Följ utvecklingen inom svensk e-handel
Följ utvecklingen inom svensk e-handel
Artikel uppdaterad i december 2022
E-handelstillväxten i Sverige minskar och konsumenter ställer allt högre krav på dagens e-handlare. Hållbarhet, fygitala upplevelser och smidiga, säkra leverans- & betallösningar är några av de självklarheter som är avgörande för digitala köp. Läs summeringen av E-barometerns kvartalsrapporter och få insikter i hur du skapar rätt förutsättningar för din e-handel.
De två senaste åren har e-handeln skjutit i höjden och första kvartalet 2021 visade en tillväxt på 53%. Det är därför inte så konstigt att tillväxten avstannat under 2022. Under Q1 backade e-handeln med -8% och trenden höll i sig under resterande kvartal. Q2 visade ett resultat på -8% och Q3 en något mindre minskning med -5% (jämfört med samma period 2021). Trots en negativ utveckling överlag fortsätter några branscher att öka i e-handelstillväxt.
Årligen summerar PostNord svenskarnas e-handelsvanor i det som kallas E-barometern. Rapporten görs i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research som kontinuerligt följer marknadens utveckling.
E-handeln blir fygital – e-handel och fysisk handel i ett
E-handelns tillväxt minskar – men fortsätter öka i vissa branscher
Svensk e-handel backar i det stora hela, men några branscher går vinnande ur rådande lågkonjuktur. Under Q1 var den negativa tillväxten störst bland dagligvaror (-19%), följt av sport & fritid (-15%) samt böcker & media (-15%). Även elektronik (-13%), heminredning & möbler (-9%) samt barnartiklar & leksaker (-5%) visade negativa tillväxtresultat. Det fanns dock några branschvinnare som visade en ökad tillväxt, däribland apoteksvaror (+13%), kläder & skor (+3%) och bygghandel (+2%).
Under Q2 såg trenden ungefär likadan ut, men där dagligvaror gjorde ett ytterligare tapp och landade på en e-handelstillväxt om -28%. Den stora minskningen tros vara ett resultat av slutet på coronapandemin, vilket resulterat i att fler äter mat utanför hemmet och i större utsträckning handlar mat i fysiska butiker. Fler branscher som visade negativa tillväxtresultat var barnartiklar & leksaker (-2%), bygghandel (-7%), hemelektronik (-7%), möbler och inredning (-8%), böcker & media (-9%) och sport & fritid som landade på -12%. Apoteksvaror fortsatte däremot öka i e-handelstillväxt även under Q2 (+4%) och kläder & skor landade på en knapp ökning (+1%).
Läs mer: E-barometerns årsrapport 2021 – kundresor och kundupplevelser
När pandemin nått sitt slut möttes marknaden av nya utmaningar. Kriget i Ukraina och den stigande inflationen rörde om på marknaden och flera e-handlare fick ansöka om konkurs. Trots att de flesta branscher har det tufft, är det några som går vinnande ur rådande situation. Apoteksvaror ökade med ytterligare +9% i e-handelstillväxt under Q3 och så även kläder & skor med en knapp ökning om +1%. Bygghandel (0%) förblev oförändrad, medan flera branscher fortsatte backa – sport & fritid (-1%), möbler & inredning (-3%), böcker & media (-9%), dagligvaror (-9%), hemelektronik (-10%), barnartiklar & leksaker (-27%).
Apoteksvaror är årets branschvinnare
Mode- och skönhetsbranschen toppar listan
Skönhet & hälsa och kläder & skor är de mest populära kategorierna att e-handla. Av de som handlat på nätet något under de senaste 30 dagarna under Q1 handlade 43% någon skönhetsprodukt och 38% inom området kläder & skor. Under Q2 var istället kläder & skor den mest e-handlade kategorin (43%) tätt följt av skönhet & hälsa (42%). I Q3 vände trenden igen och flest handlade skönhet & hälsa (42%) följt av kläder & skor (41%).
Resultatet kan jämföras med de näst mest populära kategorierna som e-handlats under de senaste 30 dagarna – böcker & media (22% under Q1 och 19% under Q2) samt hemelektronik (20% under Q1 och 20% under Q2). En betydande större del e-handlade mode- och skönhetsprodukter i relation till resterande kategorier. Trenden höll i sig även under Q3, men med en något minskad e-handel inom kategorierna jämfört med samma period föregående år, vilket tros vara ett resultat av att fler handlar i fysiska butiker igen.
