Så når du din målgrupp
Så når du din målgrupp
Artikel först publicerad 2016, senast uppdaterad i augusti 2018
Det dyker upp nya företag överallt, varje dag. När du ska skapa en marknadsföringskampanj är det svårt att formulera ett budskap som sticker ut.
Steg ett är att inte försöka nå alla. Kasta inte en näve grus upp i luften och hoppas på att någon ska träffa ditt mål. Nej, snäva åt din målgrupp. Genom att fokusera på en specifik målgrupp kan du träffa rakt i hjärtat på den du vill ska nås av ditt budskap.
Målet med den enkla målgruppsanalysen nedan är att identifiera målgruppens behov och önskemål. Genom att visa vilka behov din produkt eller tjänst uppfyller, når du lättare fram med ditt budskap.
Vem är det du vänder dig till?
Vem är det du vill nå? Det kan underlätta att skapa en persona, alltså en påhittat person som är din typiske kund. Alla dina kunder kan givetvis inte vara på exakt det här viset, men det kan vara lättare att visualisera din målgrupp om du föreställer dig den som en person.
Privatperson
- Ålder
- Kön
- Utbildning
- Yrke
- Inkomst
- Religion
- Civilstånd
- Geografi
Företag
- Bransch
- Företagsform
- Antal anställda
- Ägarförhållanden
- Omsättning
- Geografi
- Position i företaget du vill nå
(marknadschef, VD, HR?)
För att bedöma vem din målgrupp är kan du ta hjälp av statistik från t.ex. Statistiska centralbyrån.
Exempel: Du säljer bilar. De flesta som köper bil är män. Eftersom du säljer exklusiva bilar tar du reda på vilka män som tjänar mest pengar, det visar sig vara de i åldrarna 40 till 50 år som bor i stora städer. De är ofta högutbildade och arbetar inom tjänstesektorn.
Ready 4 digital marketing?
Ska du nå ut till dina kunder online så behöver du använda dig av digital marknadsföring. Vi hjälper dig att spika din målgrupp och tar fram en strategi för hur du effektivast ska nå den. Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss!
Identifiera intressen och behov
Vad är viktigt för din målgrupp? Vad är målgruppen intresserad av?
Allt vi gör beror i grunden på att vi vill stilla ett behov. Vi dricker för att vi är törstiga. Vi läser för att vi vill lära oss. Vi hänger på Facebook för att vi vill stilla nyfikenheten och få en avslappnande stund.
Har du tagit reda på vem din målgrupp är, är det oftast inte svårt att ta reda på vilka behov som är viktiga för målgruppen. Du är proffs på din verksamhet och kan säkert gissa dig till många svar själv, men det är alltid en bra idé att fråga utomstående om råd.
- Gör en kundundersökning per telefon, hemsidan, e-post eller sms
- Samla en fokusgrupp
- Titta vad målgruppen engagerar sig i på sociala medier
När du vet vilka intressen och behov din målgrupp har, är det mycket lättare att formulera ett budskap som når fram till den du vill ska bli träffad.
Möt din målgrupp
Var finns din målgrupp någonstans? Beroende på vem det är du riktar dig till så behöver du befinna dig i olika kanaler. Läs användarstatistik från exempelvis Svenskarna och Internet (2017), där du kan se hur olika åldersgrupper använder sociala medier. Komplettera med informationen du tog fram ovan så vet du vad du ska publicera och var du ska göra det. Håll sedan koll på din statistik för att ta reda på när din målgrupp är som mest tillgänglig för ditt innehåll.
Andra läste också: Därför är en digital strategi så viktig (mer om målgrupper och den övergripande strategin för din digitala närvaro)
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg om digital strategi
9 effektiva tips för sökmotor-optimering av din hemsida
Att jobba med sökmotoroptimering (SEO) på din hemsida är ett av de bästa sätten att få bättre placeringar på Google och öka trafiken till din webbplats. Men har du inte optimerat tidigare kan det kännas svårt att veta var du ska börja. Här delar vi med oss av våra...
Kundresan – 6 tips på hur du lyckas
Optimera din digitala kundresa med en strategi som möter kunden i varje steg – från första kontakt till lojalitet. Läs om 6 viktiga steg för att lyckas online.
Digital strategi – 5 viktiga steg för att lyckas
En digital strategi är din kompass i det digitala landskapet. Här är 5 tips för att skapa en effektiv strategi som hjälper dig nå ut rätt och få resultat.