Google Consent Mode v2

2024-02-26 | Digital marknadsföring, Webbplats

Nu måste Google anpassa sig till de dataskyddslagar som finns i EU gällande GDPR. Därför är det viktigt att få Google Consent Mode version 2 på plats innan 6 mars 2024. Här förklarar vi närmare vad detta innebär och vad du behöver tänka på när det gäller din webbplats.

Vad innebär Google Consent Mode?

GDPR har varit i fokus under flera år, men stora techjättar som Google har haft svårt att få till korrekta inställningar gällande användarnas integritet. Det är därför som EU nu ställer hårdare krav och inför lagen Digital Markets Act, vilket innebär att Google har fått ta fram en ny metod för samtycke. Den nya lagen börjar gälla den 6 mars 2024.

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt, baserat på webbesökares samtycke för eller emot spårning och marknadsföring. Detta är aktuellt för dig som webbplatsägare om du använder Googleprodukter som Google Analytics och Google Ads.

Positiva och negativa samtycken

Genom att implementera Google Consent Mode v2 på din webbplats ger du Google ett kvitto på att dina besökare har lämnat samtycke och de kan i sin tur tillhandahålla korrekt data för annonsering och spårning.

Om en användare nekar samtycke så skickas information till Google om att cookies inte får användas för att spåra på individnivå och personanpassa marknadsföring till denna användare. Trots ökning av fler som nekar samtycken med denna metod kommer Google fortsätta kunna samla in vissa generella data även från användare som nekar spårning. Genom att modellera statistik och konverteringar med hjälp av AI får Google en bra uppfattning om denna grupp.

Google Ads 6 mars 2024

Om du annonserar med Google Ads och använder målgruppsanpassade data för retargeting är det viktigt att få Google Consent Mode v2 på plats före 6 mars. Men oavsett hur du använder Google Ads är det viktigt att göra denna anpassning så snart som möjligt, eftersom hela utvecklingen går mot högre krav på integritet.

Google Analytics

Har du inte någon Google Ads-annonsering, utan bara Google Analytics för spårning? Google har aviserat att även konverteringsspårning kommer omfattas av de nya kraven på Google Consent Mode v2 i slutet av året. Därför rekommenderar vi att Google Consent Mode implementeras även här.

Hur görs inställningarna?

Om du har din webbplats i WordPress så finns det flera cookie-plugins som stödjer Consent Mode version 2. Därefter behöver vissa inställningar göras i Google Tag Manager. Låter det krångligt så hör av dig till oss!

Google Consent Mode

  • GDPR-krav från EU kräver Consent Mode av Google
  • Ett verktyg för att hantera samtycken om cookieanvändning
  • Behövs om du använder Googletjänster som Analytics och Ads
  • Vid positivt samtycke godkänns personlig spårning och marknadsföring
  • Vid nekat samtycke tillåts ingen personlig spåring eller marknadsföring, men generella data kan samlas in

Hjälp!

Behöver du hjälp med Google Consent Mode v2?

svenskarna-och-internet-röstsök

Ta kontroll över dina förstapartsdata

Med ökad medvetenhet om integritet och strängare dataskyddslagar värderar användare sin datasekretess högt. Genom att använda förstapartsdata bygger du förtroende och respekterar användarnas integritet.

Förstapartsdata samlas in direkt från dina kunder och är därför mer exakt och relevant för ditt företag. Detta gör det lättare att förstå dina kunders beteenden och behov.

Exempel på förstapartsdata kan vara uppgifter som samlas in om kunder via CRM-system, kundservice och köphistorik. Direkt feedback från kunder genom enkäter, intervjuer och feedbackformulär ger värdefull information för att förstå kundnöjdhet och förbättringspotential. Genom webbanalys får du också bra input om hur användare interagerar med din webbplats.

Förstapartsdata

Genom att samla in uppgifter om kunder från egna källor får du tillgång till värdefulla förstapartsdata:

  • CRM-system
  • Köphistorik
  • Kundservice
  • Enkäter
  • Intervjuer
  • Webbstatistik


Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Behöver du hjälp med din webbplats?

Vi har 25 års erfarenhet och erbjuder dig en första kostnadsfri rådgivning

Fler inlägg

Så blir du konkurrenskraftig online

Så blir du konkurrenskraftig online

Arbetar du aktivt med ditt företags digitala närvaro? Om inte är det dags att prioritera den digitala strategin för att sticka ut bland dina konkurrenter.