8 trender inom digital marknadsföring 2023
8 trender inom digital marknadsföring 2023
Marknaden förändras drastiskt – och snabbt! Här är några viktiga trender inom digital marknadsföring som du behöver ha koll på för att lyckas 2023.
Trender inom webb
Marknaden växer och många företag adderar fler och fler kanaler till sin marknadsmix. Samtidigt bidrar uppdateringar, lagar och regler till att det blir svårare att samla in och använda andrahandsdata. År 2023 bekräftar återigen att webbplatsen är navet i den digitala marknadsföringen.
#1 Web3 – framtidens internet
Web3 nämns allt oftare i olika sammanhang och kan summeras som en slags framtidsvision för internet. Trots att begreppet ökat i popularitet senaste året myntades web3 redan 2006 av John Markoff.
Det handlar i stora drag om att gå från att göra saker digitalt, till att också äga saker digitalt via kryptovalutor. Kanske känner du till NFT, så kallad Non Fungible Token, som innebär exklusivt ägande av ett digitalt objekt.
Större frihet för användarna
I praktiken skulle det innebära att internets enskilda användare ges större frihet och möjlighet att själva ta betalt, samt betala för sitt brukande online. Istället för att styras av stora plattformar, reklam och annonser.
Men om, eller hur snart vi är där återstår att se. Oavsett hur det blir kan det vara bra att redan nu arbeta efter en dynamisk marknadsplan som enkelt kan kastas om och ge plats för marknadens snabba direktiv.
Internet idag refereras till web2 och präglas av interaktion. Sociala medier och stora plattformar som Instagram, Facebook och Amazon styr stora delar av vårt användande och kärnan i det hela är riktad annonsering.
#2 Scrollytelling förmedlar din historia
Native och historieberättande är för de flesta en naturlig del av innehållet på webbplatsen. Fyrkantiga “om oss”-texter får nytt liv där engagerande copy ska trigga besökaren att läsa.
Begreppet scrollytelling spinner vidare på idén, men tar det ytterligare ett steg längre. Förutom engagerande texter anpassas strukturen efter en rullande design där budskap överlappas och betonas med grafik och layout.
Förstahandsdata blir viktigare
En attraktiv och optimerad webbstruktur blir viktigare då vi behöver samla in och förlita oss mer på förstahandsdata. För att generera sådan på bästa sätt behöver du ha en webbplats som bjuder in till engagemang och behåller besökaren på plattformen.
Se över din webbstruktur och ditt innehåll
Triggas besökaren att fortsätta skrolla? Det handlar om att se till helheten, och ge mervärde till besökaren. Arbeta med text, bilder och grafiska element för att förstärka ditt innehåll och förmedla dina USPar.
Vi hjälper dig navigera i din digitala marknadsföring 2023
Trender inom SEO
Vi har sett en rad trender inom sökmotoroptimering genom åren. Allt från word stuffing (packa texten full av sökord) till köpta länkar. Idag är SEO mer beroende av relevans och att leverera värdefullt innehåll. Men nya lösningar kan dock möblera om spelplanen och hur innehåll framöver kommer skapas kan komma att se helt annorlunda ut.
#3 AI och framtidens sök
Inom loppet av några månader har marknaden introducerats för flera revolutionerande AI-lösningar. Kanske har du hört talas om ChatGPT? AI-modellen kan interagera kommunikativt vilket innebär att användare kan ställa frågor och få svar på precis vad som helst.
Relativt omgående började ChatGPT användas till att generera text till allt från skoluppsatser till nyhetsinlägg och bloggartiklar. Trots att AI-modellen lanserades så sent som 30 november 2022 har den fullkomligt kastat om spelreglerna för texgenerering.
Introduktion av AI-sök
Nu går dessutom både Microsoft och Google ut med att de introducerar AI-sök. Microsoft’s sökmotor Bing ska uppdateras med en AI-lösning likt ChatGPT där användare ska kunna chatta, surfa och söka på samma ställe. Google har en egen AI-modell de kallar Bard som bland annat snabbt ska kunna besvara komplexa frågor och/eller genera förenklade sammanfattningar.
Betydelsen i framtiden
Exakt hur AI kommer att påverka SEO återstår att se. Men det vi kan förbereda oss på är att AI är här för att stanna och vi behöver därför anpassa vårt arbetssätt därefter.
#4 Relevanta länkar blir ännu mer relevanta
Google’s senaste uppdateringar lägger allt mindre vikt vid länkar. Detta signalerar att omfattande länkstrategier, så kallad off-page optimering, tenderar att ha allt mindre effekt på SEO – och kanske närmar sig sitt bäst-före-datum.
I alla fall om vi mäter länkar i dess antal och styrka. Du behöver istället lägga fokus på relevanta länkar, som stärker och adderar värde till ditt innehåll. Då får du effekt på riktigt.
Värdefullt innehåll fortsätter vara kärnan för SEO, vilket stödjs av både Google E-A-T och Helpful Content Update. Det handlar om att tänka utifrån din målgrupp, och snabbt ge det dina besökare vill ha. Läs 5 tips på hur du tillämpar Google EAT.
