Svenskarna och internet 2023 – en summering

2023-10-09 | Nyheter, Sociala Medier

Äntligen har Svenskarna & Internet 2023 släppts! 340 sidor med fullspäckad information – en riktig guldgruva för alla som arbetar online. Hur har då våra digitala vanor sett ut under året?

2023 års upplaga av Svenskarna och internet visar att hela 94% av dem som finns på internet använder sociala medier och 85% gör det dagligen. Det är bara 6 procent som avstår, främst pensionärer. Det är en tydlig skillnad mellan dem som är födda på 1900-talet respektive 2000-talet när det gäller vilka kanaler som används och hur mycket tid som spenderas där. Samtidigt värnar svenskarna om sin personliga integritet online. En hel del känner också oro för så kallade filterbubblor och näthat.

Varje år kartlägger Internetstiftelsen svenskarnas internetvanor i den stora rapporten ”Svenskarna och internet”. På så sätt kan vi följa utvecklingen av internetanvändandet i Sverige för varje år som går.

Så använder vi sociala medier 2023

Svenskarnas största drivkraft till att använda sociala medier är att de ska vara underhållande, exempelvis genom att ta del av roliga filmklipp för att fördriva tiden och att hålla kontakt med vänner och bekanta.

YouTube, Facebook och Instagram är de tre sociala plattformarna som svenskarna använder mest. Om svenska folket får välja en favorit så ligger YouTube i topp. Det märks en tydlig skillnad mellan dem som är födda på 1900-talet respektive 2000-talet. Bland 00-talister är exempelvis Snapchat mer populärt än YouTube.  

Sociala medier används också som nyhetskanal, men här skiljer det sig stort mellan åldrarna. Det är främst den yngre generationen som tar till sig nyheter via sociala medier. Bland unga kvinnor har TikTok blivit en viktig källa för samhällsnyheter. 

Med anledning av det näthat som finns i vissa kanaler och rädslan för att själv drabbas så undviker varannan svensk att kommentera och diskutera saker på nätet.

YouTube

YouTube är svenskarnas favorit av alla sociala plattformar. Under 2023 använde 8 av 10 YouTube, 83% av dem är män och 75% är kvinnor. Varje vecka är mer än hälften av dessa inne på YouTube. 00-talisterna är mest aktiva på kanalen, medan 10-talisterna använder YouTube dagligen. Det går även att se en ökning av veckoanvändningen bland 80-talisterna.

Instagram

Var femte svensk, majoriteten kvinnor, har Instagram som favorit. Instagram kommer på en delad andra plats tillsammans med Facebook som en av de mest populära sociala medieplattformarna hos oss svenskar. 

Två tredjedelar av svenskarna använde plattformen under året, 74% av dem var kvinnor och 54% män. 90-talisterna använder Instagram mest, därefter 00-talisterna och sedan 80-talisterna.

Facebook

Var femte svensk har Facebook som favorit. Användandet har däremot minskat från 71 till 68 procent i år. Det är främst 60- och 80-talister som lämnat plattformen, medan den fortsätter att vara populär bland pensionärer.  

90-talisterna använder Facebook mest, även om deras användning har minskat under 2023. 00-talisterna har däremot börjat använda Facebook dagligen under året.

 

Twitter (X)

Twitter bytte namn till X i juni i år och eftersom datainsamling gjorts innan dess används Twitter i rapporten. Plattformen lockar dem som vill göra sin röst hörd och används av mer än hälften av män födda på 90-talet.

2023 var det 20% som använde Twitter, en ökning från förgående år då siffran låg på 18%. Var tionde har använt plattformen varje vecka och varje dag, 27% av dem är män och 13% är kvinnor. Det är fler män som börjat använda Twitter under året. Mest har Twitter ökat bland 00-talisterna och 90-talister, men minskat bland 70-talister.

TikTok

Under 2023 har TikTok växt som mest, från 20 till 24 procent. En av fyra har använt TikTok under 2023, av dem är 27% kvinnor och 21% män. Bland 00-talisterna använder hela 75% plattformen.

TikTok är populärast bland tonårsflickor födda på 2000-talet. En tredjedel av flickor i åldern 12-19 har TikTok som favorit, men för hela svenska folket är siffran endast 5 procent.  

LinkedIn

Under 2023 använde mer än var fjärde svensk LinkedIn och 6 procent gjorde det dagligen. Det är främst bland 70-, 80- och 90-talister som är aktiva på plattormen, men under 2023 även ett tillskott på män födda på 00-talet.

Över hälften av alla tjänstemän använder LinkedIn, 47% i privat sektor och 32% i offentlig sektor. Skillnaden hur LinkedIn används skiljer sig stort mellan de 57% som är tjänstemän i jämförelse med de 18% som inte är det.

Vilka sociala nätverk ska ditt företag synas på?

Säkerhet och integritet är viktigt

Internetanvändarna påverkas av händelser i omvärlden och oroar sig för cyberattacker. Varannan svensk bekymrar sig för filterbubblor, alltså att det de ser på nätet är ett urval som förstärker deras åsikter.

Drygt hälften av svenskarna känner sig kränkta vid insamling av personlig data och vill inte ha någon riktad reklam utifrån sin internetanvändning, framförallt de äldre. 80-talisterna är de som bryr sig minst och 90-talister samt 00-talisterna bryr sig mest, särskilt män. 

E-tjänster – en ökning från förra året

Hela 93% använde e-legitimation under 2023, en ökning mot förgående år tack vare att användningen av mobilt Bank-id ökat bland de äldre. Det var 7-10 som använde digital brevlåda och 8-10 använde e-tjänster kopplat till sjukvården. Detta är en minskning från förra året som sannolikt hänger ihop med att covid-19-pandemin nu är över.

En slutsats vi kan dra när det gäller e-tjänster är att svenskarna föredrar den privata aktörernas e-tjänster mer än de statliga och Kivra är mest populär. Kry är däremot den vårdapp som används av flest.

Webbläsare och Wikipedia

Google Chrome är den webbläsare som dominerar och används mest, på andra plats kommer Safari och Microsoft. Mozilla Firefox används inte av så många, och då framförallt av män.

När svenskar letar fakta så använder tre fjärdedelar Wikipedia. Bara en femtedel använder uppslagsverket NE.se – Nationalencyklopedin.

Även om det är tre gånger fler som använder Wikipedia än NE.se så är det bara 20% av dem som litar på att innehållet är helt sant. Mest skeptiska är kvinnor födda på 70- och 80-talet.

 

Så använde svenskarna Internet 2023  – 5 insikter

  • 85% använder sociala medier dagligen
  • Youtube är en favorit i alla åldersgrupper
  • Tik Tok växer mest – störst bland 90- och 00-talisterna
  • Näthat oroar – varannan svensk undviker att kommentera i flöden
    Sociala medier har blivit en nyhetskanal bland unga

Nå din målgrupp i rätt kanaler

Efter dessa insikter kanske du känner att du behöver arbeta mer med din digitala strategi för att nå ut bättre till din målgrupp? I en digital värld som ständigt utvecklas och där människor blir allt mer oroade över sin integritet, är det nödvändigt att vidta effektiva åtgärder för att bygga ett starkt varumärke och nå ut till sina målgrupper i rätt kanaler.

Om du behöver hjälp med din digital strategi och nå dina mål online så finns vi här för dig – hör av dig till oss på 0470-70 36 80 eller skicka ett mejl till info@readydigital.se!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Kom igång med din digitala strategi

Fler inlägg

AI för marknadsförare

AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning

Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.