Ska du starta webshop? 5 saker du bör tänka på för att lyckas

Ska du starta webshop? 5 saker du bör tänka på för att lyckas

Artikel uppdaterad i september 2022

När du har bestämt dig för att starta webshop är det mycket att planera och organisera. Vi har samlat 5 viktiga punkter (och ett bonustips!) du bör tänka på i uppstarten för att säkerställa att du lyckas.

5 tips när du ska starta webshop

1. Gör research och planera produkter

Innan du ska starta webshop är det alltid bra att göra research och planera dina produkter lite närmare. Du har säkert en idé om vad du vill sälja, hur du ska sälja och hur marknaden för dina produkter ser ut. Med en riktig marknadsanalys får du också värdefull information som hjälper dig ta bättre beslut och finputsa upplägget.

Börja din marknadsanalys med att välja produkter eller ett produktområde med potential. Det betyder att det ska finnas en efterfrågan för just dina produkter och att det ska finnas marginaler på dem så att du faktiskt kan tjäna pengar. Ett bra verktyg du kan använda för att se trender på Google är Google Trender. Där kan du se vad folk söker på för sökord och produkter. Skriv in dina potentiella produkter du tänkt sälja och jämför dem med varandra.

Trenderna på Google brukar vara en bra reflektion av hur läget ser ut i ”verkligheten” också. Resultatet kan ge dig en inblick i hur många besökare och därmed potentiella kunder du kan få. Du behöver hela tiden hålla dig ett steg före dina kunder, så att du finns där när de kommer fram i sitt köpbeslut.

Starta webshop - planera produkter

Vilka produkter ska du sälja i din webshop? Oavsett vad – gör din research!

Analysera sedan dina konkurrenter, de företag som säljer samma eller liknande produkter som du. Vad gör de som är bra? Ta inspiration av deras bästa funktioner och idéer. Finns det för många konkurrenter som säljer samma sak? Då kanske marknaden är mätt och du bör fundera på hur du kan göra ditt erbjudande mer unikt och sticka ut för att folk ska välja att handla i just din webshop. Att veta dina USP:ar (Unique Selling Point) innan du startar webshop kommer hjälpa dig i många lägen.

Läs också digitala kundresan – 6 tips som hjälper dig lyckas online

Slutligen bör du också nischa dig! I startskedet när du ska starta webshop kan det vara komplicerat och dyrt att täcka ett väldigt brett produktområde. Genom att nischa dig på ett smalare område kan du fånga kunderna som vill ha just de produkterna och samtidigt hålla nere priserna, erbjuda bättre service och kunskap. Dessutom underlättar det för att nå bra resultat på sökmotorerna – du har ju då några väldigt specifika ord och fraser att satsa på istället för att jobba med ett brett spektrum av sökord.

Alltså, en bra första research och produktplanering för din kommande webshop är att välja produkter med potential, analysera dina konkurrenter och nischa dig på ett smalare produktområde.

Läs om hur vi kan hjälpa dig ta fram en digital strategi för din webshop – så att du får rätt förutsättningar att lyckas

2. Välj en passande plattform för din webshop

När du har gjort din marknadsanalys och bestämt vilka produkter du ska sälja är det dags att välja e-handelsplattform. Det här kommer vara ett av dina största beslut (och kanske även svåraste) i processen att starta webshop. Det finns många olika system att välja mellan, exempelvis WooCommerce eller Magento. Vad som passar dig beror på en rad faktorer.

Vad har du för budget? Baserat på din prognos på hur mycket du kommer sälja, hur mycket pengar kan du lägga per år på din webshopslösning? Se över olika leverantörer och titta på deras kostnader, både i uppstart och driftskostnad. Se till att det du känner att du behöver ingår i årskostnaden. Support? Obegränsat produktutbud? Enkla möjligheter att själv uppdatera? Alla är viktiga delar att fundera på.

Vad behöver du för funktioner i din webshop? Ska den finnas på flera språk? Ska produkter kunna ha olika varianter (storlekar, färger etc.)? Se till att din webshopsleverantör kan erbjuda de funtioner just du behöver.

Hur ska din webshop se ut? Ska den ha en helt unik design från scratch eller byggas efter en mall för att hålla nere startkostnaden? Vart finns dina kunder och vad har de för preferenser? Specificera så noga som möjligt för att att hjälpa dig att ta rätt beslut.