Trender inom Google Ads
Annonsering på Google fortsätter vara en av de mest använda och gynnsamma annonseringskanalerna 2023. Förra året fick vi smak på uppdateringar om automatiska rubriker och texter i annonserna och i år kan vi förvänta oss ännu mer tester och automatiserade lösningar från Google. Vilket i sin tur kräver en djupare förståelse för plattformen för att kunna optimera sitt resultat.
#5 Performance Max och breda sökord
En av många pågående Google-snackisar är Google Ads kampanjuppsättning Performance Max. Det är en smartkampanj med automatiska annonser där du som annonsör kan nå alla dina målgrupper i en och samma kampanj. Det finns flera likheter med den tidigare kampanjen Smart Shopping, men istället inkluderar Performance Max ännu fler delar.
Automatiska placeringar för bäst resultat
Med åtkomst till hela ditt annonskonto placeras dina annonser automatiskt där de förväntas leverera bäst resultat utifrån dina mål. Det gör uppsättningen tidseffektiv men också värdefull för dig som vill ta reda på mer hur dina annonser presterar i de olika annonskanalerna.
Möjlighet till fler konverteringar
Google kommer också fokusera mer på breda sökord och annonsörer uppmuntras nu att justera sina kampanjmål för att, enligt Google själva, nå fler konverteringar och en högre ROI. Breda sökord innebär att ditt valda sökord och/eller sökfras kommer fångas upp i en bredare sökmatchning utöver den exakta sökningen.
Högre krav på dig som annonsör
Automatisk och bredmatchad annonsering är dagens riktlinjer för Google Ads, och förmodligen är det bara början på en rad automatiserade lösningar. Effektivt och tidssparande – javisst! Men däremot ställs det högre krav på rätt konfigurering för att få ut max av sin annonsbudget.
Kom igång med din Google-annonsering
#6 Google Consent Mode för säker uppföljning
Integritet online och skydd av persondata fortsätter vara ledande i en rad uppdateringar och funktioner. Både cookies och samtycke kring spårning tillhör den digitala vardagen. Tidigare har vi däremot inte sett någon direkt effekt av att följa, eller inte följa lagen. Men 2023 kan dina annonser faktiskt bli straffade om du inte konfigurerar din webbplats och cookie-banner rätt.
Följ upp utan cookies
Som ett resultat lanserade Google Consent Mode, också kallat samtyckesläge. Funktionen kan integreras via cookies, och gör det möjligt för användare att följa utvecklingen av aktuella kampanjer trots att besökare väljer bort cookies. Datan uppdateras därefter dynamiskt i Analytics så att du enkelt kan utvärdera ditt resultat.
Trender inom sociala medier
Under 2022 fullkomligt exploderade utvecklingen inom sociala medier. Mer eller mindre varje vecka dök nya uppdateringar upp som kastade om förutsättningarna att synas och nå ut. Hittills finns inga tecken på att utvecklingen skulle sakta ner. Snabba trender och förändringar kan vi förvänta oss även 2023!
#7 Social search tar över bland sök
I takt med att sociala medier växer sig starkare har också vårt beteende online förändrats. Från att sökmotorer och sociala medier varit helt frånskilda, börjar de nu får allt fler likheter.
Att söka online betyder inte längre per automatik Google, istället söker fler i sociala medier. Vissa ställer sig till och med frågan – är sociala medier nya Google?
Många följer varumärken
TikTok, YouTube och Instagram är några av de mest populära medier som används för att söka efter till exempel en restaurang eller nya produkter. Dessutom följer 4 av 10 varumärken de tycker om på Instagram.
Optimera din profil
Börja med att se över din profil – framgår det tydligt vilket område du verkar inom? Vad du erbjuder för produkter eller tjänster, och eller vad som gör dig unik? Precis som med sökmotoroptimering behöver du välja sökord utifrån din målgrupp och deras sökintention.
#8 Nischat innehåll blir viktigare
Den digitala konkurrensen är stenhård. Samtidigt annonserar Meta att de lägger allt mer fokus på deras kreatörer och vill uppmuntra kreativt och genomarbetat innehåll.
Med andra ord ställs det höga krav på ditt innehåll i sociala medier för att du ska få någon effekt i det begränsade utrymmet. Effekten blir att fler väljer att nischa sitt innehåll för att få större möjlighet att nå ut till rätt personer.
Uppmuntras av algoritmerna
En tydlig nisch gör det enklare för algoritmerna att kategorisera ditt innehåll och visa det för dem som sannolikt kommer att engagera sig. Du har mycket att vinna på att våga nischa ditt innehåll i sociala medier 2023. Utgå från din målgrupp och gör din grej!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Vi är redo! Är du?
Mejla info@readydigital.se eller ring 0470-70 36 80 så bokar vi in ett förutsättningslöst möte. Du kan också fylla i formuläret så hör vi av oss!