Checklistan! Bygg en stark digital närvaro
Checklistan! Bygg en stark digital närvaro
Artikel uppdaterad i december 2021
Det nya året har precis börjat – en perfekt tid att reflektera över det som varit och ta med viktiga insikter in i det nya året. Följ vår checklista som i 7 enkla steg ger dig rätt förutsättningar att bygga en stark digital närvaro in i det nya året.
Ofta krävs det inga enorma förändringar för en positiv utveckling. Små justeringar kan göra stor skillnad på hur du presenterar dig online. Nedan listar vi vanliga problemscenarion som vi brukar stöta på och ger förslag på hur du enkelt hanterar dem.
1. Håll koll på dina besökare
Hur många och vilka besöker din webbplats? Hur hittar de dit? Gör besökarna det du vill att de ska göra? Kontinuerlig koll på statistiken för din webbplats ger dig värdefull information att använda för att stärka din digitala närvaro.
Så gör du: Installera ett mätverktyg, förslagsvis Google Analytics. Skapa en rutin för att mäta statistiken varje månad.
Läs mer: Därför ska du följa statistiken för din hemsida eller webshop
2. Öka och behåll trafik med SEO
Om du redan har bra koll på hur många som besöker din webbplats kanske du istället funderar på varför du inte har så många besökare som du önskar. Öka och behåll trafiken genom att göra webbplatsen mer synlig för potentiella besökare. Jobba med SEO (sökmotoroptimering) för att synas i sökmotorerna och komplettera med digital annonsering.
Så gör du: Ta reda på vilka söktermer som din målgrupp använder och matcha med relevant innehåll på specifika landningssidor på din webbplats. Ett specifikt råd: Undvik att skriva en huvudrubrik utan sökord eller skapa en sökväg som heter exempelvis /sida52.
Gör vårt SEO-test!
Nyfiken på hur du placerar dig på Google idag? I vårt SEO-test får du reda på hur stor potential din landningssida har att synas. Fyll i ditt sökord, din specifika URL-adress och få resultatet på ett par sekunder!
3. Få dina besökare att stanna på din webbplats
Att besökare inte stannar på sidan kan bero på många saker, men en enkel sak är att se över webbplatsens innehåll.
Så gör du: Ta på dig ”kundglasögonen” och arbeta igenom webbplatsens texter. Lägg tid på att ta fram innehåll som är engagerande och inspirerande för din målgrupp.
4. Uppdatera webbplatsens utseende
Fundera – speglar din webbplats dig och din verksamhet? Kanske var det några år sedan din webbplats byggdes och det är dags att ”skicka den på spa”! En attraktiv webbplats är viktigt för att attrahera din målgrupp och bygga förtroende.
Så gör du: Färg, typsnitt och dekorelement gör mycket för en webbplats intryck. Gå igenom din webbplats och se till att den är aktuell. Räcker det med att uppdatera dina bilder? Eller är det dags att ta fram din webbplats 2.0 med en ny attraktiv och användarvänligt design?
5. Stärk ditt varumärke i sociala medier
Om du tänkt att sociala medier bara är en fluga som snart försvinner är det dags att tänka om. Användandet fortsätter att öka och har du inte påbörjat ditt varumärkesbygge i sociala medier är det dags att börja!
Så gör du: Fundera på vart din målgrupp befinner sig och öppna konton i de kanaler som har bäst möjlighet att kommunicera din story. De tre mest använda sociala medierna 2021 var YouTube, Facebook och Instagram.
Läs mer: Svenskarna och Internet 2021 – insikterna du behöver för att lyckas digitalt
6. Jobba rätt med SEO i din webshop
SEO för webshop kan vara rörigt. Vilka är era viktigaste produkter eller kategorier? Börja där och se till att det inte uppstår intern konkurrens, alltså att samma texter finns på flera sidor.
Så gör du: Ranka och prioritera i ditt utbud så att du vet vad som ska arbetas med.
7. Använd Google Ads för att hamna högt snabbt
SEO är lönsamt, men det kan ta lite tid. Betala för att snabbt hamna högt på dina viktiga sökord med hjälp av Google Ads. Ha samtidigt koll på utvecklingen av SEO och minska annonseringen över tid.
Så gör du: Annonsera på sökord som har låg konkurrens och ha koll på att inte klicken blir för dyra.
Låter det krångligt?
För oss är det inga problem. Vi hjälper dig att stärka din digitala närvaro och levererar det som räknas – synliga resultat. Fyll i formuläret så hör vi av oss eller ring oss direkt 0470-70 36 70.
Fortsätt läsa
E-barometern 2022 – stora utmaningar och nya möjligheter
Årets e-handelsrapport är här – E-barometern 2022. Följ årets utveckling och ta del av viktiga insikter för en lyckad e-handel 2023.
Följ utvecklingen inom svensk e-handel 2022
Läs summeringen av årets kvartalsrapporter från E-barometern – en komplett kartläggning av svensk e-handel.
E-barometern 2021
E-barometerns årsrapport 2021 är släppt! Ta del av det senaste inom svensk e-handel och upptäck värdefulla insikter för dig som driver webbshop.
Svenskarna och Internet 2021
Läs summeringen av ”Svenskarna och Internet 2021” – värdefull information för dig som arbetar digitalt!
Svenskarna och Internet 2020
”Svenskarna och Internet 2020” kartlägger den svenska befolkningens internetvanor – läs ett kort utdrag!
Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer
7 praktiska råd att implementera på sin webshop för att öka försäljningen, både direkt och mer långsiktigt.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.