En digital strategi ger dig rätt förutsättningar att lyckas online. Innan du kastar dig ut i den digitala världen behöver du backa bandet och bestämma vad du vill uppnå. Oavsett vad målet med din digitala närvaro är så är en strategi viktig för att kunna ta rätt beslut som leder dig framåt. Som en kompass i den uppkopplade världen! Här kommer 5 tips på hur du tar fram en riktigt effektiv digital strategi.
Varför du behöver en digital strategi
I dagens ständigt föränderliga digitala landskap är konkurrensen hårdare än någonsin, och kampen om uppmärksamhet är intensiv. En genomtänkt digital strategi är avgörande för att sticka ut, nå din målgrupp och göra intryck som består.
En digital strategi inkluderar allt du behöver veta för att navigera på den digitala arenan. Precis som företag och organisationer har syften och mål utifrån sina verksamhetsområden, innehåller den digitala strategin ett särskilt syfte med mål utifrån olika kanalers egenskaper.
En genomtänkt digital strategi gör det möjligt att nå dina uppsatta mål för din digitala närvaro. Den ger ett helhetsperspektiv som möter målgruppen i alla olika faser av kundresan och för dem fram mot konvertering.
1. Gör en nulägesanalys
Det första steget är att göra en nulägesanalys, helt enkelt en analys av ditt företags nuläge. Här är det viktigt med ett brett perspektiv, ta med det som är aktuellt för din verksamhet idag och som är betydande ur ett digitalt perspektiv. Allt från företagets styrkor, tjänster och erbjudande till resurser och vilka plattformar samt kanaler som används idag.
Använd statistikverktyg för att analysera dina kanaler, digitala marknadsföring och webbplats för att kunna identifiera mönster och dra viktiga slutsatser.
Det är viktigt att analysera webbplatsen och kartlägga hur besökarna använder den idag. Ta bland annat reda på:
- Vilka sidor har mest trafik?
- Vart kommer besökarna ifrån?
- Vad gör besökarna på sidan?
- Gör besökarna det du vill på sidan?
- Vad gör besökarna efter att ha varit i kontakt med din sida?
2. Bestäm syfte och mål
När din nulägesanalys är gjord är det dags att konkretisera syftet med din digitala närvaro. Varför ska du finnas online och vilka är dina viktigaste mål? Det kan handla om att du behöver stärka ditt varumärke, driva trafik till din webbplats, samla in leads eller öka din försäljning.
Genom att fundera på ditt önskeläge blir det enklare att sätta upp både kort- och långsiktiga mål. På så sätt kan du kontinuerligt stämma av och se till att din digitala aktivitet går i linje med det du vill åstadkomma.
3. Kartlägg din målgrupp
Kunskap om din målgrupp är A och O i den digitala strategin. Digital marknadsföring handlar inte om att nå ut till så många som möjligt, utan till rätt personer. Med utgångspunkt från målgruppen väljer du vilka plattformar du ska finnas på och vilket innehåll som når fram och ger värde till mottagarna.
Lägg tid på att fundera över hur din målgrupp ser ut, tänker och beter sig – inte minst vad det söker på för fraser på Google. Det finns säkert mycket information att hämta bland dina befintliga kunder. Annars kanske det är dags att komplettera med en kundundersökning? En noggrann målgruppsanalys kommer ge dig rätt förutsättningar att uppnå målen för din digitala närvaro.
4. Håll koll på konkurrenterna
Yes! Nu börjar du kanske känna dig redo att komma igång och arbeta strategiskt med din digitala närvaro. Men innan du kastar dig ut är det viktigt att spana in konkurrenterna. Hur arbetar de och i vilka kanaler finns de? På vilka termer är de synliga i sökresultatet? Hur för de sig i sociala medier och vad står på deras webbplatser?
Analysera för- och nackdelar med att finnas eller inte finnas i samma kanaler. Oavsett behöver du ta fram innehåll som är unikt och sticker ut från dina konkurrenter.
Dina digitala konkurrenter kan skilja sig helt från de du anser vara dina konkurrenter i ’verkliga livet’. Därför är det viktigt att göra en noggrann konkurrentanalys för att identifiera alla tänkbara konkurrenter, så att du kan vara förberedd och alltid synas först för dina intressenter.
5. Fundera på utmaningar och möjligheter
Att ligga steget före är tacksamt. Hur kan du vara förberedd om till exempel din försäljning ser olika ut under olika perioder av året? Genom att fundera på vilka utmaningar och möjligheter som finns för din verksamhet kan du planera och vara förberedd om något inte går som förväntat. Samtidigt har du allt att vinna genom nya outforskade digitala lösningar.
Sammanfatta din digitala strategi och skapa en plan
När nu nuläge och önskeläge, målgrupper, konkurrenter och möjligheter är kartlagda är det dags att sammanfatta allt i en digital strategi.
En god förutsättning för att bygga en stark digital närvaro som går i linje med det du vill åstadkomma är att även ta fram en content-strategi, som utgår från målgrupp och kanaler. Utifrån denna skapas sedan en konkret aktivitetsplan, som innehåller praktisk information om vem, vad och när content ska publiceras.
Kom ihåg att arbeta aktivt med din digitala strategi och säkerställ att den är uppdaterad och aktuell genom att följa upp resultat mot de konkreta mål som är uppsatta.
Digital strategi är grunden för att lyckas online. Det vet vi, för vi har hjälpt många kunder göra just det – lyckas online. Läs mer om hur vi arbetar med digital strategi och hur vi kan hjälpa dig stärka din digitala närvaro.