Support Mail Uppdatering Serviceavtal
Kundzon
Som kund hos Ready Digital så är du alltid välkommen att höra av dig till vårt kundcenter med frågor, funderingar eller för att bolla idéer kring hur du kan utveckla din digitala närvaro. Oavsett om det handlar om strategi, innehåll (text, foto eller kanske film?), tekniska lösningar, SEO eller digital marknadsföring.
Webmail
Inloggning e-post
Uppdatera Smelink
Inloggning till Smelinkweb4
FAQ
Vanliga frågor och svar.
Drift
Information om eventuella driftstörningar.
Uppdatera WordPress
Se instruktionsfilm om hur du uppdaterar text och bild för din hemsida i WordPress.
Avtal- & Ekonomifrågor
För frågor om ditt avtal, faktura eller uppsägningstid.
E-postinställningar
Guider för Smelink Webmail och installation av e-post.
Domäner
Vår hantering av domäner och abuse-ärenden.

Jag svarar på dina frågor
Tommy Göransson
0470-70 36 80
kundcenter@readydigital.se
Frågor & Svar
En del frågor är lite vanligare än andra. Dessa har vi samlat här så att du kan få ett snabbt svar vilken tid på dygnet som helst. Du kan söka, eller kolla direkt i respektive kategori. Om du inte hittar det du är ute efter så är vi bara ett samtal eller mail bort, vi svarar så fort vi kan under våra ordinarie öppettider.
Gränssnittet
Lär dig hur gränssnittet i SmelinkWeb4 är uppbyggt och var du hittar verktygets olika funktioner!
Länk »
Rubriker
Rubriker används för att kort sammanfatta innehållet på din sida och är viktiga för SEO.
Länk »
Textstycken
Textstycken används för att lägga till brödtext på sidan. Dela gärna upp längre texter i flera textstycken så blir texten mer lättläst.
Länk »
Bilder
Bilder har många användningsområden och kan hjälpa till att göra hemsidan mer intressant att besöka.
Länk »
Listor
Har du information som behöver grupperas på ett lättläst och överskådligt sätt? Då behöver du en lista!
Länk »
Linjer
Linjer kan användas för att dela upp innehåll och fungera som en avskiljare eller bara vara dekoration.
Länk »
Mallar
När du har information som behöver ligga i kolumner är det mallar som gör jobbet! Välj mellan två, tre eller fyra kolumner.
Länk »
YouTube-klipp
Har du en video på YouTube som du vill lägga in på sidan gör du det via vår YouTube-funktion!
Länk »
Facebook-Like
Vill du få fler besökare att gilla din facebook-sida eller andra sidor gör du det via vår Facebook-like-knapp!
Länk »
Inställningar för mail i valfritt program installerat på datorn.
Användarnamn: Din e-postadress
Lösenord: Ditt lösenord
Inkommande server: smeagol1.smelink.se eller smeagol2.smelink.se (Beroende på vilken server e-postkontot ligger på)
Inkommande port: 993 (Om IMAP används)
Inkommande port: 995 (Om POP3 används)
Inkommande SSL/TLS: SSL/TLS
Utgående server: smeagol1.smelink.se eller smeagol2.smelink.se (Beroende på vilken server e-postkontot ligger på)
Utgående port: 587
Utgående server: Kräver autentisering
Utgående SSL/TLS: STARTTLS
IMAP-prefix: INBOX
Det är viktigt att system, tema och plugins på en WordPress-sida hålls uppdaterat för att undvika problem i funktionalitet och säkerhet. Du kan göra detta själv, men ansvarar då på egen hand för att det blir rätt. Vill du istället att vi sköter uppdateringarna åt dig så är du välkommen att höra av dig till oss, du hittar våra kontaktuppgifter här.
Vissa felmeddelanden är allvarligare än andra, och vissa går rent av att ignorera. Om du är osäker på vad det du har fått innebär så rekommenderar vi att du hör av dig till oss för en bedömning.
Det kan finns många möjliga anledningar varför en webbplats inte syns i Googles (eller andra sökmotorers) sökresultat. Exempelvis, men inte begränsat till:
- Den är så pass ny att Google ännu inte snappat upp att den finns
- Den kanske syns, men väldigt långt ner i sökresultatet
- Google ser inte sidan som relevant för den term du har sökt på
- Webbplatsen har av någon anledning blivit blockerad från att visas
Som första åtgärd rekommenderar vi att du lägger upp din webbplats i Google Search Console. Där kommer du kunna få rapporter direkt från Google om ev. problem som påverkar din synbarhet, och även utföra åtgärder för att underlätta att webbplatsen visas.
Vi hjälper dig gärna reda ut exakt varför din webbplats inte syns i sökresultaten och kan ge dig rekommendationer kring vad som behöver åtgärdas. Välkommen att kontakta oss!
Du loggar in på samma ställe som vanligt: https://smelinkweb4.se/
Inget har förändrats rent administrativt sedan vi bytte namn till Ready Digital AB i september 2017.
Vi har även samma ägare och samma organisationsnummer som tidigare.
I september 2017.
