Trender att hålla koll på 2022 inom digital marknadsföring
Marknadstrender att hålla koll på 2022
Artikeln publicerades i januari 2022
Den digitala världen blir allt mer oförutsägbar och idag kan vi bara ana hur trenderna 2022 inom digital marknadsföring kommer se ut. Vi lever i en digital verklighet där vi mer och mer styrs av algoritmer och AI vilket kräver både genomtänkta och kreativa lösningar för att lyckas. Här har vi samlat några viktiga punkter som du behöver veta för att bygga ett starkt varumärke online i vår föränderliga tid.
Sociala medier, SEO, digital annonsering, webb och mycket mer – den digitala verktygslådan är stor och det kan vara svårt att veta vart man ska börja. Vi har sorterat ut värdefulla tips inför 2022 som du kan börja arbeta med på en gång!
- Hållbart, hållbart, hållbart: Bygg innehåll kring avsikten
- Satsa på rörligt: YouTube fortsätter dominera
- Gillar du – gillar jag: Social Communities växer sig starkare
- Klättra genom innehåll med hög kvalitet: Säkerställ Google EAT
- Fokusera på egenägda kanaler: Organisk trafik till webbplats och SEO
- Stick ut och visa din story på webben: Gör din webbplats till en upplevelse
Hållbart, hållbart, hållbart
Vi fortsätter konsumera med våra känslor. Samtidigt blir vi allt mer kritiska och kräver mer av dig och ditt företag. Det räcker inte längre med att erbjuda riktigt bra produkter eller tjänster. Ditt syfte behöver vara större än att gå med vinst och alltifrån produktion, medarbetare och samhällsengagemang är aspekter som värderas och vägs in i beslutsprocessen. Efterfrågan på hållbarhet i alla led ökar och under 2022 blir det ännu viktigare att presentera och bygga innehåll kring avsikten. Fokusera på att presentera vad istället för varför. Om du till exempel säljer sängar så erbjuder du en god natts sömn. Med andra ord, du behöver kommunicera ditt företags varumärke och det värde som det ger din målgrupp.
Fler tar aktiv ställning
Kanske såg du hållbarhetsaktiviteterna kring Black Friday 2021 där vissa företag medvetet stängde sin webbshop, och andra dubblade sina priser under dagen – som en motpol till konsumtionshetsen. Exempelvis Naturkompaniet som uppmanade sina kunder att vårda befintlig utrustning och istället erbjöd kostnadsfri vaxning av kängor under 26:e november. Liknande ställningstaganden med hållbarhet i fokus kan vi troligen vänta oss under 2022. Fundera på vilka hållbarhetsfrågor ditt företag arbetar med idag och hur du kan presentera detta. Fullständig öppenhet skapar lojalitet och bygger förtroende där just hållbarhet är en av de stora stöttepelarna.
Vi kan digital strategi. Upptäck hur vi kan hjälpa dig lyckas online.
Satsa på rörligt
Video och rörligt material fortsätter att dominera. Under 2021 var YouTube mest använt av alla sociala medier och användandet av både TikTok och Instagram Reels ökar. Rörliga medier ger möjlighet att ta fram innehåll som är engagerande, attraktivt och informativt. Glöm långa instruktionstexter och utförlig bakgrundsinformation. Det handlar om att förpacka det dina kunder vill ha på ett visuellt enkelt sätt.
Vi vill lära oss snabbt och kort och då är rörlig media överlägsen vinnare. Det kan till exempel handla om enkla monteringsvideos, instruktionsvideos eller korta videos med tips, tricks och funktioner. Användandet av rörlig infografik väntas öka 2022 och i sociala medier är det ett effektivt sätt att skapa och öka engagemang. Spana in Statistikmyndigheten SCBs Instagram för inspiration på riktigt bra infografik.
Läs mer: Svenskarna & Internet 2021 – insikterna du behöver för att lyckas digitalt
Gillar du – gillar jag
Har du en strategi för dina sociala medier? Om inte så är det dags att börja fundera på en. Användandet av sociala medier bara fortsätter öka. Den blomstrande e-handeln förväntas accelerera ännu mer och en bidragande faktor är att fler handlar produkter som de upptäckt genom sociala medier. Idag används sociala medier mer eller mindre som en källa för information och främst är det andras åsikter om varumärken och produkter som influerar beslutsprocessen.
Vi litar mer på människor än varumärken och inför 2022 är det viktigare än någonsin att ta reda på vad som engagerar just dina kunder. I vilka kanaler finns de? Vad delar de för något? Social communities växer sig starkare och används idag som informationskälla i lika stor utsträckning som sökmotorer. Alltifrån sociala medier, bloggar och vloggar till grupper och forum av olika slag går under paraplyet social communitites, en plats där människor med gemensamma intressen samlas. För att förstå din målgrupp behöver du vara aktiv i de sociala medier och communities som din målgrupp befinner sig i.
