Vi har haft en en störning på vår mejltjänst

Support Mail Uppdatering Serviceavtal

Kundzon

Som kund hos Ready Digital så är du alltid välkommen att höra av dig till vårt kundcenter med frågor, funderingar eller för att bolla idéer kring hur du kan utveckla din digitala närvaro. Oavsett om det handlar om strategi, innehåll (text, foto eller kanske film?), tekniska lösningar, SEO eller digital marknadsföring.

Uppdatera WordPress

Guide hur du uppdaterar text och bild på din hemsida i WordPress.

Smelink

Smelinkweb4 är inte längre tillgängligt. Hör av dig om du har frågor!

Webmail

Inloggning e-post

Drift

Information om eventuella driftstörningar.

Domäner

Vår hantering av domäner och abuse-ärenden.

E-postinställningar

Guider för Smelink Webmail och installation av e-post.

Vi har för tillfället en mindre störning på vår mejltjänst, se driftstatus för hjälp.

Tommy Göransson

Jag svarar på dina frågor

Tommy Göransson
0470-70 36 80
kundcenter@readydigital.se

Frågor & Svar

En del frågor är lite vanligare än andra. Dessa har vi samlat här så att du kan få ett snabbt svar vilken tid på dygnet som helst. Du kan söka, eller kolla direkt i respektive kategori. Om du inte hittar det du är ute efter så är vi bara ett samtal eller mail bort, vi svarar så fort vi kan under våra ordinarie öppettider.

Hur redigerar jag i WordPress?

Här finns en enkel guide hur du redigerar i WordPress. Behöver du mer hjälp kontakta oss!

 

Allmänna inställningar för mail

Inställningar för mail i valfritt program installerat på datorn.

Användarnamn: Din e-postadress
Lösenord: Ditt lösenord
Inkommande server: smeagol1.smelink.se eller smeagol2.smelink.se (Beroende på vilken server e-postkontot ligger på)
Inkommande port: 993 (Om IMAP används)
Inkommande port: 995 (Om POP3 används)
Inkommande SSL/TLS: SSL/TLS
Utgående server: smeagol1.smelink.se eller smeagol2.smelink.se (Beroende på vilken server e-postkontot ligger på)
Utgående port: 587
Utgående server: Kräver autentisering
Utgående SSL/TLS: STARTTLS
IMAP-prefix: INBOX

Jag får felmeddelande från Google Search Console, vad göra?

Vissa felmeddelanden är allvarligare än andra, och vissa går rent av att ignorera. Om du är osäker på vad det du har fått innebär så rekommenderar vi att du hör av dig till oss för en bedömning.

Min webbplats syns inte på Google, varför?

Det kan finns många möjliga anledningar varför en webbplats inte syns i Googles (eller andra sökmotorers) sökresultat. Exempelvis, men inte begränsat till:

  • Den är så pass ny att Google ännu inte snappat upp att den finns
  • Den kanske syns, men väldigt långt ner i sökresultatet
  • Google ser inte sidan som relevant för den term du har sökt på
  • Webbplatsen har av någon anledning blivit blockerad från att visas

Som första åtgärd rekommenderar vi att du lägger upp din webbplats i Google Search Console. Där kommer du kunna få rapporter direkt från Google om ev. problem som påverkar din synbarhet, och även utföra åtgärder för att underlätta att webbplatsen visas.

Vi hjälper dig gärna reda ut exakt varför din webbplats inte syns i sökresultaten och kan ge dig rekommendationer kring vad som behöver åtgärdas. Välkommen att kontakta oss!

När blev ni Ready Digital?

Vårt företagsnamn var tidigare Smelink. I september 2017 bytte vi namn till Ready Digital med fokus att hjälpa företag med allt inom webb och digital marknadsföring. Tidigare hade vi ett egenutvecklat verktyg för hemsidor (SmeWeb4), men numera bygger vi webbplatser och e-handlar i WordPress och WooCommerce. WordPress är det mest använda verktyget för webbplatser över hela världen.

Jag har glömt lösenord till min epost / Jag vill återställa mitt lösenord

Kontakta oss på 0470-70 36 80 eller kundcenter@readydigital.se för återställning.

Av säkerhetsskäl ger vi enbart ut uppgifter till registrerad administratör (adminkontot).

Vad är skillnaden mellan POP3 och IMAP?

