Få fler kunder med hjälp av undersidor

Få fler kunder med hjälp av undersidor

Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i augusti 2018

Skapa en bättre upplevelse för besökarna på din hemsida genom att dela upp dina tjänster på olika undersidor. I vår guide får du lära dig hur du använder denna taktik för att få fler kunder samt värdefull statistik att använda i din marknadsföring.

Undersidor är alla sidor på din hemsida som inte är startsidan. Alltså kommer dina besökare till en undersida när de klickar sig vidare från startsidan. På en undersida läggs det till ett snedstreck efter www-adressen och en sökväg (några bokstäver eller siffror) efter det. Ett exempel på en undersida är det här blogginlägget, eller den här sidan om hur vi kan hjälpa dig bygga den bästa webbplatsen för dina behov: www.readydigital.se/webbplats

Dela upp din hemsida med undersidor

Många företag lägger inte tillräckligt med krut på sin hemsida. Ofta presenteras tjänster i en lista på en och samma sida med en kort beskrivning av varje tjänst. Komplettera denna korta lista med länkar till undersidor med mer information om tjänsterna så kommer du snabbt märka många fördelar.

En så enkel sak som att dela upp tjänsterna på undersidor kan nämligen ha stor effekt på både dina besökares upplevelse av hemsidan och deras benägenhet att köpa av dig.

Så här delar du upp innehåll på olika undersidor

Beroende på vilken plattform din hemsida är byggd på kan processen att skapa nya undersidor se ut på lite olika sätt. Ofta finns det en knapp för att ”Skapa ny sida” eller liknande och därefter ska du fylla i sidinformation som menynamn, titel, beskrivning och självklart innehållet

Läs också: Så sökmotoroptimerar du din hemsida med relevant metadata

I vissa uppdateringsverktyg finns möjligheten att kopiera en befintlig undersida och skapa en ny likadan. Efter du har skapat din första undersida för en tjänst kan du då kopiera lika många gånger som du har tjänster och därefter byta ut texter och bilder. På så vis får du samma struktur på alla undersidor vilket gör upplevelsen av hemsidan mer enhetlig.

Exempel på undersidor
Du kommer få fler kunder på varje tjänst om du skapar egna undersidor för dem

Tips på hur du kan jobba med undersidor?

Lämna dina uppgifter så tar vi kontakt med dig – tillsammans kan vi se till att din webbplats blir affärsdrivande.

Checkbox

Fördelar med att dela upp ditt innehåll på undersidor

Fördelarna med att dela upp dina tjänster på olika undersidor är många. Här presenterar vi de fem viktigaste.

1. Lätt att navigera

En av de största anledningarna till missnöjda hemsidesbesökare är om det är krångligt att navigera på hemsidan. Genom att dela upp ditt innehåll och dina tjänster på undersidor gör du det enklare för besökarna att surfa runt och hitta vad just de är ute efter.

Eftersom nöjda besökare är mer köpbenägna kan du också vänta dig fler nya kunder genom att göra hemsidan mer lättnavigerad.

2. Inga distraktioner

Konsumenter på nätet är ofta ute efter något specifikt, ta som exempel en kvinna som behöver klippa sig och färga håret. När hon besöker din hemsida vill hon inte läsa om vad det kostar för en barnklippning eller hur det funkar att permanenta håret. Hon vill ha en sida som handlar just om det hon är ute efter, utan distraktioner i form av andra för henne irrelevanta tjänster.

Se till att ha undersidor för dina kunders vanligaste behov så slipper de bli distraherade av annat och sannolikheten att de väljer ditt företag ökar.

3. Visa din bredd

Ditt företag har bred kunskap inom ert område. Visa detta för dina besökare genom att dela upp era tjänster eller expertområden på olika undersidor. Beskriv varje tjänst med fördelar, exempel och priser för att ge besökarna den information de behöver för att kunna ta ett köpbeslut redan på hemsidan.

4. Fler och mer relevanta besökare från Google genom effektivare sökmotoroptimering

Det är inte bara besökarna som förstår ditt företag bättre om du delar upp tjänsterna på olika undersidor. Även Google får lättare en överblick över vad ni erbjuder. Med dedikerade undersidor för dina tjänster så kan du göra spetsinsatser med SEOn istället för att försöka få in allt på samma sida. Fördelen med detta är att folk som söker efter någon av dina tjänster kan få fram en sökträff om en undersida som handlar om just den tjänsten istället för bara en länk till din startsida.

Exempel:
Annika googlar ”damklippning i Växjö” och får fram träffen ”Damklippning i Växjö | Vi erbjuder damklippning från 299 kr”. Chansen att hon klickar sig in på din hemsida ökar gentemot om hon bara fått träffen ”Frisör i Växjö – Vi klipper ditt hår från 299 kr”. Träffen hon får är mer relevant till just hennes sökfråga och därför vill hon gå vidare.

När hon klickar på länken och landar på en undersida som även den handlar om just ”Damklippning från 299 kr” har du sett till att relevansen följer med ända från sökning till sökträff till undersida på hemsidan. Detta är ett tidskrävande men bombsäkert sätt att få fler relevanta besökare och fler affärer.

5. Få reda på vad som är mest intressant för besökarna

Med dina tjänster på olika undersidor kan du sedan enkelt kolla på statistik och undersöka vilka av dina tjänster som är mest intressanta för dina hemsidesbesökare. I din hemsidesplattform finns det kanske inbyggd statistik, annars är Google Analytics ett fantastiskt alternativ som ger dig detaljerad information om dina besökare.

Hur du väljer att använda statistiken är upp till dig men många väljer att satsa mer på att marknadsföra de mest populära tjänsterna eftersom de redan vet att det finns ett stort intresse för dem. Detta kan sänka kostnaden per genererad kund i olika marknadsförningskampanjer. Annan kunskap du kan få ut av statistiken är vilka av dina tjänster som inte verkar vara av intresse för besökarna. Om de är tjänster som du inte vill släppa kan du testa att skriva om texter, ändra priser och göra andra justeringar för att försöka öka intresset för dem.

Skapa dina undersidor idag och öka försäljningen

Nu är det bara att köra igång! Som vi har utrett i den här artikeln kan du inte bara ge besökarna en bättre och mer lättnavigerad upplevelse av din hemsida genom att dela upp dina tjänster på olika undersidor. Du kan dessutom öka företagets försäljning och få värdefull statistik om vilka av era tjänster besökarna är mest nyfikna på.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om konvertering

Skapa förtroende hos kunden online
Skapa förtroende hos kunden online

Att bygga kundförtroende bör vara bland dina högsta prioriteringar för din webbplats. Här ger vi dig 6 råd på både små och större delar som kommer göra skillnad.

Fokusera på dina digitala kanaler i kristider
Fokusera på dina digitala kanaler i kristider

När många företag upplever en minskad efterfrågan är den digitala närvaron viktigare än någonsin. Ditt företags webbplats och sociala medier blir därför de bästa redskapen.