Sökmotoroptimering Nyhetsbrev Statistik Marknadsföring
Digital marknadsföring
Digital marknadsföring
Med digital marknadsföring drar du nytta av flera digitala plattformar för att nå och attrahera din målgrupp. Genom att använda olika kanaler kan du öka din synlighet online samtidigt som du anpassar ditt budskap bättre till olika målgrupper. Dessutom är all digital marknadsföring mätbar, vilket gör det enkelt att analysera och optimera.
Vad är digital marknadsföring?
Digital marknadsföring innebär marknadsföring av produkter eller tjänster online. Det inkluderar flera olika kanaler och strategier, så som webbplats, sociala medier, sökmotoroptimering (SEO), betald annonsering (SEM) och e-postmarknadsföring. Mål kan vara att öka varumärkeskännedom, driva trafik till webben och konvertera besökare till kunder genom riktade och effektiva marknadsföringsmetoder.
Innehåll
- Vad är digital marknadsföring?
- Varför behövs digital marknadsföring?
- Digital marknadsföring – vad ska du välja?
- Så når du din målgrupp
- Varför content marketing?
- Skapa intressant och relevant innehåll
- Så får du engagerade användare
- Vilka sociala nätverk ska ditt företag synas på?
- Linkedin för företag
- Instagram för företag
- Annonsering i sociala medier
- Så mäter du värdet av ditt företags sociala medier
- Varför ska du annonsera i Google Ads?
Nyfiken på vilken digital marknadsföring som passar din målgrupp?
Varför behövs digital marknadsföring?
Att arbeta med digital marknadsföring innebär att du får större möjlighet att rikta dig till din målgrupp istället för till den breda massan. En stor fördel är att det går att sätta specifika mål som du kan styra dina insatser mot, eftersom digital marknadsföring är mätbar. Genom att använda olika digitala kanaler kan du på ett effektivt sätt nå din målgrupp under hela kundresan. Digital marknadsföring ger dig bästa förutsättningar att bygga upp ett starkt varumärke och få din verksamhet att växa, genom att exempelvis generera leads eller köp i en webshop.
Digital marknadsföring – vad ska du välja?
Ta reda på vad syftet är med din digitala marknadsföring. Det räcker inte att låta din webbplats representera företaget, du måste fundera över hur du marknadsför dig online och ha en plan för hur du arbetar med t ex content marketing och SEO.
Så når du din målgrupp
Med en målgruppsanalys skapar du budskap som når fram. Det är därför viktigt att fundera över vem du vill nå. Ett sätt kan vara att använda dig av personas – en påhittad person som ska representera din typiska kund.
Content marketing (1) – Varför content marketing?
Content marketing innebär att du regelbundet skapar och publicerar innehåll som är anpassat till din målgrupp. Detta i syfte att förbättra upplevelsen av ditt varumärke och få fler nöjda och engagerade kunder.
Content marketing (2) – Skapa intressant och relevant innehåll
Fundera över vad din målgrupp kan ha nytta av och skapa innehåll runt det, det kan exempelvis vara uppdelat i specifika teman. Planera gärna för några månader i taget.
Content marketing (3) – Så får du engagerade användare
När du publicerat nytt innehåll är det viktigt att engagera din målgrupp. Det kan du göra genom att driva trafik till din webbplats och skapa engagemang, via exempelvis sociala medier och nyhetsbrev.
Vilka sociala nätverk ska ditt företag synas på?
Du måste veta syftet med din satsning innan du bestämmer vilka sociala kanaler du ska synas på. Välj ut en eller några där dina kunder finns och är aktiva. Om du arbetar strategiskt och fokuserat kommer du lyckas.
Linkedin för företag
LinkedIn är en plattform och nätverk för yrkesverksamma privatpersoner och företag. Som företag har du stora möjlighet att nå ut B2B, rekrytera nya medarbetare, hitta nya prospects och samarbetspartners.
Instagram för företag
Instagram är en kreativ plattform där du delar med dig av bilder och videos. Här har du som företag möjlighet att synas och sticka ut genom att utgå ifrån din strategi och publicera intressant och relevant och engagerande innehåll för din målgrupp.
Annonsering i sociala medier
En stor fördel med annonsering i sociala medier är att där finns många aktiva användare och du kan nå ut till specifka målgrupper. Du bör ha en strategisk plan som anpassas efter varje unik plattform för att lyckas.
Så mäter du värdet av ditt företags sociala medier
Du kan enkelt mäta värdet som trafiken från sociala medier genererar till din webbplats med verktyg som Google Analytics. Här får du enkelt en överblick över trafik, antal leads och din försäljning.
Varför ska du annonsera i Google Ads?
Om du vill garantera en topplacering på Google bör du annonsera med Google Ads. Du betalar då bara för att synas på de översta träffarna och kan välja att rikta dina annonser mot din målgrupp.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Vill du ha hjälp med att stärka din närvaro online?
Vi hjälper dig med din webbplats, e-handel, SEO, Google Ads och bollar gärna frågor om digital strategi och marknadsföring med dig!