Instagram för företag: Guide för att lyckas

Instagram för företag: Guide för att lyckas

Artikel senast uppdaterad i december 2022

När Instagram lanserades 2010 var ursprungsidén ett socialt verktyg för bilddelning. Sedan dess har utvecklingen varit enorm och idag är Instagram ett av de mest populära sociala nätverken. I den här guiden får du tips och idéer på hur du kan använda Instagram för företag och lyckas.

Från bilddelning till ett socialt nätverk med oändliga möjligheter

Sociala medier har mer eller mindre blivit en del av vår vardag. Idag används Instagram dagligen av 46 % av internetanvändarna 8 år och uppåt och plattformen skiljer sig avsevärt från när det lanserades. Det är 90-talisterna som använder Instagram allra mest, men även 80- och 00-talister är flitiga användare. Nästan alla använder Instagram för att titta på flödet (88%) och nära hälften på stories. Bland användarna finns det fler kvinnor än män och framförallt använder kvinnor stories i större utsträckning. I E-barometerns årsrapport 2021 nämndes att 58 % av unga kvinnor använder Instagram för att upptäcka nya varor. Här finns det alltså mängder med möjligheter för dig som driver webbshop idag!

Tips på hur du kan använda Instagram för företag

Viktiga funktioner att känna till om Instagram

  • Flödet – det som Instagram-användarna använder allra mest. Här kan du skrolla bland bilder och videos som andra har delat. Idag visas flödet genom algoritmer baserat på vad Instagram tror att du vill se. Flödet består bland annat av inlägg från de du följer, hashtags du använder eller sökt på samt inlägg från andra konton som Instagram tror att du tycker om.
  • Alternativ på flöden – du som användare kan själv anpassa det egna Instagram-flödet. Välj Hem om du vill ha kvar dagens flöde som styrs av Instagrams algoritmer. Välj Följer om du vill ha ett kronologiskt flöde, eller välj Favoriter om du själv vill bestämma vilka inlägg du vill ska visas i ditt flöde.
  • Händelser – se händelser från dina följare som oftast är i realtid och ligger kvar i 24 timmar. Du kan spara händelserna genom att skapa Höjdpunkter i din profil, så att de blir synliga för de som besöker din profil.
  • Profil – ditt konto och företagsprofil. När andra besöker ditt konto är det hit de kommer. Därför är det viktigt att du presenterar ditt företag och och lägger till relevant information som företagsbeskrivning och länk till webbplats. Länkfunktionen i profilen kan också användas för att driva trafik till exempelvis särskilda landningssidor på webbplatsen. Det går nämligen inte att lägga till länkar direkt i bildtexten i dina inlägg. I din profil hittar du också alla inlägg du delat, annonseringsverktyg, inställningar och statistik.
  • Shoppa – precis som det låter, det är möjligt att handla produkter direkt från Instagram! De senaste åren har alternativ dykt upp på marknaden som utmanat den traditionella e-handeln och Instagram Shopping är en av dem.
  • Live – livesänd direkt ut till följarna!
  • Utforska – ta en kik och upptäck konton, företag och personer som Instagrams algoritmer tror intresserar dig. Över 50 % av alla Instagrams användare använder funktionen varje månad och det är numer också möjligt att annonsera här.
  • Reels – Instagrams stora satsning som består av både ett skapandeläge samt ett flöde med enbart videos och rörligt material. Ett fullt ut kreativt verktyg som går ut på att snabbt fånga tittarens nyfikenhet. Använd gärna humor och utmana din kreativitet!
  • Plus, hjärta och pil – längst upp till höger i appen hittar du verktygen för att dela inlägg, se vilka som gillat och delat dina inlägg och meddelanden som har skickats direkt till dig.

Allt börjar med rätt strategi

Det räcker inte längre med att starta ett Instagram-konto och dela bilder och videos som rör lite allt möjligt. Innan du sätter igång med att dela innehåll på Instagram behöver du ta fram en strategi för ditt företagskonto. Du behöver noga tänka igenom och planera din närvaro.

