Fokusera på dina digitala kanaler i kristider
Fokusera på dina digitala kanaler i kristider
Artikeln publicerades i april 2020
Vilka digitala möjligheter har ditt företag i kristider?
Trots att det ser mörkt ut i efterfrågan på många håll så upplever flera e-handlare ett uppsving. Så är det någon gång du ska göra slag i saken och börja sälja online så är det nu. Utöver handsprit, munskydd och engångsplasthandskar går det enligt Svensk Handel även bra för produkter så som tv-apparater, vitvaror, elcyklar, cykelbarnstolar och högtryckstvättar.
Företag som säljer lösningar för hemmakontor, trädgård, heminredning, underhållning, tidsfördriv, hälsa och hemträning kan också bli vinnare. När vi ska minska våra sociala kontakter blir det även hög efterfrågan på digitala möten, coaching och rådgivning.
Läs mer på vår blogg: Så här går det till att starta webshop!
Om ditt företag eller din butik är lokal, använd dig av ditt nätverk! Det finns en enorm vilja att stötta den lokala handeln nu, se exempelvis hashtaggen #supportyourlocal på Instagram. En kreativ lösning som en av våra egna kunder går ut med är att de i samband med bilservice erbjuder att hämta/lämna bilen kostnadsfritt hemma. Detta kommuniceras ut i deras digitala kanaler.
Fokusera på din webbplats och din kommunikation
Har du svårt att sälja på nätet så finns det mycket annat att göra med dina digitala kanaler. Det finns all möjlighet att driva besökare till din webb och påverka dem att konvertera. Tänk även över din kommunikation i sociala medier, det kan stärka ditt varumärke!
Ta på kundglasögonen – hur upplever besökaren din webbplats?
Ett råd som är särskilt viktigt just nu och som vi vill uppmana till är att avsätta 10 minuter och kolla igenom din webbplats ur besökarens perspektiv. Är det tydligt på startsidan vilka tjänster du erbjuder och vilka unika selling points du har? Text och bilder på hela webbplatsen behöver upplevas som relevanta för målgruppen. Är det enkelt att ta kontakt med ditt företag? Behöver du kanske förenkla dina formulär, lägga till en chattfunktion eller skriva några fler tydliga call-to-actions för att locka till att kontakt? Passa på att vara extra hjälpsam och bjussig i dessa tider så får du mycket igen!
Läs mer: Hur kan bra texter påverka dina kunder att ta beslut
Utöver snabbtitten så rekommenderar vi också att varje månad analysera statistiken från Google Analytics, för att få siffror på besökarnas beteende. Vet du hur många besökare du har på din webbplats och om det har ökat/minskat i Coronatider? Från vilka källor kommer din trafik – finns någon söktrafik från Google? Fyller besökare i kontaktformulär och lägger beställningar, eller tappar du många på vägen? Genom att regelbundet följa statistiken i Google Analytics kan du följa om din digitala närvaro är framgångsrik eller inte.
Läs mer: Analysera statistik på din webbplats med Google Analytics
Vad triggar konvertering?
Det finns mycket att göra för att öka konverteringsgraden på din webbplats. Exakt vad varierar självklart beroende på ditt nuläge – men börja med att se över delarna vi nämnde ovan. För en webshop så är ofta exempelvis recensioner, sökfunktion och produktvideos effektiva tillägg.
I Coronatider har särskilt hemleverans blivit en viktig faktor när det gäller konvertering och e-handlare som erbjuder hemleverans har visat sig få en högre konverteringsgrad. En webbplats som lyfter detta tydligt både på startsida och landningssidor inger trygghet för kunden. Även Google Ads-annonser som trycker på denna fördel har ökat konverteringen med upp till 171% gentemot andra annonser.
Relevans i sociala medier
Var lyhörd för vad som fungerar i företagets sociala kanaler under denna tid och kolla statistiken på vad som fungerar. Kanske behöver du pausa planerade inlägg om den egna verksamheten och visa det positiva som görs i samhället just nu. Företag som exempelvis börjat tillverka visir och lyfter detta i sina kanaler har fått stor uppmärksamhet. Utöver det positiva i sig bygger sådan kommunikation även varumärket, vilket är mycket viktigt när hjulen sedan börjar snurra efter att krisen är över.
Vi hjälper dig gärna!
Kanske förstår du att det finns stora möjligheter med dina digitala kanaler, men har svårt att komma till skott? Hör av dig till oss för att bolla dina tankar så hjälper vi dig vidare!
Kontakta oss!
Fler blogginlägg för din webbplats
E-barometern 2022 – stora utmaningar och nya möjligheter
Årets e-handelsrapport är här – E-barometern 2022. Följ årets utveckling och ta del av viktiga insikter för en lyckad e-handel 2023.
Följ utvecklingen inom svensk e-handel 2022
Läs summeringen av årets kvartalsrapporter från E-barometern – en komplett kartläggning av svensk e-handel.
E-barometern 2021
E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.
Svenskarna och Internet 2021
Läs summeringen av ”Svenskarna och Internet 2021” – värdefull information för dig som arbetar digitalt!
Svenskarna och Internet 2020
”Svenskarna och Internet 2020” kartlägger den svenska befolkningens internetvanor – läs ett kort utdrag!
Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer
7 praktiska råd att implementera på sin webshop för att öka försäljningen, både direkt och mer långsiktigt.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.