Säker Skräddarsydd Användarvänlig Konverterande
Webbplats
Webbplats
Navet i din digitala marknadsföring. En webbplats är en digital plattform som representerar en verksamhet online. För att attrahera och behålla besökare är det viktigt att kontinuerligt arbeta med sin webbplats – uppdatera innehåll, se över tekniska åtgärder och förbättra användarupplevelsen.
Vad är en webbplats?
En webbplats är en digital plats på internet som representerar ditt företag, ditt projekt eller personliga varumärke. Den kan beskrivas som ett digitalt verktyg som fungerar som basen i din närvaro online. Webbplatsen inkluderar allt det som är viktigt för din målgrupp att veta om, så som ditt unika erbjudande, dina USPar och information om produkter/tjänster.
Innehåll
- Vad är en webbplats?
- Varför behövs en webbplats?
- En användarvänlig webbplats
- Använd WordPress som verktyg
- Så väljer du rätt domännamn
- Webbplatsen ska vara responsiv
- Strukturera med undersidor
- Skapa en landningssidor
- Ökad försäljning genom CTA
- Bra texter ökar din konvertering
- Skriv bra rubriker
- Bilder på din webbplats
- FAQ på din webbplats
- Få webbplatsen att ladda snabbare
- Vanliga misstag som skadar din webbplats
- Tillgänglighetsanpassad webbplats
- Analysera statistiken
- Viktiga mätvärden
- Google Analytics 4
- Vad är cookies?
Vi hjälper dig skapa en professionell och framtidssäker webbplats som uppfyller dina mål!
Varför behöver jag en webbplats?
Att synas på nätet är idag en självklarhet och nästan alla kundresor börjar med digitala sök. Med andra ord – syns du inte, så finns du inte. En representativ webbplats hjälper dig sprida ditt varumärke och skapa trovärdighet bland potentiella och befintliga kunder. Därför är det viktigt att prioritera webben oavsett vilken bransch du verkar inom, eller vilket kundsegment du riktar dig mot. Din webbplats kan bli ett effektivt verktyg som hjälper dig nå dina affärsmål. Till exempel genom att attrahera relevant trafik och öka din konverteringsgrad.
Skapa en användarvänlig webbplats
Det är viktigt med en användarvänlig webb idag. För att lyckas med det behöver du först veta vilken målgrupp du har och kombinera företagets mål med användarens. Se hela vår checklista med 11 punkter!
Använd WordPress som verktyg för din webbplats
WordPress är det mest använda CMS-systemet i världen eftersom det är öppen programvara med obegränsade utvecklingsmöjligheter. Det är enkelt att använda och underlättar vid sökmotoroptimering.
Så väljer du rätt domännamn
Ditt domännamn (www.dittdomannamn.se) bör säga något om din verksamhet. Det gäller att se om det finns lediga domännamn som matchar din verksamhet, som är enkla att uttala och inte används av någon annan.
Webbplatsen ska vara responsiv
Idag är det nästan en självklarhet att webbplatser är responsiva, det vill säga att innehållet anspassas efter skärmstorlek. Du ger då besökaren som surfar via exempelvis mobilen en bättre upplevelse av din webb. Det går också anpassa mobilvyn genom att lägga till knappar för att ringa direkt etc.
Strukturera din webbplats med undersidor
Att skapa undersidor kommer ge dina besökare en mer lättnavigerad upplevelse, vilket i sin tur kommer bidra till ökad försäljning på sikt. Dessutom kommer det att ge fler relevanta besökare från Google, eftersom en dedikerad undersida (landningssida) blir mer relevant i sökmotorperspektiv.
Skapa en landningssida som konverterar
När du klickar på exempelvis en digital annons hamnar du på en landningssida på en webbplats. Det är en undersida till din webbplats som är tänkt att väcka intresse och som vill få dig att utföra en särskild handling (CTA), exempelvis en intresseanmälan eller en beställning.
Ökad försäljning genom call to action
En call to action kan beskrivas som en uppmaning till handling, det handlar om att du vill att dina besökare ska utföra en viss handling på din webbplats, exempelvis utföra ett köp. Det kan vara en knapp, länk eller något som sticker ut från resten av länkarna på din webbplats.
Bra texter ökar din konvertering
Eftersom vi oftast skummar igenom texter är det viktigt att snabbt fånga upp kundens uppmärksamhet och få dem att vilja läsa mer. Det handlar inte bara om vad du skriver utan hur du utrycker dig. Ha alltid läsaren i åtanke när du skriver och funderar över vad du vill förmedla.
Skriv bra rubriker på webbplatsen
För att lyckas med dina rubriker behöver du lägga ner lite tid och eftertanke. Det är viktigt att de är enkla att förstå och att budskapet är tydligt och når fram till läsaren. Vi ger dig 7 tips på bra rubriker till webben!
Bilder på din webbplats
Det kan se lite olika ut när du laddar upp och lägger in bilder på din webbplats, beroende på i vilken plattfom din webbplats är byggd. Det finns idag flera moderna verktyg som erbjuder enkla lösningar för att skala om, ladda upp och placera bilder.
FAQ på din webbplats
En FAQ ger svar på de vanligaste frågorna kunder och besökare ställer. En noga genomtänkt FAQ kan därför bli väldigt värdefull och spara tid för både dig och dina besökare.
Så får du webbplatsen att ladda snabbare
En sida som laddar långsamt kan vara förödande för din verksamhet då många idag inte har tålamod att vänta. Ett tips för en snabb hemsida är att se över ditt innehåll och ta bort sådant som inte är relevant. Stora bilder är exempelvis den vanligaste anledningen till att hemsidan laddar långsamt.
Vanliga misstag som skadar din webbplats
Ett av de vanligaste misstagen man gör på sin webbplats har med innehållet att göra. Det kan handla om texter, bilder, länkar, sökmotoroptimering och annat innehållsrelaterat. Läs våra 33 tips!
Är din webbplats tillgänlighetsanpassad?
Att göra en webbplats tillgänglighetsanpassad innebär att den ska kunna användas av alla oavsett nedsatt förmåga. Om någon exempelvis har nedsatt syn eller hörsel ska det kunna erbjudas alternativ för kunna ta till sig innehållet på din webbplats.
Analysera statistiken för din webbplats
Genom att följa upp statistiken för din webbplats genom exempelvis Google Analytics så kan du få värdefull information om dina besökare. Det hjälper dig exempelvis att se om de som är inne på sidan överenstämmer med din målgrupp. Om detta inte är fallet så behöver du fundera över vad du kan förändra för att den ska attrahera just din specifika målgrupp.
Viktiga mätvärden för din webbplats
Med en analys av din webbplats och dina mätvärden, som exempelvis användare och trafikkällor, så får du en bra överblick av nuläget. Det är en indikation på hur du ligger till i förhållande till dina mål, men det ger också värdefull information om hur du ska agera framåt. Fundera på vad din verksamhet har för mål för att lättare veta vilka mätvärden som är mest relevanta för dig att mäta.
Google Analytics 4
Google Analytics är ett verktyg du använder för att samla in värdefull data och information om din webbplats. Här kan du följa kunden genom hela kundresan. Google Analytics befintliga version har ersatts med Google Analytics 4 från och med juni 2023. Den nya versionen erbjuder ett större integritetsfokus och den är mer kompatibel med app- och mobildata.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Vill du ha hjälp med att stärka din närvaro online?
Vi hjälper dig med din webbplats, e-handel, SEO, Google Ads och bollar gärna frågor om digital strategi och marknadsföring med dig!