Instagram för företag: Guide för att lyckas
Instagram för företag: Guide för att lyckas
Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i augusti 2018
Säg det med en bild
När Instagram lanserades i oktober 2010 var det en ny typ av socialt nätverk som fokuserade helt på bilder. Det unika var att bilderna presenterades i ett kvadratiskt format och att du som användare kunde applicera olika filter på dem. Tack vare sin enkelhet växte tjänsten snabbt och blev så pass populär att giganten Facebook valde att köpa upp den 2012 för en rekordhög summa. Instagram har i dag (2018) 1 miljard aktiva användare per månad (Källa). Bara i Sverige använder nästan en tredjedel av internetanvändarna Instagram dagligen, enligt Svenskarna och Internet 2017.
Tips på hur du kan använda Instagram för företag
Blanda roliga bilder med bilder från din verksamhet
Instagrams användare scrollar snabbt igenom sina bildflöden i jakt på något som sticker ut och är intressant för dem. När du publicerar bilder, se till att blanda roliga bilder med bilder på era produkter och tjänster för att variera dig och sticka ut. Om dina produkter eller tjänster inte är så fotogeniska kan du varva med mer personliga bilder på vad ni gör på kontoret, hur vädret är eller vad man kan använda produkterna till.
Har någon i personalen husdjur? Det känns kanske som ett billigt knep – men husdjursbilder drar alltid många gillningar och kommentarer. Gör det kanske inte allt för ofta, men någon gång då och då skadar inte.
Bygg upp en följarskara
Alla dina följare kommer få dina publicerade bilder i sitt flöde. Fler följare innebär alltså direkt fler exponeringar och mer engagemang. Här är lite tips på hur du kan öka din följarskara:
- Följ intressanta användare
Leta upp användare som har med ditt företag, din målgrupp eller din bransch att göra och följ dem. Då får du se vad de publicerar och kanske följer de dig även tillbaka. - Gilla och kommentera andras bilder
Starta en konversation med andra användare genom att gilla och kommentera bilder du tycker är intressanta. Ju mer du pratar med andra, desto mer kommer andra prata med dig. Fokusera på att kommunicera med de inom ditt område – annars kommer det sluta med att du får följare som inte egentligen är intresserade av dig. - Använd hashtags (#)
Sätt en hashtag före ett ord så blir ordet klickbart och din bild kategoriseras med andra bilder som har samma hashtag. Dels gör det att fler har chans att hitta din bild och dels förtydligar du vad du vill säga med bilden. Det går att använda flera hashtags på varje bild.
OBS: Ja, det går att köpa följare. Många följare. Men om du är seriös – gör det inte. Det kommer att skada dig i längden.
Inspirera
Du är expert på dina produkter och tjänster. Inspirera dina följare genom att publicera bilder som visar hur du tillverkar produkten, kreativa sätt på hur kunder använder den och hur det går till när kunder nyttjar dina tjänster. Kombinera detta med personliga behind-the-scenes-bilder från ditt företag. När dina följare känner sig inspirerade blir de också benägna att gilla och kommentera vilket i sin tur innebär att de är ett steg närmare att bli dina kunder.
Annonsera på Instagram
Att annonsera på Instagram som företagare är ett effektivt sätt att nå din målgrupp och visa upp ditt innehåll. Rent praktiskt så behöver du först se till att ditt konto är satt som en företagsprofil. Kontot kopplar du ihop med din Facebook-sida och Facebooks annonseringsverktyg Business Manager. Det är sedan därifrån annonseringen sker. Inte helt smidigt, men absolut värt mödan.
Händelser/stories för att skapa engagemang
Utöver ditt vanliga flöde av bilder och videos så kan du skapa “Instagram Stories”, eller på svenska: händelser. Som standard ligger de kvar i ett dygn, men du kan även spara dem längre än så. Ofta är det en video, men kan även vara en stillbild. De kommer med en rad extrafunktioner som exempelvis omröstningar som bjuder in till interaktion.
Gå live
Ska du presentera en spännande nyhet, tävlingsresultat eller något annat som du tror det finns ett intresse av att följa live? Sätt igång en liveinspelning på Instagram!
Instagram Shopping
Instagram Shopping lanserades i Sverige under våren 2018. Har du en webshop? Nu kan du tagga upp dina bilder på Instagram med produktinformation och länkar direkt in i shoppen. Det kortar ner köpprocessen för dina kunder och ökar således chansen till slutfört köp. Perfekt!
Ready 4 Instagram?
Behöver du hjälp med att sätta igång med annonsering, eller kanske att sätta upp en plan för hur du jobbar med Instagram överlag? Lämna dina uppgifter här så tar vi kontakt med dig:
Möjligheterna med att använda Instagram som företagare
Instagram är ett perfekt sätt att visa för kunder och nyfikna att ditt företag är mänskligt, kul och aktivt. Det är en enklare plattform att skapa engagemang på än exempelvis Facebook, och idag är engagemanget hos dina följare A & O.

Skapa en positiv bild av företaget
Med hjälp av Instagram kan du bygga upp en bra bild av ditt företag för alla dina följare. Publicera bilder ofta och svara på kommentarer för att visa att företaget är aktivt och bryr sig om sina kunder. När bilden av ditt företag är positiv ökar chansen att följare blir kunder och dessutom ökar förståelsen för dina eventuella snedsteg.

Få potentiella kunder och affärspartners
Många av dina potentiella kunder finns på Instagram dagligen – gå inte miste om chansen att nå ut till dem. Genom att hålla kontakt med relevanta användare på Instagram kan du knyta kontakter som senare blir både kunder och affärspartners.

Employer branding
Många kollar upp företag de vill jobba hos på sociala medier. Instagram är perfekt för att skapa en positiv bild av ditt företag som arbetsgivare med bilder och videos från vardagen på kontoret.
Några avslutande råd
- Färre men engagerade följare är bättre än många oengagerade
- Försök få in så många “likes” och kommentarer som möjligt snabbt efter publicering (be vänner och bekanta att vara beredda) för att nå bättre resultat och synas bättre i hashtagflöden/sökresultat.
- Blanda stora hashtags med några mindre men mer specifika för att nå en bredare publik
Och du, om du behöver hjälp så är det bara att höra av dig!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg om sociala medier
Svenskarna och Internet 2020
“Svenskarna och Internet 2020” kartlägger den svenska befolkningens internetvanor – läs ett kort utdrag!
Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer
7 praktiska råd att implementera på sin webshop för att öka försäljningen, både direkt och mer långsiktigt.
Nu lanserar vi vår nya webbplats
Fler kundcase, tydligare presentation av våra olika tjänster och ett uppdaterat designkoncept – nu lanserar vi en ny version av vår webbplats! Vad tycker du?