Fler e-handlar med mobilen
Inte helt oväntat handlar allt fler på nätet via mobilen. Rapporten för Q1 visade att 61% som e-handlat har genomfört minst ett köp via mobilen under de senaste 30 dagarna. Mer än 80% av kvinnor mellan 30–49 e-handlade via mobilen, till skillnad från män 65+ år som visade ett resultat på 30%. Skillnaden tros bero på den kvinnodominerade mode- och skönhetsbranschen, och att de branscherna samtidigt flyttar sig snabbare till sociala plattformar som till exempel Instagram Shopping på Instagram. Samtidigt finns ingen antydan om minskad e-handel inom kategorin kläder & skor, visar E-barometerns Q3 rapport. Snittbeloppet för köp online i kategorin var under Q3 1 296 kr och i en undersökning svarade 49% att de planerar att handla under Black Friday och 54% att de tänker handla julklappar inom kategorin på nätet.
Läs mer: Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer i din webshop
En fygital e-handel med fler leverans- och betalalternativ
Årets andra kvartalsrapport poängterar ytterligare betydelsen av mobilen och den digitala kundresan. Fler konsumenter önskar digital hantering via mobilen även i fysiska butiker, så som självbetjäning vid beställning och betalning. Under Q2 har en hel del nya betalningssätt blivit normaliserade hos konsumenten. Till exempel betalning med fingeravtryck och med mobilen via Swish, Apple Pay och Google Pay.
Dessutom får variationen av leveransalternativ allt större betydelse. Bland annat avbryter en tredjedel sitt köp om önskat leveranssätt inte finns. Under Q2 var det vanligaste leveransalternativet fortfarande leverans till utlämningsställe (46%), följt av postlåda/paketbox (19%) och hemleverans (15%). Men om konsumenten fick bestämma ser det annorlunda ut, med en relativt jämn fördelning mellan utlämningsställe (26%), postlåda/paketbox (22%) och hemleverans (20%).
Julhandeln förväntas minska
Årets julhandel förväntas minska jämfört med tidigare år. Prognosen för 2022 är 10,6 miljarder, jämfört med 2021 som landade på 11,4 miljarder. Under Q3 uppgav 26% att de förväntas spendera mindre pengar på julklappar i år, en ökning med 10% sedan samma fråga undersöktes under årets första kvartal. Däremot planerar de flesta att konsumera julklappar, men att prislappen blir mer styrande. Snittbudgeten för julklappar under 2022 är 2 380 kr, jämfört med 2 493 kr under 2021.
Med en minskad plånbok blir förmånliga erbjudanden viktigare, vilket stärks av att 1 av 3 skulle e-handla julklappar under Black Week. Dessutom planerar fler e-handlare att erbjuda sista-minuten-leverans i år. Konsumenterna är dock inte lika övertygade om att beställningar nära jul faktiskt kommer levereras i tid. Bland e-handelsföretag svarar att 63% att beställningar en vecka innan jul kommer levereras i tid, medan endast 30% av konsumenterna är övertygade om detta.
Hållbarhet prioriteras av konsumenterna
Hållbarhetsfrågorna fortsätter vara viktiga för konsumenterna 2022. Under Q1 var det främst livsmedel- och modebranschen som konsumenterna ställde högst krav på hållbarhet. Produktion, leverans och arbetsförhållande ansågs också viktiga. Dessutom visade rapporten för Q1 att det är viktigt för konsumenten att kunna följa produktionskedjan och att hitta information på webbplatsen om framförallt social hållbarhet. Dock visade det faktiska konsumentbeteendet att 63% inte skulle avstå köp enbart av hållbarhetsskäl.
Fler öppnar upp för cirkulär e-handel
Vikten av hållbarhet speglar sig på flera sätt och Q2 rapporten visar att av alla de som e-handlat senaste månaden så har en fjärdedel av dessa e-handlat begagnat. Fler tänker cirkulärt och väljer att sälja vidare produkter som de inte längre vill ha. Dessutom svarar 87% ”Nej” på frågan om de handlat en begagnad vara under det senaste året som de sedan inte velat behålla. Även under Q3 planerar 1 av 4 att handla begagnat. Främst är det kläder & skor som konsumeras begagnat, vilket kan styrkas i att Erikshjälpen visade en tillväxt med +11% under kvartalet.
Tips! Skapa rätt förutsättningar för din e-handel 2022
- Om du inte redan nu möjliggör köp på fler plattformar som Instagram Shopping – gör det nu!
- Se till att du har en mobilanpassad webbdesign
- Följ kundresan på alla plattformar – även fysiskt!
- Presentera ditt hållbarhetsarbete genom tydliga USPar på webben
- Erbjud smidiga och hållbara leverans- och betallösningar
- Täpp till förtroendegapet genom att leverera i tid och var transparent mot dina kunder
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.