Slutligen bör du också fundera på vilka betallösningar, fraktlösningar och potentiella kopplingar till affärssystem du vill använda dig av. Det finns många olika betalleverantörer och de flesta av dem erbjuder kort-, faktura-, bank-, och delbetalning. Vilka betalsätt passar dina kunder bäst? Vilka betalleverantörer skapar störst trygghet för besökarna och gör att fler konverterar till kunder? Vilket fraktsätt är effektivast? Prata om detta med din e-handelsleverantör.

3. Optimera för mobilshopparna

Visste du att hela 61% av svenskarna som e-handlat senaste 30 dagarna genomförde köpet via mobilen? Det visar E-barometerns första kvartalsrapport 2022. Det är därför viktigt att din e-handel är mobilanpassad. Med en så kallad responsiv webshop anpassas designen automatiskt efter besökarens skärmstorlek så att de får en bra shoppingupplevelse både i datorn, surfplattan och mobilen. Kontrollera flödet på alla plattformar, så att besökaren inte upplever hinder i sin köpresa.

webshop-i-mobilen

Fler e-handlar och söker efter information och produkter i mobilen

4. Kör igång – testa dig fram!

Planering och analyser i all ära, men fastna inte i det träsket för länge. Lägg lagom tid på smådetaljer, du kommer ändå aldrig kunna veta helt säkert hur kunderna kommer bete sig i din webshop. Kör igång och testa dig fram, lär dig av dina misstag!

Be också folk du känner att besöka din webshop och berätta om sin upplevelse. Ofta får du värdefulla tips på problem som du kan åtgärda direkt, och idéer på funktioner du kan implementera framöver.

Vi bygger din unika webshop

Vi bygger den optimala plattformen för dina behov och ser till att den kan växa med dig över tid. Vi har lång erfarenhet av att hjälpa våra kunder starta webshop och kan hjälpa dig reda ut vad du behöver när du börjar.

5. Utan trafik, ingen försäljning

När din webshop äntligen är klar och du lagt in dina första produkter, fundera på hur du ska locka trafik till den. Det finns tre olika typer av trafik du kan satsa på: direkttrafik, organisk trafik och betald trafik.

Direkttrafik är besökare som skriver in din www-adress i adressfältet och på så vis går direkt till din webshop, utan några mellanhänder som exempelvis en sökning på Google. Eftersom din webshop är helt ny är det svårt att få direkttrafik, det är ju inte så många som känner till dig än.

Organisk trafik är obetald trafik som kommer via sökningar på Google och andra sökmotorer. För att få den här trafiken behöver din webshop vara sökmotoroptimerad. Med en sökordsanalys i grunden vet du vilka produkter och termer du bör satsa på att optimera. Jobba sedan aktivt med nya produkter, produktkategorier, information om dina produktområden och sök samarbeten med exempelvis bloggar inom ditt område för att ständigt förbättra dina resultat på sökmotorerna.

Läs också 5 tips på hur du väljer rätt sökord

Betald trafik är trafik som du får genom annonser på sökmotorer, sociala medier eller andra webbplatser. Exempelvis genom Googles annonsprogram Google Ads för att köpa annonsplats i sökresultaten. Du betalar per klick (alltså per besök) och du sätter själv din budget samt väljer vilka ord du vill synas på. Det är ett bra sätt att få trafik till butiken i uppstarten och visa att du finns. För att sedan påminna de här besökarna om att du finns och uppmuntra dem att slutföra sina köp så kan du använda dig av så kallad re-marketing annonsering, där du annonserar specifikt mot de som redan besökt sidan.

Läs också 10 anledningar att annonsera med Google Ads

Bonustips: utnyttja sociala medier

95% av svenska internetanvändare använder sociala medier och många gör det dagligen. Sociala medier är därför ett bra verktyg för att kommunicera direkt med dina kunder samt få fler potentiella kunder att upptäcka dig. Var aktiv och skapa engagemang genom att bidra med innehåll som de vill dela vidare. Du kan även annonsera på de flesta sociala medier, ett bra komplement till annonsering i sökmotorerna – särskilt om du säljer visuellt snygga produkter.

Avslutningsvis, lite goda råd från Hanna Hansson, grundare av webshopen plantedli.se

Mitt tips till någon som ska starta webshop är att göra mycket research, om allt från målgrupp till köpbeteende och utifrån det sätta en vision om hur man vill att shopen ska se ut och fungera. Därefter är det värt att lägga en del tid på att ta fram underlag för att kunna förmedla denna vision.

Hanna Hansson

VD & Grundare, Plantedli

Starta webshop med oss

Vi hjälper dig komma igång med din e-handel. Skicka ett mejl till info@readydigital.se eller ring oss 0470-70 36 80. Vill du hellre att vi kontaktar dig? Fyll i formuläret så hör vi av oss!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.