5 viktiga mätvärden för analys av din webbplats

5 viktiga mätvärden för analys av din webbplats

Artikel publicerad i januari 2023

En av många fördelar med digital marknadsföring är möjligheten att mäta och följa upp resultat. Men att analysera webbplatsen utan att förstå vad siffrorna betyder ger dig inte särskilt mycket. Här har vi listat 5 viktiga mätvärden som hjälper dig nå dina affärsmål.

Få en översikt av hur webbplatsen presterar

Du har säkert både läst och hört att det är viktigt att följa upp statistik och nyckeltal på din webbplats. Men varför?

En analys av din webbplats med rätt mätvärden ger dig en bra överblick av ditt nuläge. Du får med andra ord en indikation på hur du ligger till i förhållande till dina mål, men också värdefull information om hur du ska agera för att nå dit du vill.

Precis som tid hjälper oss ta beslut om vi behöver skynda oss till bussen, eller om vi kan fortsätta lunka fram i lugn takt.

Använd ett analyseringsverktyg som Google Analytics för att samla in, mäta och utvärdera hur din webbplats presterar. Vi hjälper dig med uppsättning och relevant spårning i Google Analytics 4.

Följ upp kontinuerligt

För att få ut något av dina mätvärden behöver du regelbundet följa upp dina nyckeltal. Det gör att du snabbt får signaler om vart du är på väg, så att du tidigt kan agera om du märker att du inte får det resultat du önskar.

analysera-webbplatsen
Kontinuerlig uppföljning hjälper dig ta rätt beslut

Mät aktivt – inte på rutin

Då och då är det viktigt att stanna upp och reflektera över vad du faktiskt mäter. Följer du upp mest på rutin, eller har du aktivt valt dina mätvärden?

Mätvärden är olika relevanta beroende på företagets verksamhet och mål. Fundera – vilka affärsmål har du, vad vill du uppnå och vilka resultat vill du se? Sätt upp mätvärden för din webbplats som hjälper dig säkerställa att du är på rätt väg.

Kom ihåg att fler faktorer påverkar i takt med att marknaden förändras. Med tiden blir nyckeltal olika relevanta vilket gör att du regelbundet behöver justera och aktivt välja vilka mätvärden du ska följa upp.

Så, vad är ett relevant mätvärde?

Om du till exempel har som mål att öka dina intäkter, kan ett tänkbart webbplatsmål vara att generera fler leads. Ett sätt att följa upp detta är genom att mäta konverteringsfrekvensen för till exempel kontaktformulär.

När du har koll på ditt nuläge kan du enkelt testa olika insatser för att öka konverteringsfrekvensen, alternativt öka andelen kvalitativa leads. Regelbunden uppföljning gör att du snabbt få svar på om dina insatser ger någon effekt.

Gör en analys av webbplatsen – 5 mätvärden att ha koll på

Här har vi samlat 5 viktiga mätvärden för analys av din webbplats som i regel alla företag kontinuerligt behöver mäta och utvärdera.

  1. Användare
  2. Trafikkällor
  3. Toppsidor
  4. Tid på sidan
  5. Konverteringsfrekvens

Användare

Begreppet användare innebär unika besökare på webbplatsen. Det är ett vanligt mål att vilja öka antal webbplatsbesökare och en ökning av antal användare indikerar att dina digitala insatser ger resultat. Dessutom är en användare första steget i en konvertering.

Men det är viktigt att säkerställa att besökarna består av din målgrupp och att de uppfyller målen för webbplatsen, då det annars kan bli missvisande att mäta antal användare.

Tar du hand om din trafik? Allt för många satsar på att öka trafiken till webbplatsen, utan att optimera för hur den ska tas hand om. Boka en konsultation med oss så berättar vi mer om hur vi kan få din webbplats att konvertera bättre.

Trafikkällor

Hur kommer besökaren in till din webbplats? Genom att se över dina trafikkällor får du en god insikt i hur dina besökare hittar till dig. Det ger dig värdefull information om vilka som är dina mest relevanta kanaler – vilka du ska satsa mer på och vilka du kanske ska skrota helt. Det kan faktiskt vara helt andra källor än vad du tror.

Kom också ihåg att sätta upp relevant målspårning på din webbplats och koppla till ett mätverktyg som Google Analytics. Då kan du enkelt utvärdera vilken kanal som leder till att målen uppnås, vilket nödvändigtvis inte behöver vara källan med mest trafik.

Toppsidor

Precis som det låter refererar toppsidor till dina mest populära sidor på webbplatsen. Det vill säga de sidor som har genererat mest trafik. Det ger dig information om vilken typ av innehåll som uppskattas allra mest av dina besökare. Med andra ord värdefulla insikter i det fortsatta arbetet med content på webbplatsen.

Säkerställ att dina toppsidor uppfyller dina webbplatsmål. Exempelvis hur du önskar att besökaren tar sig vidare efter att ha interagerat med ditt innehåll. Förmodligen har du olika mål för artiklar och blogginlägg gentemot en produkt- eller kontaktsida.

Tid på sidan

Att mäta tid på hela webbplatsen och enskilda landningssidor ger en bra fingervisning om ditt innehåll gillas av besökaren. Särskilt om du arbetar med innehåll som artiklar och pressnyheter. Generellt indikerar ett resultat på mer än en minut på sidan att besökaren faktiskt läst och tagit del av ditt innehåll.

Om det är viktigt att dina besökare interagerar med ditt innehåll kan du använda fler mätvärden som antal skrollningar på sidan och hur långt ner på sidan besökaren skrollat, för att få en bättre översikt på hur innehållet konsumeras.

Konverteringar

Konverteringar är relevant för alla webbplatser, oavsett vilken bransch du verkar inom. Det är helt enkelt ett mätvärde på hur många som har gjort det du vill – samtidigt som du uppfyllt besökarens mål.

Konverteringar kan vara allt från att klicka vidare på en knapp, fylla i ett formulär, signa upp för ett nyhetsbrev, ladda hem en PDF, be om offert, lägga något i varukorgen eller genomföra ett köp.

Använd till exempel Google Tag Manager för att konverteringsspåra på webbplatsen. Vi hjälper dig med uppsättning och regelbundna rapporter.

Sätt upp konkreta webbplatsmål

För att sätta upp konkreta webbplatsmål är det fördelaktigt att analysera tidigare data. Använd webbplatsens mätverktyg för att se över föregående års utveckling och resultat. Vilka slutsatser kan du dra? Här finns ofta en rad insikter i ditt fortsatta utvecklingsarbete med din webbplats.

Det är också viktigt att tänka utifrån företagets mål, men också att målen fångar in målgruppen. Du behöver därför välja unika mätvärden och mål för just din webbplats.

Några konkreta webbplatsmål kan vara:

  • Öka antal besökare från organisk trafik med 15% för företagets viktigaste sökord
  • Öka antal besökare från hänvisande hemsidor med 10%
  • Öka lästid med 5% på de viktigaste artiklarna
  • Öka konverteringsfrekvensen med 20%

Hjälp! Jag har varken spårning eller ett mätverktyg på min webbplats

Lugn, det är aldrig för sent att komma igång! Vi hjälper dig med uppsättning och relevant spårning i Google Analytics. Utifrån ditt företags specifika mål tar vi fram en konkret handlingsplan på hur din webbplats kan prestera, och konvertera bättre. Kontakta oss så sätter vi igång!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.