Namnet Smelink fungerade länge bra som beskrivning av vår verksamhet, men idag gör vi så mycket mer än när företaget grundades för över tjugo år sedan.
Ready Digital har med sig allt som Smelink har stått för och tidigare erbjudit dig som kund. Samtidigt har vi utvecklat nya spännande tjänster för att kunna vägleda och bistå dig i allt som gäller digitaliseringen av din verksamhet.
Den kommer att fortsätta finnas kvar som vanligt. SmelinkWeb4 kommer kommer att leva kvar och du behöver inte byta system. Vi kommer att underhålla plattformen, men inte vidareutveckla den. Detta p.g.a. att tekniken går fort framåt och vi anser att det är viktigt att våra kunder hela tiden har möjlighet att ligga i framkant vad gäller den tekniska utvecklingen. Vi rekommenderar därför alla kunder med en hemsida i SmelinkWeb4 att byta plattform över tid.
Hör av dig till oss så kan vi se hur vi kan utveckla din sida för framtiden!
Kontakta oss på 0470-70 36 80 eller kundcenter@readydigital.se för återställning.
Av säkerhetsskäl ger vi enbart ut uppgifter till registrerad administratör (adminkontot).
Vid e-postinstallation kan du välja mellan att använda POP3 eller IMAP. I den här guiden förklarar vi skillnaden mellan de två protokollen.
Vad är POP3?
När du använder POP3 laddas din e-post ner från servern och lagras lokalt i ditt e-postprogram.
Webmailen (www.smelinkmail.se) töms från meddelanden.
I e-postprogrammet går det ofta att göra en inställning om man vill lämna en kopia på serven men standard är att meddelande försvinner från servern i samma stund som ditt e-postprogram laddar ner meddelandet.
Fördel med POP3:
Meddelandet försvinner från servern och tar inte något utrymme på webmailen.
Nackdel med POP3:
E-postmeddelandet lagras lokalt på din dator och det blir ditt ansvar att ta backup.
Vad är IMAP?
När du använder IMAP lagras alla e-postmeddelanden på servern – i molnet.
Du kan komma åt e-posten från flera olika e-postprogram där du installerat ditt e-postkonto, exempelvis laptop, mobil, webmail.
När du tar bort ett e-postmeddelande (oavsett enhet) så raderas det från servern och försvinner alltså från alla enheter.
Fördel med IMAP:
E-posten lagras på vår server och du behöver inte tänka på backup.
Nackdel med IMAP:
Utrymmet på servern belastas. Standardutrymmet hos oss är på 300 MB men kan utökas efter behov.
Via mailadministrationen kan du administrera ditt e-postkonto. Mailadministrationen når du genom att gå till www.smelinkmail.se där du klickar på länken mailadministration.
Logga in på www.smelinkmail.se för att kolla din e-post. Webmailen kommer du åt oavsett var du befinner dig så länge du har en Internetuppkoppling.
Du kan även installera ditt e-postkonto i ditt befintliga e-postprogram. På detta sätt kan du använda ditt e-postkonto tillsammans med de tjänster ditt e-postprogram tillhandahåller.
Administratörskonto?
Alla våra kunder har tillgång till ett administratörskonto i webmailen. Via detta konto kan du se samtliga konton, lägga till och ta bort e-postadresser samt lägga till alias. Till varje enskilt e-postkonto finns även en administartionsvy där du kan lägga in autosvar, vidarebefordring och ändra lösenord. Du kommer åt dessa vyer genom att klicka på ”Personliga inställningar” → ”Mailadministration” i webmailen.
Behöver du mer utrymme till ditt e-postkonto?
Som standard har du tillgång till 300 MB. Vi kan utöka ditt utrymme till 600 MB eller 1 GB. Kontakta vårt kundcenter så berättar vi mer!
Vi rekommenderar att du kontaktar en jurist som kan svara på vad som gäller för just din verksamhet.
Skicka ett mail till kundcenter@readydigital.se med information om vilken hemsida formuläret ska tas bort ifrån.
Skicka ett mail till kundcenter@readydigital.se och förklara vilken hemsida som cookie-boxen ska aktiveras på.
Vi, Ready Digital AB, samt alla våra leverantörer är GDPR-kompatibla.
Samlar hemsidan in personuppgifter måste den ha en krypterad anslutning. Vi erbjuder möjligheten att installera ett SSL-certifikat på hemsidan. Det kostar 1188 kr/år per hemsida. Har ni fler domäner som leder till samma hemsida ligger kostnaden fortfarande på 1188 kr/år.
Samlar hemsidan in personuppgifter måste det finnas möjlighet för besökaren att få ut all personinformation när de vill och ha möjlighet att be hemsideägaren att radera alla personuppgifter som har samlats in.
Alla formulär på hemsidan måste ha funktion för besökaren att godkänna att uppgifterna som skickas in lagras.
Besökaren måste informeras tydligt om att cookies samlas in om så är fallet.
Vi har skrivit ett blogginlägg om det som du kan läsa här.
Vi är redo. Är du?
Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss. Eller hoppa över formuläret och ring oss direkt på: 0470-70 36 80