Svenskarna och Internet 2021

Insikterna du behöver för att lyckas digitalt

 

Svenskarna och Internet 2021

Artikeln publicerades i december 2021

Internet används idag så flitigt att du som inte surfar digitalt varje dag går under benämningen “sällananvändare”. Hela 94 %* av Sveriges befolkning använder internet, främst via mobilen och både det dagliga användandet av e-tjänster och sociala medier har ökat under året. Men trots digitaliseringens framfart finns fortfarande de som är tveksamma till digitala lösningar. Uppfattningen om osäkra betallösningar gör att många känner oro för att handla online.

*från 16 år och äldre

Svenskarna och Internet är en årlig rapport över svenskarnas internetanvändning framtagen av Internetstiftelsen. Här finns spännande statistik och information om internetvanor och den digitala förändringen över tid. Svenskarna och Internet 2021 visar bland annat att:

  • Det dagliga användandet av internet fortsätter öka
  • 90-talister dominerar bland användarna på sociala medier
  • Nästan hälften av alla internetanvändare använder Facebook och Instagram dagligen

Ännu fler e-handlar

9 av 10 använder internet varje dag och 9 av 10 e-handlar. Ungefär 2 av 10 upptäckte e-handeln under de senaste tre åren och pandemin har varit en bidragande faktor till att fler börjat e-handla. Trots rekordökningen 2020 väntas e-handeln fortsätta öka. Du kanske har hört talas om “live shopping” och “social shopping”, som är några av de nya e-handelsformer som dykt upp. Under tredje kvartalet 2021 ökade näthandeln med 11 % visar Postnords E-barometer. Postnords framtidsprognos beräknar att e-handeln kommer utgöra en fjärdedel av den totala handeln år 2025.  

Källa: Svenskarna och Internet, Internetstiftelsen 2021

Se ett av våra lyckade e-handelsuppdrag: Zetas – Ökad konvertering och fler kunder

Läs mer: Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer i din webbshop 

Så används sociala medier – YouTube toppar listan

Hela 95 % av internetanvändarna använder sociala medier. På topplistan finns både bekanta och nya medier. YouTube är tillsammans med Facebook och Instagram de mest populära plattformarna 2021.  

Källa: Svenskarna och Internet, Internetstiftelsen 2021

Fler än hälften använder Facebook varje dag och nära hälften använder Instagram varje dag. Det är 90-talisterna som använder Facebook allra mest, tätt följt av 80- och 70-talisterna. Även på Instagram är det 90-talisterna som är flitigast användare, följt av 80- och 00-talister. Här är det poster i flödet som används allra mest, därefter Stories, IGTV och Instagram Shoppning. Användarna är fler kvinnor än män och det är tydligt att kvinnor använder Stories mer.  

Källa: Svenskarna och Internet, Internetstiftelsen 2021

Även LinkedIn, Snapchat och Tiktok är flitigt använda medier. Främst är det högstadieelever som använder Tiktok och Snapchat. LinkedIn används av nästan 4 av 10 svenskar och majoriteten av dessa användare arbetar hemma, är tjänstemän, högskoleutbildade, höginkomsttagare och bor i storstäder. Utav alla sociala medier är YouTube det som totalt sett använts allra mest under året. 

Titta på föreläsningar, lyssna på musik och ta del av nyheter och utbildningsmaterial och är några av de saker som finns med på listan över vad YouTube-användarna gör. Främst är det för nöjes skull YouTube används, följt av titta på instruktionsfilmer.

Källa: Svenskarna och Internet, Internetstiftelsen 2021

Säkerhet och transparens viktigare än någonsin 

Trots internets många fördelar finns också baksidor. Säkerhet och integritet är några av de orosmoment som finns bland internetanvändarna och 4 av 10 uppger att de blivit utsatta för någon form av bedrägeriförsök. Hälften av alla som handlar online känner otrygghet och är oroliga för att deras betalningsuppgifter ska bli felaktigt hanterade. Många uppger också att de känner oro för att bli lurade och att den vara de beställt inte kommer fram. Därför är det viktigt att arbeta med säkerhet, förtroende och transparens som e-handlare. 

Källa: Svenskarna och Internet, Internetstiftelsen 2021

Läs mer: Att skapa förtroende hos kunden online – Detaljerna som gör skillnad 

Läs hela rapporten på Internetstiftelsens webbplats: Svenskarna och Internet 2021 

Läs även vår artikel: Svenskarna och Internet 2020 – Viktigt att veta för marknadsförare och kommunikatörer 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg för din webbplats

E-barometern 2021
E-barometern 2021

E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.

Svenskarna och Internet 2020
Svenskarna och Internet 2020

“Svenskarna och Internet 2020” kartlägger den svenska befolkningens internetvanor – läs ett kort utdrag!

E-handeln växer under coronakrisen
E-handeln växer under coronakrisen

Många företag har drabbats svårt till följd av coronakrisen, men det finns ljusglimtar. Företag som satsar på e-handel och digital annonsering kommer klara sig bättre igenom krisen.

Redo för nästa steg?

Vi hjälper dig och ditt företag att stärka er digitala närvaro. Hör av dig till oss så hittar vi en lösning för just dig!

Kontakta oss!

Checkbox