Nya Google Analytics – här är allt du behöver veta om GA4

 

Nya Google Analytics 4 – här är allt du behöver veta

Artikeln publicerades i april 2022

Den 16 mars 2022 släpptes den stora nyheten att Google väljer att stänga ner Google Analytics befintliga version – Universal Analytics. Istället ersätts verktyget med Google Analytics 4 som från och med juni 2023 blir den nya standarden.

Google Analytics 4 (GA4) lanserades så tidigt som 2019 och var redan då planerad att ersätta Universal Analytics (UA). Men nu är det alltså dags att stänga ner befintliga Google Analytics helt och göra plats för ett verktyg med större integritetsfokus, som kan integrera flera olika dataflöden och är mer kompatibelt med app- och mobildata. Vi har samlat allt du behöver veta om GA4 och tips på hur du på bästa sätt kan förbereda dig för Google Analytics nya standard.

Google Analytics är ett verktyg där du enkelt kan samla in värdefull data och information om din webbplats. Bland annat kan du säkerställa att du finns närvarande under hela kundresan. Nuvarande Google Analytics heter egentligen Universal Analytics och kommer från och med juni 2023 ersättas med Google Analytics 4. Man kan se det som att Universal Analytics är Google Analytics version 3 (GA3) och nu kommer den senare versionen: Google Analytics 4 (GA4).

Universal Analytics (UA) = nuvarande Google Analytics
Google Analytics 4 (GA4) = ersätter UA och blir standard Google Analytics i juni 2023

GA4 – ny datamodell och nya funktioner

UA kom i en tid då mätning var webb- och cookiebaserad och data samlades in genom sidvisningar och sessioner. Sedan dess har tiderna förändrats och användarna har förflyttat sig från webb till mobilt och även ut till appar. GA4 använder en ny datamodell med ett större integritetsfokus för att strukturera data och är uppbyggt för att fånga in data från flera olika plattformar.

GA4 samlar in data utifrån användarbaserade mått genom så kallade händelser. Det innebär att det går att spåra i princip allt som kan hända på en webbsida eller en app. En händelse är något du själv kan ställa in och kan vara till exempel ett klick på sidan, en sidvisning eller ett köp. Dessutom kan samtliga plattformar och enheter interageras i GA4 så att du får en komplett översyn. Genom maskininlärning får du värdefull information om kundresan och kan följa händelser på och genom samtliga plattformar och enheter. På så sätt får du en bättre insikt i dina kunders beteende och kan bättre optimera dina annonseringskampanjer.

Säkerställ din statistik och insamling av data

UA kommer att sluta samla in data i juni 2023. Därefter kommer du endast kunna se din webbplats historiska information – och då bara i sex månader innan UA stängs ner helt. Samtidigt är GA4 inte bakåtkompatibelt, vilket betyder att din data inte kommer flyttas över från UA till GA4. Så du har fram till december 2023 för att ta tillvara på din historiska data från UA.

Det är därför en stor fördel att redan nu starta upp en GA4-egendom som börjar samla in data parallellt med UA. Detta för att det ska vara möjligt att jämföra med historisk data efter juni 2023. Det är också bra att börja göra sig bekant med det nya verktygets gränssnitt och struktur, samt fundera över hur spårade händelser för exempelvis konverteringar ska flyttas över.

 Läs mer: Därför ska du använda Google Analytics på din webbplats

Ready pilar
4 styrkor i en magento-webshop

Exempel: GA4 i praktiken

Låt oss säga att ditt företag använder sig av olika plattformar för att driva affärer. Du har kanske både en webbplats och en app som används som webshop. Med GA4 blir det möjligt att sammanställa olika medier i ett spårningsverktyg som till exempel Google Tag Manager och därmed få en centraliserad överblick av samtliga plattformar. På så sätt kan du enkelt följa kundresan och se hur en kund exempelvis genomför ett köp.

Fördelar med GA4:

  • Flexibilitet. Den nya datamodellen är väldigt mycket mer flexibel än den tidigare. Du behöver inte längre hålla dig inom ramarna av vad UA kan spåra utan du kan nu själv skapa exakta händelser för precis det du vill spåra. Alltså är det du som bestämmer och inte verktyget.
  • Spårning av olika plattformar. GA4 gör det även enklare att spåra data från flera olika plattformar genom funktionen att implementera flera olika dataströmmar som samlar in data.
  • Användning av externa verktyg. Google har ökat kompabiliteten mellan Analytics och andra applikationer och tillägg. Det gör det enkelt att implementera och även att använda dessa.

Nackdelar med GA4:

  • Nytt. Även om GA4 snart är den nya standaren är den fortfarande väldigt ny och det finns utrymme för förbättring. Verktyget kommer förmodligen att förbättras fort då stängningen av UA gör det möjligt för Google att lägga all kraft på GA4 istället.
  • Komplext. Den ökade friheten i verktyget innebär också att det blir mycket mer komplext och inlärningskurvan blir betydligt brantare.
  • Ingen dataöverflyttning. Det går inte att flytta över tidigare data från UA till GA4, vilket gör det väldigt viktigt att starta upp GA4 i tid för att inte bli utan statistik i det nya verktyget.

Slutsats

Vänta inte med att starta upp din GA4-egendom. Det kommer att bli en stor förändring i hur vi mäter data på våra webbplatser under 2023 och därför är det bra att redan nu börja bekanta sig med det nya verktyget. Börja samla in data samtidigt som du använder ditt redan existerande Google Analytics-konto för att inte gå miste om värdefull information. Sex månader efter bytet går i kraft så kommer den historiska datan att försvinna, så det är dags att redan nu påbörja en plan för vad du vill göra med din data och hur du ska spara den.

Redo att komma igång? Så här gör du!

Redo för GA4? Vi hjälper dig!

Checkbox

Du kan också mejla info@readydigital.se eller ringa oss på 0470-70 36 80!

Fler blogginlägg för din webbplats

E-barometern 2021
E-barometern 2021

E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.

Svenskarna och Internet 2021
Svenskarna och Internet 2021

Läs summeringen av “Svenskarna och Internet 2021” – värdefull information för dig som arbetar digitalt!

Svenskarna och Internet 2020
Svenskarna och Internet 2020

“Svenskarna och Internet 2020” kartlägger den svenska befolkningens internetvanor – läs ett kort utdrag!

E-handeln växer under coronakrisen
E-handeln växer under coronakrisen

Många företag har drabbats svårt till följd av coronakrisen, men det finns ljusglimtar. Företag som satsar på e-handel och digital annonsering kommer klara sig bättre igenom krisen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.