Följ utvecklingen inom svensk e-handel

Följ utvecklingen inom svensk e-handel

Artikel publicerad i juni 2022

Det händer en hel del inom svensk e-handel. De två senaste åren har e-handeln skjutit i höjden och första kvartalet 2021 hade svensk e-handel ett tillväxttal på 53%. Det är därför inte så konstigt att e-handeln fick en negativ tillväxt under årets första kvartal. Vi har summerat första kvartalsrapporten av E-barometern och samlat tips på hur du skapar rätt förutsättningar för att lyckas med din e-handel 2022. 

Årligen summerar PostNord svenskarnas e-handelsvanor i det som kallas E-barometern. Rapporten görs i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research som kontinuerligt följer marknadens utveckling. Rapporten för Q1 2022 visar att e-handeln fått en negativ tillväxt med 8%, men att några branscher fortsätter öka i tillväxt.

E-handelns tillväxt minskar – men ökar för vissa

Överlag backar svensk e-handel med 8% under första kvartalet 2022. Störst negativa tillväxt visar daligvaror (-19%), följt av sport & fritid (-15%) samt böcker & media (-15%). Även elektronik (-13%), heminredning & möbler (-9%) samt barnartiklar & leksaker (-5%) visar negativa tillväxtresultat. Det finns dock fortfarande några branscher som ökat i tillväxt under 2022. Bland annat apoteksbranschen som visar +13%. En mindre tillväxt visar också kläder & skor (+3%) och bygghandel (+2%).

Läs mer: E-barometerns årsrapport 2021 – kundresor och kundupplevelser

Skönhetsprodukter toppar listan

Mode- och skönhetsbranschen är de mest populära inom e-handel även 2022. Av de som e-handlat under de senaste 30 dagarna handlade 43% någon skönhetsprodukt och 38% inom området Kläder & skor. Det kan jämföras med de näst mest populära kategorierna böcker & media samt hemelektronik, där 23% respektive 22% av de som e-handlat under de senaste 30 dagarna rapporterade att de handlat något inom respektive kategori.

Fler e-handlar med mobilen

Inte helt oväntat handlar allt fler på nätet via mobilen. Rapporten visar att 61% som e-handlat har genomfört minst ett köp via mobilen under de senaste 30 dagarna. Mer än 80% av kvinnor mellan 30–49 e-handlar via mobilen, till skillnad från män 65+ år som visar ett resultat på 30%. Skillnaden tros bero på den i dagsläget kvinnodominerade mode- och skönhetsbranschen, och att de branscherna samtidigt flyttar sig snabbare till sociala plattformar som till exempel Instagram Shopping på Instagram.

Läs mer: Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer i din webshop

E-handel-i-mobilen

Hållbarhet prioriteras av konsumenterna

Hållbarhetsfrågorna fortsätter vara viktiga för konsumenterna 2022. Framförallt är det livsmedel- och modebranschen som konsumenterna ställer högst krav på hållbarhet. Produktion, leverans och arbetsförhållande är bland annat det som anses viktiga. Rapporten visar också att det är viktigt för konsumenten att kunna följa produktionskedjan och att hitta information på webbplatsen om framförallt social hållbarhet. Trots detta skiljer sig det faktiska konsumentbeteendet då 63% uppger att de inte skulle avstå köp enbart av hållbarhetsskäl.

Läs mer: Att skapa förtroende hos kunden online

Tips! Skapa rätt förutsättningar för din e-handel 2022

  • Om du inte redan nu möjliggjort köp på fler plattformar som Instagram Shopping – gör det nu!
  • Se till att du har en mobilanpassad webbdesign
  • Presentera ditt hållbarhetsarbete genom tydliga USPar på webben
e-barometern-2021

Vi hjälper dig med din webshop!

Skicka ett mejl eller ring oss direkt: 0470-70 36 80. Vill du hellre att vi kontaktar dig? Fyll i formuläret så hör vi av oss!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.