7 tips för att skriva bra rubriker för webben
7 tips för att skriva bra rubriker för webben
Artikel uppdaterad i maj 2023
Bra rubriker ska:
- Vara tydliga och relevanta
- Väcka läsarnas nyfikenhet
- Locka till läsning
- Vara lagom långa och gärna en mening
- Vara sökmotoroptimerade
- Inte vara för “roliga”
- Ha olika vikt (H1, H2, H3 och så vidare)
1. Vara tydliga och relevanta
Dina rubriker måste vara enkla att förstå. Skriv med ett enkelt språk för att säkerställa att budskapet går fram snabbt och tydligt till alla typer av läsare.
Rubrikerna måste också hinta om, eller beskriva vad texten kommer att handla om. Det leder läsaren vidare i texten och skapar ett logiskt flöde.
2. Väcka läsarnas nyfikenhet
En rubrik som väcker nyfikenhet hos läsarna ökar sannolikheten att de läser vidare. Här är några tips på hur du kan åstadkomma detta:
- Beskriv ett problem eller en lösning
Exempel: ”Så här blir du av med mossa på trädgården” - Prata om en rädsla eller oro
Exempel: ”Hur du undviker en tom plånbok veckan innan lön” - Tryck på ett behov eller begär
Exempel: ”Släck din törst med den här nya läsken”
Det brukar sägas att man ska vara både skurken och hjälten för att skriva rubriker som träffar riktigt rätt. Presentera ett problem (skurken), men även lösningen (hjälten).
3. Locka till läsning
När du har väckt läsarnas nyfikenhet behöver du locka dem att fortsätta läsa. Vad får dem att vilja läsa vidare? Det måste finnas en klar anledning till detta. Här är några förslag på hur du inleder dina rubriker för att lyckas:
- Så får du…
- 5 tips på…
- Därför ska du…
- Så här gör du…
De mest lästa artiklarna och texterna är ofta de som har en lockande rubrik som snabbt förmedlar värdet och de fördelar läsaren får av att läsa vidare.
4. Vara lagom långa och gärna en mening
”Rubriker” hade varit en lite för kort rubrik på den här artikeln. Den beskriver inte vad artikeln innehåller, skapar inte nyfikenhet och lockar inte till läsning. Ändå är det ofta den typen av rubriker man ser på hemsidor där man inte har lagt så mycket tanke vid texterna.
”Detta är vad du bör tänka på för att skriva rubriker för webben som är bra för dina läsare” är en lite väl lång rubrik. Den blir flera rader lång och är svår att läsa snabbt. Dina läsare vill kunna se vad artikeln handlar om på bara ett ögonblick.
Skriv rubriker som är runt 5–10 ord långa och gärna utformade som en mening, inte bara ord placerade efter varandra. Eftersom vi pratar om rubriker för webben har du inte samma krav på ett visst antal bokstäver som exempelvis i tidningar.
5. Vara sökmotoroptimerade
På webben är det viktigt att tänka på sökmotoroptimering när du ska skriva dina rubriker. Just rubrikerna är ett av de första elementen Google tittar på när de rankar din hemsida eller webshop. För att lyckas bra på sökmotorerna behöver dina rubriker innehålla dina absolut viktigaste sökord.
Exempel: Ett företag som säljer gräsklippare skulle kunna skriva en artikel om hur man väljer rätt modell och ha rubriken ”Så väljer du rätt gräsklippare till din trädgård”.
Läs också: Sökmotoroptimering – 9 effektiva tips för din hemsida
6. Inte vara för ”roliga”
Ordvitsar och skämt går inte hem hos alla. Håll dina rubriker någorlunda seriösa och fokusera på relevansen till innehållet, snarare än att locka fram ett skratt. Detta är självklart beroende på din målgrupp – se till att få koll på vad som funkar för dem!
7. Ha olika vikt (H1, H2, H3 och så vidare)
Några av de ovanstående tipsen gäller särskilt för huvudrubriken, den som är längst upp på sidan och på webbspråk kallas H1. För att lyckas behålla läsarna bör du även använda dig av underrubriker. De delar upp innehållet och gör texten lättare för läsaren att överblicka.
Använd H1, H2, H3 och H4 i viktighetsordning, där H1 är viktigast. Det får läsarna att snabbt förstå textens fokus och dessutom ser Google vilket av innehållet som är mest relevant och innehåller dina viktigaste sökord.
Hur bra är dina rubriker?
Ta hjälp av våra 7 tips på bra rubriker och se till att matcha rubrikerna på din hemsida eller webshop. Med riktigt bra rubriker får du fler besökare att läsa dina texter och det, mina damer och herrar, leder till fler affärer! Känns det krångligt kan du luta dig tillbaka och låta oss vässa dina texter på webben. Välkommen att kontakta oss!
Läs också: Detta är varför bra texter på din hemsida kommer att öka din konvertering
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.