Artikeln uppdaterad i juni 2022

Att skriva text till sin hemsida är något som många tyvärr inte prioriterar. Man skriver ihop en generisk Om oss-text som sedan aldrig uppdateras, trots att företaget förmodligen går igenom både en och flera förändringar. Resten av undersidorna har tur om de får mer än två meningar. Låter det bekant? Det är inte försent att göra något åt det. Du är här, så du har redan tagit första steget. Låt oss motivera dig vidare! Det här är varför bra text på din hemsida kommer förbättra dina resultat:

För att det kommer att öka dina kunders förtroende för dig

En bra text som träffar din kund rakt i hjärtat kommer att öka deras förtroende för din verksamhet. Det visar att du är seriös och engagerad. Våga vara lite personlig och visa personerna bakom företaget – det skapar en trygghet som leder till en större benägenhet att bli kund hos er.

Du vet det här med en digital strategi? Hur du uttrycker dig i text behöver vara en del av den. Dina texter är en stor del av din verksamhets röst och bygger upp en bild för läsaren. Med anledning av detta så behöver du se till att dina texter förmedlar det du vill att den förmedlar. Fundera på vem det är du skriver till, vilket intryck du vill ge personen och anpassa sedan ditt språk efter det.

Håll alltid informationen aktuell – om någon frågar dig idag om ditt företag, vad skulle du svara då? Det du skulle svara måste också stå på din hemsida. Inaktuell information ger både ett oseriöst och utdaterat intryck.

Vad skiljer dig från konkurrenterna? Är det priserna, tillgängligheten, snabbheten? Personlig kontakt? Detta är dina USP:are (unique selling points), som du med fördel skriver om för att öka intresset för dina produkter/tjänster.

Bra texter kommer att ge dig fler potentiella kunder

För att nå fler potentiella kunder så måste du öka trafiken till din hemsida. För att öka trafiken behöver hemsidan bland annat gå att hitta på relevanta söktermer. Du behöver helt enkelt jobba med SEO, sökmotoroptimering. Och vad älskar sökmotorerna? Precis – de älskar text. Särskilt text som är relevant och engagerar.

Flera faktorer som påverkar en hemsidas rankning i sökmotorerna är direkt kopplat till textinnehållet. För att nämna några: hur ofta förekommer söktermen i texterna, hur relevant är texten för frågan som ställdes och hur länge stannade besökaren kvar? En bra text tar hänsyn till de här delarna och det bör alltid vara en del av din tankegång när du ska skriva text för webben idag.

För att du kan guida läsaren vidare dit du vill

Trafiken till hemsidan har gått upp och du har skapat ett förtroende hos dina potentiella kunder. Men sen? När jag har läst hela texten om ert företag – vart ska jag då ta vägen? Du har lyckats med att fånga uppmärksamheten, tappa den inte. Det är nu du har chansen att guida läsaren till att göra det du vill att de ska göra. Vill du ha samtal? Avsluta texten med ert telefonnummer på ett tydligt sätt. Har du en webbshop det ska shoppas loss i? Länka dit.

Bra texter kommer att öka förtroendet för dig, göra dig mer tillgänglig och kommer att vägleda dina kunder genom köpprocessen. Att skriva text som speglar din verksamhet på ett positivt sätt är en ren vinstaffär.

Statistiken du måste veta innan du börjar skriva

Det finns en stor chans att du inte har läst hela den här artikeln från början. Du har skummat igenom den och letat efter nyckelorden som sticker ut och fångar din uppmärksamhet, kanske inte ens medvetet. Stämmer det? Det är okej – det är på det viset de flesta gör när de läser på webben. Guldstjärna till dig om du har läst hela vägen!

Enligt forskning upplevs 80% av alla webbsidor som ointressanta, så du var förmodligen inställd på att den här skulle vara ytterligare en av dem innan du ens kom in. Kombinera det med att läsaren i genomsnitt bara läser 28% av texten på vanliga hemsidor (dvs. inte myndighetssidor eller dylikt) så har man en rejäl utmaning framför sig när man ska skriva text till sin hemsida.

Fem snabba att tänka på när du ska skriva text för webb

  • Du har bara ett par sekunder på dig att fånga läsaren, slösa inte bort dyrbar tid på information som inte säger något.
  • De viktigaste punkterna måste kunna fånga uppmärksamhet vid skumläsning – formatera din text strategiskt!
  • Glöm inte dina call-to-actions. Vad vill du att besökaren ska göra när de läst färdigt? Uppmuntra och gör det enkelt för dem.
  • Håll dina texter uppdaterade.
  • Skriv varför man ska välja dig: hur löser du mina problem?

Så vad ska du göra?

För det första: man måste få ut något av att faktiskt läsa din text, så svara alltid på läsarens fråga eller fundering. Hur vet du vad läsaren undrar? Lär känna din målgrupp! Se även till att texten är lätt att ta till sig. Måste jag anstränga mig för att läsa din text så kommer jag inte bli kvar länge.

Du vet nu att de flesta bara skummar sig igenom texterna, så var strategisk med dina rubriker och hur du strukturerar upp det hela. Bidra med kortfattad information för de som inte läser allt, men glöm inte bort de som tar sig tid att läsa allt.

Sammanfattningsvis

Får du inte så många kunder via hemsidan idag? Det behöver inte betyda att det inte finns möjlighet till det. Din verksamhet har allt att vinna på att skriva bra texter till hemsidan. Det kommer långsiktigt att öka trafiken och bygga ett förtroende som i sin tur ökar möjligheten att besökarna till din hemsida gör det du vill att de gör. Var medveten om att det en text på webben inte läses på samma vis som en tryckt text och anpassa därefter så kommer det att gå fint!

Du vet väl att vi har fler artiklar du kan läsa? Exempelvis så går den här om digitala strategier väldigt bra ihop med den du precis har läst. För övrigt så älskar vi text nästan lika mycket som Google gör, hör gärna av dig så kan vi prata om saken och se vilken omsorg dina texter behöver.

Ska du skriva text till din hemsida?

Redo att öka din konvertering?

Att skriva bra texter kan vara både svårt och tidskrävande, vi vet. Hör av dig till oss så kan vi hjälpa till!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om content

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.

AI för marknadsförare
AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning
Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.