Klättra genom innehåll med hög kvalitet
Når din webbplats upp till Googles EAT? Det fortsätter nämligen styra SEO även 2022 och handlar i stora drag om att prioritera innehåll med hög kvalitet. EAT står för Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness och kombinerat används de för att ge besökarna så relevanta sökalternativ som möjligt. Även om det inte finns någon EAT-alogritm så finns det sätt att förbättra din webbplats EAT:
- Se till att ditt innehåll är unikt och relevant och visa detta för dina besökare. Exempelvis genom att låta en områdesexpert uttala sig samt ange tid och datum som stärker innehållets relevans.
- Säkerställ webbplatsens transparens genom att vara personlig och publicera namn och bilder på riktiga personer. Tydligt synliga kontaktuppgifter och FAQ är såklart en självklarhet.
- Förmodligen har du en “Om oss” sida, men vad står där egentligen? Var personlig och låt dina besökare ta del av vem du är. Varför inte låta dina besökare ta del av hela bakgrundsberättelsen till din verksamhet.
- Bakåtlänkar fortsätter vara fördelaktiga inom SEO, och just därför är det viktigt att du uppfattas som expert inom ditt område. På så sätt kommer andra i större utsträckning anse dig vara en säker källa och vilja dela ditt innehåll.
- Städa och uppdatera ditt innehåll och se till att allt som finns publicerat är aktuellt och går i linje med din aktuella verksamhet. Men se upp! Dubbelkolla din statistik så att du inte tar bort sidor och innehåll som ligger bra till sett till SEO.
Under 2022 är det därför oerhört viktigt att lägga tid och publicera innehåll med hög kvalitet som förstärker bilden av ditt företag och ditt syfte.
Fokusera på egenägda kanaler
Lagar och regler för att värna om vår integritet online är såklart toppen – men också begränsande för oss marknadsförare när det handlar om att uppmuntra till köp. Med IOS14 blev det enkelt att som privatperson välja bort personlig och anpassad marknadsföring i olika kanaler.
Är det då kört att fortsätta med annonsering i sociala medier? Absolut inte på det stora hela, men det blir svårare för exempelvis Facebook att spåra konverteringar via Meta-pixeln (före detta Facebook-pixeln). Detta kan medföra vissa problem när man vill återmarknadsföra sig till kunder som exempelvis lagt produkter i en e-handels varukorg, så kallad remarketing. Även om du fortfarande har möjlighet att annonsera med bra resultat i sociala medier, är det genom dina egenägda kanaler du har verklig möjlighet att leda din målgrupp fram på kundresan mot målet att konvertera. Vi råder dig därför att lägga resurser på att utveckla dina egenägda kanaler, som din webbplats och SEO.
Stick ut och visa din story på webben
När det kommer till webben 2022 är det ingen tvekan om att det är upplevelsen som står i fokus. Oavsett hur just din story ser ut finns din webbplats till för att förmedla ditt budskap. I år finns inga regler! Använd humor, kluriga gåtor och pussel för att bläddra bland sidor, använd interaktiva typsnitt, överdrivna typsnitt eller våga vara helt avskalad och minimalistisk. Oavsett vad du föredrar så är 2022 året du får möjlighet att gå din helt egna väg och anpassa din webbdesign efter din unika story.
Ta fram teman för alla
Samtidigt är det viktigt att göra webben tillgänglig för alla. Att det är möjligt att välja mörkerläge på våra enheter känner vi alla till vid det här laget och idag är det helt enkelt en smaksak om du önskar använda light, auto eller dark mode. Det som däremot är nytt är att många browsers automatiskt byter och anpassar till varje enhets förvalda läge. Därför är det dags att börja tänka på att implementera ett mörkt tema på din webbplats för att se till att den är attraktiv för alla.
Vi kan webbplats. Upptäck hur vi kan skräddarsy en plattform just för dig.
Har du kommit ända hit så hoppas vi att vi väckt många tankar om hur du kan förbättra din digitala närvaro 2022! Tycker du att det låter krångligt att hålla koll på alla delar? Ingen fara, vi hjäper dig att hålla den röda tråden i dina digitala kanaler med målet att driva trafik som konverterar. Fyll i kontaktformuläret nedan eller ring oss på 0470-70 36 80.
Fler blogginlägg för din webbplats
E-barometern 2022 – stora utmaningar och nya möjligheter
Årets e-handelsrapport är här – E-barometern 2022. Följ årets utveckling och ta del av viktiga insikter för en lyckad e-handel 2023.
Följ utvecklingen inom svensk e-handel 2022
Läs summeringen av årets kvartalsrapporter från E-barometern – en komplett kartläggning av svensk e-handel.
E-barometern 2021
E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.
Svenskarna och Internet 2021
Läs summeringen av ”Svenskarna och Internet 2021” – värdefull information för dig som arbetar digitalt!
Svenskarna och Internet 2020
”Svenskarna och Internet 2020” kartlägger den svenska befolkningens internetvanor – läs ett kort utdrag!
Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer
7 praktiska råd att implementera på sin webshop för att öka försäljningen, både direkt och mer långsiktigt.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.