Aktuellt Kunskap Trender Utbildning

SEO

SEO – sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är viktigt för att synas och nå ut på nätet. Genom att optimera innehållet på webbplatsen kan du hamna högre upp i det organiska sökresultatet på sökmotorerna och få mer relevant trafik till din hemsida. Det är en värdefull investering som hjälper dig att engagera dina besökare och öka din konvertering.

Vad är SEO?

Sökmotoroptimering, eller SEO förkortat från engelska Search Engine Optimization, handlar om att använda olika strategier för att få en webbplats att ranka högre i det organiska sökresultatet. Målet är att öka webbplatsens synlighet för potentiella besökare. Genom att optimera en webbsida ökar chansen att den visas högt när någon söker efter relaterade termer på sökmotorer som Google eller Bing.

SEO påverkas av flera faktorer. Bland annat webbplatsens tekniska förutsättningar, sidstruktur och innehåll. Samtidigt är det viktigt att se till att trafiken till webbplatsen är relevant. En framgångsrik SEO-strategi bör därför bygga på marknadsanalys och förståelse för målgruppens sökintention genom hela kundresan. Det ökar möjligheterna till att relevant trafik lockas till webbplatsen, vilket i sin tur kan öka chanserna att konvertera besökare till kunder eller uppnå andra mål.

Nyfiken på hur vi kan hjälpa dig klättra i sökresultatet på Google?

Varför behövs SEO?

Att optimera webbplatsen för sökmotorerna är viktigt eftersom det ökar företagets synlighet på nätet. Detta leder ofta till fler besökare och högre konverteringsgrad. SEO hjälper dig också förstå vad dina besökare söker efter, hur de hittar till din webbsida och vad för slags innehåll de uppskattar.

Dessutom hjälper SEO till att fånga upp relevanta sökningar kopplade till ditt område, vilket gör att du når målgruppen när de är som mest mottagliga för ditt innehåll. Organiskt sök (SEO), är en av de kanaler som målgruppen anser vara mest trovärdig, till skillnad från exempelvis annonsering som uppleves mer säljande. Genom att investera i SEO kan du stärka din närvaro, öka konkurrenskraften och nå dina digitala mål.

Sökmotoroptimera din webbplats

Sökmotoroptimering är en metod för att förbättra din placering på sökmotorer som Google. Börja med att lägga upp en strategi genom att analysera dina målgrupper och konkurrenter för att se vilka sökord du ska satsa på. Se därefter till att producera unikt och engagerande innehåll. Det organiska sökresultatet ses som en trovärdig kanal hos användarna och det är viktigt att arbeta kontinuerligt med SEO.

Konsten att välja rätt sökord

En bra sökterm består av ett eller flera ord som målgruppen kan tänkas använda på sökmotorerna. Sökorden ska vara relevanta för din tjänst/produkt och ha tillräckligt med sökningar för att vara intressanta att satsa på. Målet är att hamna överst i sökresultatet på Google, därför är det viktigt att de sökord du väljer inte har för stor konkurrens.

metadata

Metadata och sidtitel

Möjligheten att lägga in metadata och sidtitlar på din hemsida finns säkert redan i ditt hemsideverktyg (CMS). Sidtiteln är det första dina besökare ser på Google. Det är en rubrik som beskriver sidan och är mycket viktig ur ett SEO-perspektiv. Den ska innehålla sökordet och ska locka dina besökare att klicka vidare till din webbplats.

metabeskrivning

Skriv en bra metabeskrivning

En metabeskrivning är den beskrivande texten som dyker upp i sökresultatet under sidtiteln. Den beskriver helt enkelt innehållet och blir därför det första intrycket av din produkt och ditt företag. En genomtänkt metabeskrivning uppmuntrar användaren att klicka in och läsa mer på din webbplats.

Skriv SEO-anpassade texter

Det är viktigt att dina utvalda sökord får egna landningssidor, så det blir tydligt för Google vad de enskilda sidorna handlar om. Se till att du har väsentliga rubriker som innehåller sökordet och lagom långa texter. Updatera också texterna ofta då det ökar relevansen och därmed placeringen i sökresultatet.

Skapa sökmotorvänliga URL:er

En sökmotorvänlig URL underlättar både för Google och besökare. Detta innebär att man undviker autogenererade URLer som t ex innehåller siffror (vanligt i webshop) och istället använder ord som beskriver sidan.

Internlänkar – så gör du

Interna länkar är länkar inom samma domän. De gör sidan enklare att använda och bidrar till bättre sökmotoroptimering genom att den visar Google vilka sidor som faktiskt hör ihop. Genom tydliga och relevanta internlänkar kan du lättare leda kunden till t ex en kontaktsida.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Vill du ha hjälp med att stärka din närvaro online?

Vi hjälper dig med din webbplats, e-handel, SEO, Google Ads och bollar gärna frågor om digital strategi och marknadsföring med dig!