AI för marknadsförare

2023-12-12 | Digital marknadsföring, Sociala Medier, Webbplats

Tänk att både kunna spara tid och samtidigt producera kvalitativt innehåll till din målgrupp! Detta har blivit verklighet med AI, som öppnat upp en helt ny värld för oss med oändliga möjligheter. I denna artikel så får du flera tips hur du kan förenkla och förbättra din marknadsföring.

Så kan AI hjälpa dig med marknadsföring

AI (artificiell intelligens) finns överallt i vår vardag – i mobiltelefoner, appar, på webbplatser och i olika system. AI finns där som en tänkande dator som kan hjälpa dig med allt möjligt, från att generera idéer till att att skapa material som är anpassat för din verksamhet. Genom att beskriva vad du vill ha hjälp med så kan AI snabbt ge dig svar på din fråga. Även om du bör granska de svar du får så har AI visat sig vara ett kraftfullt verktyg som du kan dra stor nytta av. Det är hög tid att sätta sig in i vilka AI-verktyg du kan få hjälp av i din marknadsföring!

Upplev möjligheterna med olika AI-verktyg

Generativ AI är AI-verktyg som går att använda för att skapa något nytt, som exempelvis texter och bilder. Du kan enkelt ta hjälp av ett AI-verktyg för att vinkla om textinnehållet i en artikel eller för att skriva captions till dina inlägg i sociala medier. Om du behöver unika bilder till dina artiklar och inlägg så finns det AI-verktyg som kan hjälpa dig skapa dessa på ett ögonblick.

Du kan med hjälp av AI även skapa allt från videomaterial, musik till röstsimuleringar etc. Snabbt och enkelt kan du klippa ihop en video, förbättra inspelningen av ett poddavsnitt eller spela in din röst för att senare kunna använda den till att läsa upp texter eller att hålla en digital presentation.

Optimera dina marknadsaktiviteter

Visste du att du kan använda AI för att ta fram strategier och optimera dina marknadsaktiviteter? AI kan även användas för att göra målgruppsanalyser och analysera konkurrenternas närvaro i digitala kanaler. Du har möjlighet att skapa kampanjtaktik med innehållsverktyg för idégenerering.

Analysera ditt innehåll med AI

Verktygen kan hjälpa dig att analysera ditt innehåll, de kan komma med idéer och skriva om text. Detta kan komma till stor användning i arbetet med sociala medier eller när du vill uppdatera artiklar på din webbplats.

Automatisera marknadsföringsarbetet

En stor fördel är att du helt kan automatisera vissa delar av ditt marknadsföringsarbete genom AI så att du kan lägga din värdefulla tid på annat. Många av dessa användbara AI-funktioner kanske du redan använder idag, exempelvis annonseringsplattformar, marketing automation-system och content management-system.

Skapa anpassade annonser

Du kanske behöver hjälp med att skapa och nå ut med dina annonser? AI kan på ett effektivt sätt hjälpa dig att skapa anpassade annonser som riktar sig till din specifika målgrupp baserat på data om besökarens beteenden och preferenser.

Ta reda på hur vi kan hjälpa ditt företag!

Kreativa verktyg

Det finns flera kreativa AI-verktyg som kan förenkla ditt arbete! Här nedan nämner vi några som vi rekommenderar att du testar. Oavsett vilken verksamhet du bedriver så är vi säkra på att det finns ett verktyg som passar just dig.

Skapa mer innehåll med ChatGPT

De flesta har hört talas om ChatGPT, en så kallad chattrobot som snabbt kan ge svar på dina frågor. Den kan skapa allt från artiklar och dikter till smarta captions för sociala medier. ChatGPT kan till och med hjälpa dig att skriva en hel roman på rekordtid.

ChatGPT3.5 är en gratisversion, men den har begränsad “kunskap” om världen och händelser efter januari 2022. Betalversionen ChatGPT4 kom ut 2023 och kan hantera upp till 25 000 ord. Denna variant är mer uppdaterad och “kunskapen” sträcker sig till april 2023. Snart kommer ChatGPT5, som kommer vara ännu kraftfullare än den förgående versionen.

Då ChatGPT baserar dina svar på ett stort antal texter, redan skrivna av människor, blir den på så sätt bra på att identifiera texter och förutsäga ord och hela meningar. Svaret på den fråga, “prompt”, som du skriver i ChatGPT blir alltså en text som påminner om andra texter.

Missta inte de snabba och snygga svaren som fakta, vad det egentligen handlar om är avancerad mönsterigenkänning. Det är viktigt att du hela tiden granskar svaren och fattar egna välgrundade beslut.

ChatGPT – promptar
  • Var övertydlig när du skriver
  • Se det som en dialog med en människa
  • Förklara när ChatGPT har uppfattat dig fel
  • Använd 2-3 meningar
  • Förklara vilken roll ChatGPT ska ha, exempelvis jurist
  • Var källkritisk, ChatGPT är inte en faktabok

Vad är en prompt?

