Svenskarna och Internet 2020

– viktigt att veta för marknadsförare och kommunikatörer

 

Svenskar och Internet 2020

Artikeln publicerades i december 2020

I dagarna släpptes den årliga rapporten ”Svenskarna och Internet 2020” som kartlägger den svenska befolkningens internetvanor. Rapporten släpps varje år och genomförs av Internetstiftelsen, en organisation som verkar för att Internet ska vara en positiv drivkraft och upplevelse för samhället.

Snabb omställning

Vi kan konstatera att 2020 inte har liknat något annat år hittills. Världen vändes upp och ner efter att coronapandemin tog fart under våren och dagliga uppgifter som vårdbesök, butiksbesök och arbete ställdes snabbt om till en digitaliserad miljö. Exempelvis har arbete hemifrån mer än tiodubblats under pandemin och hela 31 % uppger att de använder Internet mer under pandemin än innan.

Om du driver ett företag som erbjuder varor eller tjänster och inte redan har en e-handel eller webbplats med bokningsmöjligheter är det hög tid att börja tänka på detta. 9 av 10 internetanvändare uppger nämligen att de har e-handlat, och e-handlat i större utsträckning under 2020 än föregående år. Det gäller inte bara privatpersoner utan även företag. Allt fler efterfrågar även smidiga betal- och leveranssätt så som Swish och hemleverans. 

Läs mer: Svensk e-handel under coronakrisen

Källa: Svenskarna och Internet, Internetstiftelsen 2020 

 

Användning av sociala medier ökar

Användning och närvaro på sociala medier har ökat med 7 procentenheter under rådande pandemi (förra året avstannade ökningen) och de flesta av de nya användarna är pensionärer. Allt fler säger också att de använder sociala medier mer frekvent under 2020 än föregående år.

Källa: Svenskarna och Internet, Internetstiftelsen 2020 

 

Linkedin ökar markant

Linkedin är ett av de sociala medier som ökat mest under 2020. Ungefär hälften av alla yrkesverksamma använder sig av Linkedin, vilket är en ökning med 4 procentenheter från 2019. Den största skillnaden är att inte bara arbetssökanden letar sig hit, utan att nätverket även används för kommunikation mellan företag och anställda samt företag och kunder. Vi rekommenderar att du både som privatperson och företag finns med på Linkedin. Ta gärna en till på på vår LinkedIn-guide för att får en bra grund att stå på.

Instagram och Facebook

Facebook och Instagram har också vuxit under året och den största ökningen ser vi hos pensionärerna. 8 av 10 internetanvändare uppger att de nu nyttjar Facebook i större utsträckning än tidigare och använder det dagligen. Instagram har i sin tur vuxit med hela 12 procentenheter sedan 2019. Är ditt företag inte aktiv på dessa plattformer riskerar du alltså att missa viktiga potentiella kunder.

Källa: Svenskarna och Internet, Internetstiftelsen 2020 

Läs hela rapporten hos Internetstiftelsen: Svenskarna och Internet 2020

 

Vi hjälper dig gärna!

Har du funderingar och frågor på hur du kan dra nytta av de digitala möjligheterna för ditt företag? Hör av dig till oss för att bolla dina tankar så hjälper vi dig vidare!

Kontakta oss!

Checkbox

Fler blogginlägg för din webbplats

E-barometern 2021
E-barometern 2021

E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.

E-handeln växer under coronakrisen
E-handeln växer under coronakrisen

Många företag har drabbats svårt till följd av coronakrisen, men det finns ljusglimtar. Företag som satsar på e-handel och digital annonsering kommer klara sig bättre igenom krisen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.