  • Syfte – varför ska ditt företag finnas på Instagram?
  • Mål – vad vill ni uppnå med er närvaro?
  • Målgrupp – vem ska ta del av innehållet?
  • Ansvar – vem ser till att strategin efterföljs?
  • Budget – se till att det finns tid att ta fram innehåll och budget för att sponsra era inlägg

Analys, plan, närvaro – vi skräddarsyr en digital strategi för ditt företag

Bygg upp en följarskara

Förr visades automatiskt alla publicerade inlägg i följarnas flöden, men så är det inte längre. Idag går det inte att garantera att de som väljer att följa dig också kommer att se dina inlägg i flödet. Därför är det viktigt att attrahera rätt följare – de som du tror kan inspireras och få nytta av att följa dig. På så sätt ökar chansen att följarna engagerar sig (gillar, kommenterar, delar och sparar) vilket ger en signal till algoritmen att den här följaren vill se mer av dig i sitt flöde. Det i sin tur bidrar till att dina inlägg blir synliga i både följarnas, men också andra intressenters flöden. Här är lite tips på hur du kan öka din följarskara:

  • Följ intressanta användare – leta upp användare som har med ditt företag, din målgrupp eller din bransch att göra och följ dem. Då får du se vad de publicerar och kanske följer de dig även tillbaka.
  • Gilla och kommentera andras inlägg – starta en konversation med andra användare genom att gilla och kommentera inlägg du tycker är intressanta. Ju mer du pratar med andra, desto mer kommer andra prata med dig. Fokusera på att kommunicera med de inom ditt område – annars kommer de sluta med att du får följare som egentligen inte är intresserade av dig.
  • Använd hashtags (#) – sätt en hashtag före ett ord så blir ordet klickbart och ditt inlägg kategoriseras med andra inlägg som har samma hashtag. Dels gör det att fler har chans att hitta ditt inlägg och dels förtydligar du vad du vill säga med inlägget. Det går att använda flera hashtags i varje inlägg. Idag finns det massvis med hashtags – så ta dig tid att utforska ordentligt, testa dig fram och bygg upp en hashtag-strategi.

Notera! Stirra dig inte blind på antalet följare. Det viktigaste är att du publicerar relevant innehåll som engagerar din målgrupp och får dem att göra en action. 

Så planerar du och tar fram innehåll

Instagrams användare skrollar snabbt igenom sina flöden i jakt på något som väcker nyfikenhet och är intressant för dem. När du delar på Instagram, se till att ditt innehåll sticker ut och skapar uppmärksamhet. Använd med fördel personliga bilder och videos och bjud in dina följare till verksamheten. Om du säljer produkter så våga experimentera med dina produktbilder. Du kan också uppmärksamma lokala engagemang inom ditt område och engagera dig i speciella dagar som Mors dag och liknande. Se dock till att allt går i linje med din verksamhet och din strategi.

Inspirera följarna

Du är expert på dina produkter och tjänster. Inspirera dina följare genom att publicera inlägg som visar hur du tillverkar produkten, kreativa sätt för hur kunder använder den och hur det går till när kunder nyttjar dina tjänster. Kombinera detta med personliga behind-the-scenes-inlägg från ditt företag. När dina följare känner sig inspirerade blir de också benägna att gilla och kommentera vilket i sin tur innebär att de är ett steg närmare att bli dina kunder.

Annonsera på Instagram

Att annonsera på Instagram som företagare är ett effektivt sätt att nå din målgrupp och visa upp ditt innehåll. En blandning av sponsrade och organiska inlägg är i princip en nödvändighet för att tränga igenom bruset. Rent praktiskt så behöver du först se till att ditt konto är satt som en företagsprofil. Därefter hittar du annonsverktyget i din profil alternativt under varje enskilt inlägg. Dock rekommenderar vi dig att koppla ihop ditt konto med din Facebook-sida och Facebooks annonseringsverktyg Meta Business Suite. Här finns massor med spännande funktioner att upptäcka varför vi tycker det är enklare att få ut mer av annonseringen här. Innan du lärt känna alla verktyg kan du till exempel välja att annonsera inlägg från flödet som gått bra, så att du vet att innehållet du sponsrar uppskattas av följarna.