Vid e-postinstallation kan du välja mellan att använda POP3 eller IMAP. I den här guiden förklarar vi skillnaden mellan de två protokollen.

Vad är POP3?

När du använder POP3 laddas din e-post ner från servern och lagras lokalt i ditt e-postprogram.

Webmailen (www.smelinkmail.se) töms från meddelanden.

I e-postprogrammet går det ofta att göra en inställning om man vill lämna en kopia på serven men standard är att meddelande försvinner från servern i samma stund som ditt e-postprogram laddar ner meddelandet.

Fördel med POP3:
Meddelandet försvinner från servern och tar inte något utrymme på webmailen.

Nackdel med POP3:
E-postmeddelandet lagras lokalt på din dator och det blir ditt ansvar att ta backup.

Vad är IMAP?

När du använder IMAP lagras alla e-postmeddelanden på servern – i molnet.

Du kan komma åt e-posten från flera olika e-postprogram där du installerat ditt e-postkonto, exempelvis laptop, mobil, webmail.

När du tar bort ett e-postmeddelande (oavsett enhet) så raderas det från servern och försvinner alltså från alla enheter.

Fördel med IMAP:
E-posten lagras på vår server och du behöver inte tänka på backup.

Nackdel med IMAP:
Utrymmet på servern belastas. Standardutrymmet hos oss är på 300 MB men kan utökas efter behov.

Mailadministration Smelink Webmail

Via mailadministrationen kan du administrera ditt e-postkonto. Mailadministrationen når du genom att gå till www.smelinkmail.se där du klickar på länken mailadministration.

Smelink Webmail

Logga in på www.smelinkmail.se för att kolla din e-post. Webmailen kommer du åt oavsett var du befinner dig så länge du har en Internetuppkoppling.

Du kan även installera ditt e-postkonto i ditt befintliga e-postprogram. På detta sätt kan du använda ditt e-postkonto tillsammans med de tjänster ditt e-postprogram tillhandahåller.

Administratörskonto?

Alla våra kunder har tillgång till ett administratörskonto i webmailen. Via detta konto kan du se samtliga konton, lägga till och ta bort e-postadresser samt lägga till alias. Till varje enskilt e-postkonto finns även en administartionsvy där du kan lägga in autosvar, vidarebefordring och ändra lösenord. Du kommer åt dessa vyer genom att klicka på ”Personliga inställningar” → ”Mailadministration” i webmailen.

Behöver du mer utrymme till ditt e-postkonto?

Som standard har du tillgång till 300 MB. Vi kan utöka ditt utrymme till 600 MB eller 1 GB. Kontakta vårt kundcenter så berättar vi mer!

Jag har en juridisk fråga kring GDPR

Vi rekommenderar att du kontaktar en jurist som kan svara på vad som gäller för just din verksamhet.

Var hittar jag er integritetspolicy?
Hur raderar jag cookies från min dator?
Hur lägger jag till en “Cookie-banner” på min hemsida?

Om du mäter statistik via verktyg som Google Analytics eller driver annonsering via Meta, Google Ads eller liknande till din webbplats är det viktigt att du har en cookie-banner som överensstämmer med Consent Mode v.2.
Skicka ett mail till kundcenter@readydigital.se så tar vi kontakt och hjälper till med detta.

Är Ready Digital GDPR-kompatibelt?

Vi, Ready Digital AB, samt alla våra leverantörer är GDPR-kompatibla.

Vad behöver jag göra på min hemsida för att följa GDPR?

Samlar webbplatsen in personuppgifter måste den ha en krypterad anslutning med SSL-certifikat. Alla hemsidor vi utvecklar har SSL certifikat.

Samlar hemsidan in personuppgifter måste det finnas möjlighet för besökaren att få ut all personinformation när de vill och ha möjlighet att be hemsideägaren att radera alla personuppgifter som har samlats in.

Alla formulär på hemsidan måste ha funktion för besökaren att godkänna att uppgifterna som skickas in lagras. Ta kontakt med oss om dina formulär saknar en ruta för att godkänna insamling av personuppifter.

Besökaren måste informeras tydligt om att cookies samlas in om så är fallet.

Vad är GDPR och vad innebär det?

Vi har skrivit ett blogginlägg om det som du kan läsa här.

Vi är redo. Är du?

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss. Eller hoppa över formuläret och ring oss direkt på: 0470-70 36 80

GDPR