En prompt är en instruktion eller en beställning till AI, exempelvis den text och uppmaning du skriver in i ChatGPT, där du förklarar vad du vill ha svar på. Det finns flera sätt att skriva bra prompt:ar och genom att bli vass på att skriva dessa kan du dra stor nytta av ChatGPT.

Du kan enkelt skapa egna prompts genom olika meningar, men de ska helst bygga på två eller tre meningar. Man kan se det lite som att föra en vanlig mänsklig dialog eller som ett rollspel där du förklarar för AI vad den har för roll innan du ställer frågan. exempelvis “du är en mästerkock och ska ge mig exempel på en trerätters middag baserat på fem ingredienser”.

Riktigt bra prompt:ar är utförliga och tydliga i sin beskrivning, de innehåller ofta en steg-för-steg beskrivning bestående av flera meningar.

 

Skapa bilder med Midjourney & DALL-E

För den kreativa så kan det vara spännande att veta att det idag finns flera olika bildverktyg inom AI som exempelvis Midjourney och DALL-E där du snabbt kan skapa nästan vad som helst, helt gratis. Det enda som krävs är att du tydligt kan beskriva i text/prompt vad du vill skapa. Det kan vara allt från en logotyp till ett konstverk till kontoret.

Det finns stora möjligheter att skapa bildmaterial till din webbplats och sociala medier. Så vänta inte längre, det är bara in och testa dessa kreativa verktyg!

DALL-E

Med AI-verktyget DALL-E kan du skapa bilder utifrån prompts/textkommandon, men resultatet blir här inte lika fotorealistiskt som med Midjourney (se nedan). Människor och miljöer ser lite mer tecknade ut, men den här typen av bildmaterial kan passa vissa verksamheter bra.

Open AI släppte bildverktyget DALL-E först 2021 och under hösten 2023 kom det ut en ny version. Den stora nyheten med DALL-E 3 är integrationen med ChatGPT, vilket gör verktyget bättre på att förstå sammanhang.

Vi visar ett exempel på en prompt och ett bildresultat här. Det visar människor från 1920-talets Manhattan, fullt upptagna med sina smartphones.

Midjourney

Ett annat effektivt och kanske det mest populära AI-verktyget du kan använda för att skapa bilder är Midjourney. Verktyget använder sig av generative AI och bilder skapas efter din textbeskrivning, alltså genom en eller flera prompts. Den första beta-versionen lanserades i San Francisico 2022.

Detta verktyg fungerar bäst när du använder korta och beskrivande meningar av vad du vill se. För att använda betaversionen behöver du först skapa ett Discordkonto. Väl inloggad möter du en kolsvart miljö och ett chatrum, de olika funktionerna nås nämligen via en chat. Detta var tidigare ett gratisverktyg men eftersom Midjourney blivit så populärt går det nu endast att använda mot en abonnemangskostnad. Priset varierar beroende på hur många bildgenereringar du tror att du kommer behöva skapa per månad.

Till skillnad mot DALL-E så går det här att skapa mer fotorealistiska bilder. Du får fyra förslag åt gången, är du inte nöjd så ber du Midjourney att skapa fyra nya förslag.

På bilderna kan du se exempel på en prompt och hur processen kan se ut när du skapar en headerbild till din webbplats i Midjourney.

Midjourney – promptar
  • Beskriv vad du vill se
  • Håll det specifikt med enkla och korta meningar
  • Om du inte är nöjd, kör då remix-mode och justera prompten
  • Specificera detaljer steg för steg i flera meningar
  • Allt bygger på en tydlig konversation

#Steg1. Skriv in din prompt i Midjourney
#Steg2. Analysera resultatet
#Steg3. Gör en upscale och remix
#Steg4. Analysera bild på upscale

Dra nytta av AI i ditt företag

Vi hoppas att du blivit nyfiken på flera sätt att dra nytta av AI! Våga testa de olika verktygen för att se hur de kan underlätta i ditt arbete med marknadsföring och kommunikation.

Kanske 2024 blir året då din verksamhet lyfter med hjälp av AI. Genom att effektivisera ditt arbete och låta AI göra jobbet sparar du inte bara tid och pengar utan du håller dig också välinformerad och uppdaterar samtidigt din kunskap inom AI. Du ser helt enkelt till att ditt företag ligger i framkant och är en del av den digitala utvecklingen.

Men kom ihåg att det såklart finns risker att förlita sig för mycket på AI. AI-verktygen är inte smartare än den data den matats med.

Behöver du hjälp med din digitala närvaro finns vi här för dig – hör av dig till oss på 0470-70 36 80 eller skicka ett mejl till info@readydigital.se!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Behöver du hjälp med din webbplats?

Vi har 25 års erfarenhet och erbjuder dig en första kostnadsfri rådgivning

Fler inlägg

Så blir du konkurrenskraftig online

Så blir du konkurrenskraftig online

Arbetar du aktivt med ditt företags digitala närvaro? Om inte är det dags att prioritera den digitala strategin för att sticka ut bland dina konkurrenter.