Domännamn – så väljer du rätt

Domännamn – så väljer du rätt

Artikel uppdaterad i april 2023

När du ska starta en hemsida eller webshop är en av de första sakerna du bör göra att registrera en domän med ett riktigt bra domännamn. Här får du ta del av 10 knep som gör domännamnet tydligt och enkelt, lätt att komma ihåg och sökmotoroptimerat.

Vad är en domän?

En domän är din adress på nätet, ett sätt för potentiella kunder att kunna hitta till din hemsida enklare. Domänen är kopplad till en IP-adress på en server där din hemsida ligger. Ingen orkar memorera IP-adresser så domäner skapades som genvägar och sätt att komma ihåg hemsidors adresser.

Hur en domän är uppbyggd, med domännamn i mitten

Domäner är uppbyggda av tre delar separerade med punkter: subdomän (www)domännamn (readydigital) och toppdomän (.se). Vi kommer gå igenom hur du ska tänka gällande dina val av alla tre.

Välja toppdomän

Börja med att välja toppdomän. Toppdomänen är slutet på din adress, exempelvis .se för svenska hemsidor, .no för norska eller .com för internationella kommersiella (”commercial”).

Enklast är att välja en .se-domän om du bara är verksam i Sverige eller en .com-domän om du jobbar internationellt. Du kan även registrera båda för att skydda dig från att andra registrerar dem.

Det finns även andra toppdomäner som .net, .org och .biz. De används oftast för att beskriva vilken typ av företag eller organisation det är. Det skulle kunna vara att hemsidan är för en organisation och att du därför vill ha en .org-domän. Du kan även här välja att registrera dem för att skydda ditt varumärke.

Det finns en massa olika toppdomäner, även lite mer udda. Vad sägs om .photography, .design eller .guru? Välj det som matchar din verksamhet bäst! Men kom ihåg att de flesta tar för givet att man använder .se eller .com, så du kanske får svårare att bli ihågkommen med en mer ovanlig variant.

Välja domännamn

Genom att välja ett smart domännamn kan du både få fler återkommande besökare och lyckas bättre på sökmotorerna. Här är våra bästa tips:

1. Nära företagsnamnet

Registrera ett domännamn som är så nära ditt företagsnamn som möjligt. Heter ditt företag Olles Svets är det både proffsigast och mest logiskt om domännamnet är www.ollessvets.se.

Startar du en helt ny verksamhet så kan det till och med vara läge att kolla så att ditt tilltänkta företagsnamn har lediga domännamn som matchar, innan du spikar namnet. Att köpa upp en tagen domän kan kosta dyra pengar, och att ha en domän som inte stämmer med företagsnamnet kommer ge dig bekymmer längre fram.

2. Finns det konkurrenter?

Googla domännamnet du har tänkt registrera och leta efter konkurrenter med liknande namn som erbjuder liknande tjänster. Du kan undvika både missförstånd och varumärkesintrång genom att registrera ett namn som inte är starkt kopplat till ett annat företag.

3. Enkelt att uttala och stava

I ett samtal om ditt företag måste du kunna ge den du pratar med adressen till din hemsida utan att behöva bokstavera den. Se till att domännamnet både är enkelt att uttala och har en självklar stavning.

4. Enkelt att lägga på minnet

Det lönar sig att registrera ett domännamn som är enkelt att komma ihåg. Du kommer få fler återkommande besökare eftersom de minns ditt namn i samband med den tjänst du erbjuder och de är på jakt efter.

5. Sökmotoroptimerat domännamn

Ett sökmotoroptimerat domännamn hjälper dig att hamna högre på Google och de andra sökmotorerna. I första hand bör du registrera ett domännamn enligt ditt företagsnamn men om det inte är ledigt kan du lägga till ett ord som beskriver det du gör och som folk kan tänkas söka på.

Exempel: Ditt företag heter Ylvas Café men domänen www.ylvascafe.se är upptagen. Caféet ligger i Malmö och många potentiella kunder kan tänkas Googla ”café malmö”. Du kan istället registrera www.ylvascafemalmo.se.

6. Registrera även felstavningar

Helgardera dig genom att registrera felstavningar av ditt domännamn så kan även de som skriver fel komma rätt. Se bara till att besökare som skriver in de felstavade domännamnen omdirigeras till din riktiga adress.

7. Korta domännamn är bättre

Håll ditt domännamn kort så går det lättare och snabbare för dina besökare att skriva in det i webbläsaren. Försök att hålla dig under 15 tecken och skulle ditt företag vara mycket längre än så kan det vara vettigt att använda en förkortning.

8. Undvik symboler

Vi rekommenderar att du inte använder symboler (siffror, bindestreck och Å, Ä, Ö) i ditt domännamn. Detta för att göra det enklare och tydligare när du ger folk adressen till din hemsida.

Siffror

Vissa använder siffror som representation för ett ord, exempelvis 4 för ”for” och 2 för ”too” i www.4you2.se. Detta gör det onödigt krångligt att säga hemsidesadressen till någon då du behöver bokstavera ”www punkt siffran fyra och sedan you på engelska följt av siffran två punkt se”.

Bindestreck

Om du tvunget vill ha ett bindestreck i domänen, så bör du även registrera den utan bindestrecket för att de som skriver utan ska komma rätt.

Å, Ä, Ö

För några år sedan var det rentav dumt att registrera domäner med å, ä eller ö i då de inte gick att besöka genom vissa webbläsare. Nu finns funktionaliteten där så du kan absolut ha det, men vi rekommenderar dig ändå alltid att ha det som komplement till en adress utan. Ett exempel är Öresundståg som har www.oresundstag.se men skriver du www.öresundståg.se kommer du ändå rätt.

9. Be om råd

När du har bestämt dig för vilken eller vilka domäner du vill ha är det alltid bra att fråga vänner och kollegor vad de tycker innan du registrerar dem. De kanske tänker på något du har missat som att domännamnet är svårt att stava eller förknippas med något annat varumärke.

10. Registrera direkt – du har inget att förlora!

Efter du har gått igenom punkt 1-9 och valt ditt eller dina domännamn är det dags att registrera. Det är egentligen inget att vänta på. Domäner kostar inte alls mycket idag så finns de lediga är det bäst att vara på den säkra sidan. Vi har sett många exempel där företag skapar logotyp, visitkort, skyltar och annat material för att sedan märka att domänen de är ute efter inte finns ledig. Du har alltså inget att förlora, bara de få slantar domänen kostar.

Välja subdomän

Subdomänen är det som är före själva domännamnet, i de flesta fall www som står för world wide web. Det enda du behöver avgöra är om du att din domän ska innehålla www eller inte. Vår rekommendation är att se till att du har både www.dittnamn.se och dittnamn.se men väljer att sätta en av dem som huvuddomän och dirigera besökare på den andra domänen vidare till huvuddomänen.

Subdomäner kan också användas för viktiga komplement till hemsidan, du kanske vill ha event.dittnamn.se eller shop.dittnamn.se

Registrera domännamn?

Vi är ackrediterad .se-registrar och kan registrera de flesta domäner. Hör av dig till oss, så kan vi ge dig lite goda råd och fixa så att du får ditt domännamn på plats.

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om de tekniska bitarna

Digitala trender – är du ready för 2018?!
Digitala trender – är du ready för 2018?!

Så här i början av året summerar säkert de flesta av oss året som gått. Vad tar vi med oss in i 2018 och kanske det viktigaste: hur kan vi som företagare koppla våra affärsmål till de digitala trender som gäller?