E-barometern 2022 – stora utmaningar och nya möjligheter
E-barometern 2022 – stora utmaningar och nya möjligheter
Artikel publicerad i mars 2023
Här nedan har vi summerat ett urval av E-barometern 2022 samt 5 viktiga insikter att ta med in i 2023.
Om E-barometern
Varje år släpper PostNord E-barometern. Rapporten summerar och följer upp utvecklingen inom svensk e-handel och görs i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Du hittar hela rapporten här.
Negativ utveckling för svensk e-handel 2022
År 2022 blev ett tufft år för e-handeln. Med -7% i e-handelstillväxt blev flera branscher hårt drabbade. Allra mest tappade dagligvaruhandeln (-17%) tätt följt av barnartiklar och leksaker (-16%). Trots det gick några branscher vinnande ur 2022 – apoteksnäthandeln landade på en positiv tillväxt om 10% och skor och kläder på en knapp ökning med 2%.
Apoteksnäthandeln landade på en tillväxttakt om 10% 2022
E-handel genom sociala medier ökar
De senaste åren har det hänt en hel del inom social handel. E-handel har blivit mer integrerat i konsumtionen av sociala medier och för många är friktionsfria köp via mobilen en självklarhet. E-barometerns årsrapport visar att hela 20% av konsumenter 18–29 år har handlat genom sociala medier senaste månaden. Trenden håller i sig även bland resterande åldersgrupper 30–49 år (17%), 50–64 år (16%) och 65–79 år (14%).
Det innebär stora möjligheter för företag. Samtidigt är det viktigt att fortsätta fokusera på sitt varumärke för att skapa ett community med lojala kunder. En effektiv sociala medier strategi gör det möjligt att vinna nya marknadsandelar i en utmanande tid.
Kom igång med sociala medier
Vi hjälper dig med allt från effektiv strategi till konkreta handlingsplaner för dina sociala medier.
Vikten av förstapartsdata när tredjepartscookies fasas ut
I takt med att tredejepartscookies fasas ut blir det svårare för företag att generera data om konsumenters köpbeteende. Redan nu väljer många att inte bli spårade online vilket gör det viktigt att snabbt komma igång och samla in egen data, så kallad förstapartsdata.
Att få kunder att själva dela med sig är däremot enklare sagt än gjort. Till exempel visar E-barometern 2022 att 71% ogillar att registrera sig när de ska göra ett köp online. För att lyckas behöver företag arbeta kreativt och locka med till exempel förmånliga erbjudanden för att kunna samla in värdefull data.
Läs mer: Web3 och social search – 8 trender inom webb och digital marknadsföring 2023
Fler ser friktionsfria köp via mobilen som en självklarhet
Bra och tydlig information är viktigast för konsumenterna
I takt med att e-handeln blivit mer normaliserad ökar också konsumenters krav på funktioner, tillgänglighet och inspiration. Vilket ställer höga krav på företag.
Nästan alla tillfrågade konsumenter (97%) svarade att den viktigaste egenskapen för en webbutik är bra och tydlig information om produkterna. Minst prioriterad egenskap var att webbutiken är mobilanpassad (62%). Fler viktiga egenskaper var att det ska vara lätt att navigera, bra sökfunktion, utbudet, information om företaget och returrutiner, tydliga kontaktuppgifter till kundservice, varumärkeskännedom, kundrecensioner och att slippa registrera sig eller bli medlem.
5 viktiga insikter
-
- Förbered för det oförberedda och gör det möjligt att snabbt ställa om
- Fokusera på dina kärnvärden och bygg ditt varumärke
- Utveckla din e-handel och optimera för friktionsfria köp
- Erbjud köp via flera plattformar, däribland sociala medier
- Arbeta smart och kreativt för att samla in förstapartsdata
Vi hjälper dig utveckla din e-handel
Skicka ett mejl eller ring oss direkt: 0470-70 36 80. Vill du hellre att vi kontaktar dig? Fyll i formuläret så hör vi av oss!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.