E-handeln växer under coronakrisen
E-handeln växer under coronakrisen
Artikeln publicerades i augusti 2020
När vi nu går in i en ny arbetshöst fortsätter omständigheterna att vara speciella för företagare i vårt land. Många har drabbats svårt till följd av coronakrisen, men det finns ljusglimtar. Företag som tagit vara på sina digitala möjligheter och anpassat sig till ett förändrat köpbeteende hos sin målgrupp hör till vinnarna. Vi är övertygade om att företag som satsar på sin digitala närvaro kommer klara sig bättre igenom krisen.
Nya beteenden gynnar e-handeln
Som konsumenter har vi blivit mycket mer benägna att handla online under coronaperioden, eftersom vi fått hålla oss hemma på ett annat sätt. Det är också tydligt att den äldre åldersgruppen har börjat handla online i större grad. Många företag inom detaljhandeln har därför tappat besökare i sina fysiska butiker och behöver lägga om strategin för att hitta nya försäljningsvägar online. Det finns flera företag som lyckats med detta och Zetas Trädgårdar är ett sådant exempel. Med sin nya e-handel har de fått se en kraftig försäljningsutveckling när det gäller trädgårdsprodukter.
Läs mer: Zetas Trädgårdar – Digital strategi och ny e-handel kopplad till affärssystem
Svensk e-handel slog rekord under juli
E-barometern (som ser till utvecklingen av svensk detaljhandel) visar att coronapandemin satt fart på e-handeln. Detta syns särskilt tydlig under juli månad, då svensk e-handel slog alla rekord. E-barometern är framtagen av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Rapporten är baserad på konsumenternas egna uppskattningar.
Intressanta slutsatser från E-barometern juli 2020
• Köpen online ökade med 45% i juli jämfört med juli 2019 (april: 44%, maj: 36%, juni: 23%)
• Under april-juni stod åldersgruppen 65-79 för den största ökningen, medan 50-64-åringar ökade mest under juli.
• Köp av dagligvaror (mat etc.) tredubblades jämfört med juli i fjol
• Sport och fritid ökade också kraftigt, mycket beroende på att många semestrade i Sverige
• 10% fler personer (flest kvinnor) handlar online jämfört med juli 2019.
• Kläder och skor har hittills legat i topp när det gäller flest köp, men i juli gick skönhet/hälsa (inkl. apoteksvaror) om och tog första placeringen
• Antal e-handlade varor per konsument har ökat under coronamånaderna och genomsnittet är 2,8 under juli.
• Färre oroar sig för lågkonjunktur
• 18 procent av konsumenterna tror att de kommer konsumera mer under 2020 än 2019. Nedan bild visar vad konsumenterna säger är anledningen.
Du har väl inte missat vår tidigare artikel: Fokusera på dina digitala kanaler i kristider
Se till att bli synlig där din målgrupp finns
Kanske är det så att du har svårt att sälja dina produkter/tjänster online eller behöver du mer trafik till din e-handel? Då behöver du se till att bli synlig där din målgrupp finns! Trots att det är naturligt att dra ner på sin marknadsföringsbudget under kristider, så vill vi ändå rekommendera att satsa en liten del på digital annonsering. Det är nämligen viktigt att inte bli bortglömd under denna period. Det är också mycket enklare att nå rätt målgrupp i sociala medier och på Google, än genom traditionell reklam som tidningsannonser.
Vi vill särskilt slå ett slag för det som brukar kallas för retargeting. Det innebär att du kan rikta artiklar eller säljkampanjer på Facebook, Instagram eller LinkedIn, till dem som redan varit inne och besökt din webbplats eller e-handel. Denna målgrupp är alltså redan lite intresserade av ditt företag och är därför mer benägna att ta kontakt eller köpa av dig.
Vi hjälper dig gärna!
Har du funderingar och frågor på hur du kan dra nytta av de digitala möjligheterna i ditt företag? Hör av dig till oss för att bolla dina tankar så hjälper vi dig vidare!
Kontakta oss!
Fler blogginlägg för din webbplats
E-barometern 2022 – stora utmaningar och nya möjligheter
Årets e-handelsrapport är här – E-barometern 2022. Följ årets utveckling och ta del av viktiga insikter för en lyckad e-handel 2023.
Följ utvecklingen inom svensk e-handel 2022
Läs summeringen av årets kvartalsrapporter från E-barometern – en komplett kartläggning av svensk e-handel.
E-barometern 2021
E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.
Svenskarna och Internet 2021
Läs summeringen av ”Svenskarna och Internet 2021” – värdefull information för dig som arbetar digitalt!
Svenskarna och Internet 2020
”Svenskarna och Internet 2020” kartlägger den svenska befolkningens internetvanor – läs ett kort utdrag!
Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer
7 praktiska råd att implementera på sin webshop för att öka försäljningen, både direkt och mer långsiktigt.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.