Content marketing del 1:
Varför jobba med content marketing?

Content marketing del 1:
Varför jobba med content marketing?

Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i juli 2018

I del 1 av vår artikelserie om content marketing undersöker vi fördelarna med att regelbundet publicera relevant innehåll på din webbplats.

Vad är content marketing?

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, innebär att du regelbundet skapar och publicerar redaktionellt innehåll anpassat till din målgrupp i syfte att få fler kunder eller förbättra synen på ditt varumärke. Det spelar ingen roll om du är en redovisningsbyrå, en sportaffär, en tandläkare eller en byggfirma. Inte heller om du driver webshop eller har en hemsida för ditt företag. Oavsett vad du sysslar med kan content marketing vara ett sätt för dig att få fler och nöjdare kunder.

I den här artikelserien på tre delar kommer vi gå igenom fördelar med att jobba med content marketing,hur du skapar intressant och relevant innehåll samt hur du får engagerade läsare som interagerar med ditt innehåll.

Fördelar med att jobba med content marketing

Content marketing på nätet är fortfarande relativt nytt och det är svårt att snabbt nå tydliga resultat. Det finns många fördelar med att publicera bra innehåll på din webbplats men det kan krävas en del tid och jobb innan ditt arbete bär frukt.

Fler besökare till din hemsida

Content marketing kommer garanterat öka antalet besökare till din webbplats. Relevant innehåll gör att du hamnar högre på sökmotorerna på fler sökfraser vilket i sin tur innebär fler klick.

Mer relevanta besökare

Ju mer innehåll du publicerar som har med dina tjänster och produkter att göra, desto mer lär sig Google om vad din hemsida handlar om. Sökmotorn kommer då kunna placera dig högre vid sökningar som är relevanta till det du gör, vilket leder till fler besökare som kan tänkas vara intresserade av det du säljer.

Anledning att återkomma

Bra innehåll ger dina besökare en anledning att återkomma till din hemsida och ju fler gånger de återkommer, desto större är chansen att de konverterar från glad läsare till betalande kund.

Fler intresseanmälningar och affärer

Med fler besökare kommer du också få fler intresseanmälningar och affärer via din hemsida. Det är vad vi kallar matematik.

Ökat förtroende för dig och ditt varumärke

Relevant innehåll skrivet på ett professionellt sätt visar att du är seriös, duktig på det du gör och månar om dina besökares intressen. Det kommer öka förtroendet besökarna känner för dig och ditt företag och förtroende är en av de viktigaste pusselbitarna i processen att genomföra ett köp.

Högre engagemang

Bra innehåll med en underliggande tanke skapar engagerade kunder som bryr sig om ditt varumärke. Engagerade kunder kommer också att sprida vetskapen om varumärket och på så sätt generera flera kunder.

Content marketing kan alltså både ge dig fler besökare som gillar och litar på dig mer och dessutom köper dina produkter eller tjänster i större utsträckning. Det låter som en vinnare, eller hur?

Nästa del i artikelserien

Nästa artikel om content marketing handlar om hur du skapar innehåll som är intressant och givande för läsarna. Innehåll som på sikt hjälper dig att få fler affärer och intresseanmälningar via din webshop eller hemsida.

Ready 4 content marketing?

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.