Vi hjälper dig med pricksäker annonsering som konverterar

Händelser för att skapa engagemang

Utöver ditt vanliga flöde av bilder och videos så kan du skapa ”Instagram Stories”, eller på svenska: händelser. Som standard ligger de kvar i ett dygn, men du kan spara dem i din profil så att de som besöker din profil kan se dem i efterhand. Ofta består händelsen av en video, men det kan också vara en stillbild. Här finns också en rad olika extrafunktioner som bjuder in till interaktion. Exempelvis kan du enkelt göra omröstningar, frågeformulär, lägga till länkar och bilder. Med fördel kan du också använda olika GIF:ar för att förstärka budskapet.

Gå live

Ska du presentera en spännande nyhet, tävlingsresultat eller något annat som du tror det finns ett intresse av att följa live? Sätt igång en liveinspelning på Instagram!

Fler möjligheter med Instagram Shopping

Instagram Shopping lanserades i Sverige under våren 2018 och användandet har sedan dess bara ökat. Om du har en webbshop finns det många möjligheter att utforska. Genom bild och video kan du snabbt visa upp dina produkter på ett kreativt sätt och bjuda på en unik shoppingupplevelse. Du taggar enkelt upp dina bilder på Instagram med produktinformation och länkar direkt i shoppen. Det kortar ner köpprocessen för dina kunder och ökar således chansen till slutfört köp. Perfekt!

Läs mer: E-barometern 2021 årsrapport – så e-handlade svenskarna förra året

När du väl börjat – sluta inte!

Hitta en delningstakt som funkar för dig och din verksamhet lång tid framåt. I perioder kanske du har mycket spännande att dela, och i andra perioder är det svårt att hitta inspiration. Därför är det bra att spara innehåll och inte dela allt på en gång. På så sätt har du en reservbank när inspirationen tryter.

Så, hur ofta ska du dela inlägg? Vi brukar säga att det viktigaste är att när du väl börjat dela på Instagram – sluta inte. Det är bättre att dela 1 inlägg i veckan i jämn takt med riktigt bra innehåll än att dela flera gånger per dag med innehåll som inte går i linje med företagets strategi. Vill du verkligen satsa på Instagram är 3 delningar i flödet per vecka ett bra riktmärke. I Händelser kan du däremot dela i princip hur ofta du vill – men kom ihåg strategin!

Möjligheterna med att använda Instagram som företagare

Instagram är ett perfekt sätt att visa för kunder och nyfikna att ditt företag är mänskligt, kul och aktivt. Det är en enklare plattform att skapa engagemang på än exempelvis Facebook, och idag är engagemanget hos dina följare A & O.

Skapa en positiv bild av företaget

Med hjälp av Instagram kan du bygga upp en bra bild av ditt företag för alla dina följare. Publicera bilder ofta och svara på kommentarer för att visa att företaget är aktivt och bryr sig om sina kunder. När bilden av ditt företag är positiv ökar chansen att följare blir kunder och dessutom ökar förståelsen för dina eventuella snedsteg.

Få potentiella kunder och affärspartners

Många av dina potentiella kunder finns på Instagram dagligen – gå inte miste om chansen att nå ut till dem. Genom att hålla kontakt med relevanta användare på Instagram kan du knyta kontakter som senare blir både kunder och affärspartners.

Employer branding

Många kollar upp företag de vill jobba hos på sociala medier. Instagram är perfekt för att skapa en positiv bild av ditt företag som arbetsgivare med bilder och videos från vardagen på kontoret.

Redo att komma igång med ditt företagskonto på Instagram?

Vi hjälper dig med alltifrån strategi, engagerande innehåll och annonsering. Fyll i formuläret så tar vi kontakt med dig! Du kan också mejla info@readydigital.se eller ringa oss direkt på 0470-70 36 80

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om sociala medier

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.