Digital marknadsföring: vilken väg är rätt för just ditt företag?

Digital marknadsföring: vilken väg är rätt för just ditt företag?

Artikel uppdaterad i augusti 2018

Att hemsidan är en viktig marknadsföringskanal för företaget vet de flesta. Men hur marknadsför du dig på Internet, egentligen? Vi presenterar några olika former av digital marknadsföring och dess för- och nackdelar.

Med 1 miljon svenska företag och nära 1,4 miljoner registrerade .se-domäner räcker det inte längre att ha en hemsida som presenterar företaget på ett bra sätt. Du behöver en plan. Du behöver veta vad syftet med din digitala marknadsföring är. Och framför allt behöver du veta vad du håller på med.

Den egna hemsidan eller webshopen är navet in din digitala marknadsföring. Komplettera den med marknadsföring mot rätt målgrupp i rätt kanaler, så har du basen till ett vinnande koncept.

Men vad finns det för olika former av digital marknadsföring egentligen? Vi förklarar de vanligaste och reder ut dess för- och nackdelar.

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (search engine optimisation, SEO) innebär att du arbetar på och även utanför din hemsida för att den ska bli mer relevant till det sökord på Google du vill synas på. Det kan innebära att du skriver bättre texter, byter namn på sidor eller ser till att startsidan innehåller länkar till dina viktigaste produkter.

Fördelar

  • Nå den potentiella kunden när hen är köpsugen
  • Långvariga resultat
  • Leder ofta till en mer användarvänlig hemsida

Nackdelar

  • Det kan dröja innan arbetet ger resultat
  • Det är ett kontinuerligt arbete som behöver hållas efter

Läs mer: 9 effektiva tips för sökmotoroptimering

Betald annonsering på sökmotorer (SEM)

Sökmotoroptimering kan kompletteras med eller ersättas av sökmotormarknadsföring (search engine marketing, SEM), betald annonsering på sökmotorerna. Googles system för annonsering heter Google Ads (tidigare Google Adwords). Väldigt enkelt förklarat fungerar Ads så att du skriver en textannons som du vill ska synas på ett visst sökord. De företag som sedan betalar mest för att synas på det sökordet, får annonsplatserna.

Fördelar

  • Nå den potentiella kunden när hen är köpsugen
  • Syns högt på sökord med hög konkurrens
  • Styr ditt budskap mer exakt
  • Kontrollera kostnaden – du betalar per klick

Nackdelar

  • Vissa söktermer har en dyr per-klick kostnad

Sociala medier

Facebook, Instagram, LinkedIn… De sociala medierna är många och det finns garanterat någon social kanal som passar ditt företag, oavsett bransch. Här har du ett guldläge att visa dina kunder att du bryr dig om dem, genom att finnas där kunderna finns.

Fördelar

  • Knyt en personlig kontakt med dina kunder
  • Varumärkesstärkande
  • Skapa mervärde genom att driva exklusiva kampanjer, tävlingar och utlottningar för dina följare

Nackdelar

  • Det tar tid och mycket jobb att bygga en engagerad följarskara

Betald annonsering i sociala medier

Du kan annonsera i de flesta sociala medier idag med väldigt exakt målgruppsanpassning. Särskilt om du har visuellt snygga produkter så är de här kanalerna perfekta för dig.

Fördelar

  • Målgruppsanpassa din annonsering ner på minsta detalj
  • Smarta verktyg för re-marketing
  • Skapa visuellt tilltalande annonser som lockar till klick

Nackdelar

  • Många blockerar annonsering helt i sina flöden
  • …eller ignorerar annonserna

Ready 4 Digital Marketing?

Oavsett vilken digital marknadsföringskanal som är rätt för dig så hjälper vi dig bygga upp en effektiv marknadsföring.
Hör av dig till oss, så tar vi det därifrån!

Checkbox

Annonser på andra webbplatser

Annonser i form av banners eller s.k. native advertising på andras hemsidor är en annan form av digital marknadsföring. Annonserna kan synas på t.ex. bloggar, nyhetssiter och branschrelaterade hemsidor. Native-annonser kan helt och hållet vara skrivna av dig, men du kan också betala för att bloggaren eller tidningen ska testa din produkt och skriva om den med sina egna ord.

Exempel på digital markandsföring genom native advertising

Native advertising är annonser som ser ut som resten av innehållet på en hemsida eller i sociala medier. Det står att det är annonser, men det är inte iögonfallande.

Fördelar

  • Potentiellt nå många
  • Välj rätt plats och du får ökad länkkraft (bra för SEO)
  • Mät enkelt hur många annonsen visats för
  • Att marknadsföra via en stark influencer hjälper dig att bygga ett förtroende för din produkt

Nackdelar

  • Du har inte full kontroll själv över annonseringen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev kan skickas ut i längre format i mail eller kortare format i sms. Skriv en lockande ämnesrad och se till att nyhetsbrevet ger ett mervärde för dina följare, så har du snart ett väldigt effektiv marknadsföringskanal mot dina befintliga kunder.

Fördelar

  • Ofta hög konverteringsgrad jämfört med annan marknadsföring
  • Du väljer exakt vilka det ska skickas till

Nackdelar

  • Når i princip bara befintliga kunder
  • Risk att det hamnar i skräpposten eller försvinner i en mängden bland alla andra reklammail

Content marketing

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, innebär att du regelbundet skapar och publicerar innehåll anpassat till din målgrupp i syfte att få fler kunder eller förbättra synen på ditt varumärke.

Läs vår artikelserie om content marketing: Del 1, Varför jobba med content marketing?

Det kan t.ex. vara artiklar om något ämne som intresserar din målgrupp, guider i hur man använder din produkt eller en en intervju med någon av dina nöjda kunder.

Fördelar

  • En anledning att återkomma till din hemsida regelbundet
  • Skapar mervärde
  • Varumärkesstärkande
  • Perfekt att kombinera med SEO

Nackdelar

  • Svårt att kontinuerligt komma på intressanta ämnen
  • Svårt att mäta direkta resultat

Ja, som du märker är digital marknadsföring ett område med många möjligheter. Känns det svårt att veta vilken som är rätt för just din verksamhet? Hör av dig till oss – vi hjälper dig att bestämma vad som kommer vara effektivast för att nå dina mål.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om digital marknadsföring

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.

AI för marknadsförare
AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning
Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.