innehåll är innehåll som besökarna vill konsumera länge, interagera med och dela med sina vänner.

Skriv texter som både informerar och inspirerar och använd interaktiva element, räknare, quiz, bilder och videos för att bibehålla engagemanget.

Ju längre dina besökare stannar och ju mer de interagerar, desto bättre är innehållet i Googles ögon vilket hjälper dig att klättra på dina sökord.​

Testa din landningssida i vårt SEO-test

Nyfiken på hur du rankar på Google idag? Gör vårt SEO-test och få svar direkt på hur optimerad din landningssida är för ditt valda sökord.

5. Optimera rubriker, metataggar och bilder​

Rubriker

Använd relevanta sökord i dina rubriker. Dela upp texten med underrubriker (H2-H6) för bättre läsbarhet.

Metataggar

Titel och beskrivning är fortfarande centrala för SEO. Gör dem informativa och lockande för att öka klickfrekvensen.

Bilder

Ge bilder beskrivande filnamn och lägg till alt-texter som beskriver innehållet. Detta är särskilt viktigt för tillgänglighet och för att synas i Googles bildsök.

6. Bygg en stark länkstruktur

Länkar är en av de viktigaste delarna i sökmotoroptimering av din hemsida.

  • Interna länkar: Guida användaren vidare till relevanta undersidor på din webbplats. Det kan vara exempelvis andra relevanta artiklar eller relaterade tjänstesidor.
  • Externa länkar: Försök få länkar till din webbplats från trovärdiga externa källor. Det kan du göra genom att till exempel samarbeta med andra aktörer i din bransch för att öka dina chanser att få backlinks, men också att fokusera på riktigt bra innehåll som gör att dina besökare vill dela ditt innehåll vidare.

Kom även ihåg att också länka ut till andra (relevanta!) sidor – det är en seglivad myt att det skulle vara något negativt.

7. Uppdatera regelbundet

En aktiv webbplats ger både återkommande besökare och bättre synlighet på Google. Se till att dina produkter och tjänster alltid är uppdaterade och lägg till nya artiklar, blogginlägg eller nyheter med jämna mellanrum.

Förutom att producera nytt innehåll är det minst lika viktigt att uppdatera äldre innehåll för att hålla det aktuellt och relevant. Du behöver hela tiden optimera ditt innehåll för att behålla och förbättra din ranking.

8. Fuska inte – bygg för långsiktig framgång

Undvik genvägar som att köpa länkar eller använda duplicerat innehåll. Google är smartare än du tror och straffar fusk, vilket kan få riktigt jobbiga följder.

Ta inspiration av riktlinjerna E-E-A-T (Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet) som används av Google för att bedöma kvalitet. I korta drag handlar det om att Google vill presentera så relevanta sökresultat som möjligt, och bortprioriterar webbplatser med lågkvalitativt innehåll.

9. Ha tålamod

SEO-arbete ger sällan resultat direkt, det kan ta veckor eller till och med många månader innan du börjar klättra i sökresultatet.

Är din webbplats helt ny blir detta ännu mer påtagligt, då Google i regel litar mer på webbplatser som funnits länge. Tålamod är en viktig egenskap om du vill nå resultat med hjälp av sökmotoroptimering.

SEO för långsiktiga och varaktiga resultat

SEO hjälper dig att synas när kunder aktivt söker efter det du erbjuder, vilket gör det till en av de mest träffsäkra metoderna för att driva relevant trafik. Det är din chans att visa upp dina tjänster, produkter och skapa värde för din målgrupp. Med tid, tålamod och kontinuerligt arbete kan SEO ge långsiktiga resultat och stärka både din digitala närvaro och ditt varumärke.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Dags att synas högt på Google

Vi hjälper dig få rätt förutsättningar att nå högre resultat på Google. Hör av dig till oss så sätter vi igång!

Fler inlägg

Nå högre på Google med internlänkar

Nå högre på Google med internlänkar

Interna länkar är en självklarhet på varje hemsida. Våra tips hjälper dig att använda dem till att förbättra din sökmotoroptimering.Vad är internlänkar? På hemsidor finns två olika typer av länkar: externa och interna. Externa länkar går till en annan domän, bort från...

Klättra på Google med sökmotorvänliga URL:er

Klättra på Google med sökmotorvänliga URL:er

Sökmotorvänliga URL:er underlättar för dina besökare, förbättrar resultaten på sökmotorerna och ökar i förlängningen antalet besökare till din hemsida eller webshop. Dessutom enkelt att ordna, även om det är lätt hänt att man glömmer göra det. Är dina sökvägar...