E-barometern 2021 – kundresor och kundupplevelser

E-barometern 2021 – kundresor och kundupplevelser

Artikel publicerad i februari 2022

Näthandeln fortsätter öka och allt fler butiker går över till delvis eller helt digitala lösningar. Därför är det lätt att bli förvirrad när webshopar plötsligt öppnar fysiska butiker. Anledningen tros vara att vi fördjupar oss ytterligare i den digitala kundresan och fokuserar mer på kundupplevelsen. Nedan har vi summerat viktiga insikter från e-barometern 2021 för dig som driver webshop eller på annat sätt arbetar med e-handel.

Idag släpptes e-barometerns årsrapport för 2021, en årlig rapport som i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research följer den svenska e-handelns utveckling. Genom att presentera historik, nuläge och framtid ger rapporten värdefull information till dig som arbetar inom e-handel. Årets rapport presenterades under PostNord Retail Day där experter inom området delade med sig av sina prognoser och insikter om dagens och framtidens näthandel.

Så e-handlade svenskarna 2021

Trots att coronapandemin bidragit till både varu- och leveransproblem så fortsätter e-handeln att växa. Under 2021 ökade e-handeln i Sverige med hela 20% mot föregående år och det som svenskarna handlade allra mest online var kläder & skor och skönhet & hälsa. Även hemelektronik, böcker & media och mat & dryck finns med på topplistan.

Läs mer: Svenskarna och Internet 2021

Fler e-handlar på nya plattformar

Den senaste tiden har fler alternativ till den traditionella e-handeln dykt upp på marknaden. Bland annat handlar fler via mobilen där kvinnor 30–49 år dominerar. Live-shopping och Influencer Marketing är några av de fenomen som nämns som blir viktiga att hålla koll på 2022. Samtidigt fortsätter sociala medier vara en stark bidragande faktor inom e-handeln. Hela 58% av unga kvinnor använder Instagram för att upptäcka nya varor. Så har du ännu inte kommit igång med ditt företags sociala medier är det hög tid!

Inkludera hållbarhet i din strategi

Hållbarhet engagerar både kunder och företag. Alternativ som ”mest hållbart leveranssätt” och möjlighet att klimatkompensera är några av de funktioner som dykt upp allt oftare på marknaden. Smarta, luftsnåla och effektiva förpackningar och leveranser är också en aktuell fråga och under 2021 deltog många influencers och privatpersoner i PostNords kampanj #airfluencer2021. Slutsatsen är att hållbarhet blir allt högre prioriterat både hos företag och kunder, vilket fortsätter vara en viktig och ibland avgörande faktor även 2022.

Läs mer: Rätt strategi är grunden för att lyckas digitalt

Optimera kundupplevelsen för fler affärer

Insikter om dina kunder fortsätter vara din viktigaste tillgång. Att vara närvarande under hela kundresan blir allt viktigare samtidigt som mer fokus läggs på kundupplevelsen. Tänk som din kund och se till att din plattform har en inspirationsdel, en köpdel och en leveransdel. Enkelhet, lojalitet och gemenskap är nyckeln där alltifrån att hålla löften om leverans till att dela med sig av kunskap och inspiration ingår. Det ska vara enkelt för kunden – svårare än så behöver det inte vara.

Bygg relationer och skapa långsiktig lojalitet

Länge har e-handeln enbart varit sökinriktad med en stark drivkraft mot köp. Nedsatta priser eller ett riktigt bra erbjudande är dock inte tillräckligt för att konkurrera på dagens marknad. Istället behöver du skapa interaktion och engagemang samt bygga varumärke och relationer. Skiftet mot en mer engagemangsdriven e-handel kan kopplas till just lojalitet och att bygga ett community. Kundklubbar och andra liknande forum är bra verktyg att använda. Exempelvis tycker 66% om att få erbjudanden från företag där man är kund och den mest personliga kommunikationskanalen anses vara mejl. E-handlare bör därför arbeta aktivt med kundupplevelsen 2022 för att vinna kunden.

Våra viktigaste insikter

  • Kundresan är alltid aktuell, men nu på en ny nivå
  • Köpet sprids på fler plattformar
  • Fler är beredda att betala för snabb leverans
  • Sociala medier används för att upptäcka nya produkter
  • Den mänskliga interaktionen blir viktigare
  • Produktrecensioner hjälper både företag och kund
  • Du säljer en lösning och inte en produkt
  • Hållbarhet engagerar
  • Skifte: från att driva mot köp till att skapa engagemang
e-barometern-2021

Vi hjälper dig med din digitala närvaro

Skicka ett mejl eller ring oss direkt: 0470-70 36 80. Vill du hellre att vi kontaktar dig? Fyll i formuläret så hör vi av oss!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.