Support Mail Uppdatering Serviceavtal

Kundzon

Som kund hos Ready Digital så är du alltid välkommen att höra av dig till vårt kundcenter med frågor, funderingar eller för att bolla idéer kring hur du kan utveckla din digitala närvaro. Oavsett om det handlar om strategi, innehåll (text, foto eller kanske film?), tekniska lösningar, SEO eller digital marknadsföring.

Just nu uppdateras inställningarna för våra e-postservrar. Du med e-post registrerad hos oss kommer att ha fått ett informationsmail gällande detta.

Webmail

Inloggning e-post

Uppdatera hemsida

Inloggning Smelinkweb4

FAQ

Vanliga frågor och svar.

Drift

Information om eventuella driftstörningar.

Hör av dig

Du är viktig för oss! Hör av dig så hjälper vi dig.

Avtal- & Ekonomifrågor

För frågor om ditt avtal, faktura eller uppsägningstid.

E-postinställningar

Guider för Smelink Webmail och installation av e-post.

Blogg

Du har väl inte missat vår blogg?

Jag svarar på dina frågor

Amanda Brinkenius
0470-70 36 80
kundcenter@readydigital.se

Frågor & Svar

En del frågor är lite vanligare än andra. Dessa har vi samlat här så att du kan få ett snabbt svar vilken tid på dygnet som helst. Du kan söka, eller kolla direkt i respektive kategori. Om du inte hittar det du är ute efter så är vi bara ett samtal eller mail bort, vi svarar så fort vi kan under våra ordinarie öppettider.

Allmänna inställningar för mail

Inställningar för mail i valfritt program installerat på datorn.

Användarnamn: Din e-postadress
Lösenord: Ditt lösenord
Inkommande server: smeagol1.smelink.se eller smeagol2.smelink.se (Beroende på vilken server e-postkontot ligger på)
Inkommande port: 993 (Om IMAP används)
Inkommande port: 995 (Om POP3 används)
Inkommande SSL/TLS: SSL/TLS
Utgående server: smeagol1.smelink.se eller smeagol2.smelink.se (Beroende på vilken server e-postkontot ligger på)
Utgående port: 587
Utgående server: Kräver autentisering
Utgående SSL/TLS: STARTTLS
IMAP-prefix: INBOX

Jag har glömt lösenord till min epost / Jag vill återställa mitt lösenord

Kontakta oss på 0470-70 36 80 eller kundcenter@readydigital.se för återställning.

Av säkerhetsskäl ger vi enbart ut uppgifter till registrerad administratör (adminkontot).

Vad är skillnaden mellan POP3 och IMAP?

Vid e-postinstallation kan du välja mellan att använda POP3 eller IMAP. I den här guiden förklarar vi skillnaden mellan de två protokollen.

Vad är POP3?

När du använder POP3 laddas din e-post ner från servern och lagras lokalt i ditt e-postprogram.

Webmailen (www.smelinkmail.se) töms från meddelanden.

I e-postprogrammet går det ofta att göra en inställning om man vill lämna en kopia på serven men standard är att meddelande försvinner från servern i samma stund som ditt e-postprogram laddar ner meddelandet.

Fördel med POP3:
Meddelandet försvinner från servern och tar inte något utrymme på webmailen.

Nackdel med POP3:
E-postmeddelandet lagras lokalt på din dator och det blir ditt ansvar att ta backup.

Vad är IMAP?

När du använder IMAP lagras alla e-postmeddelanden på servern - i molnet.

Du kan komma åt e-posten från flera olika e-postprogram där du installerat ditt e-postkonto, exempelvis laptop, mobil, webmail.

När du tar bort ett e-postmeddelande (oavsett enhet) så raderas det från servern och försvinner alltså från alla enheter.

Fördel med IMAP:
E-posten lagras på vår server och du behöver inte tänka på backup.

Nackdel med IMAP:
Utrymmet på servern belastas. Standardutrymmet hos oss är på 300 MB men kan utökas efter behov.

Mailadministration Smelink Webmail

Via mailadministrationen kan du administrera ditt e-postkonto. Mailadministrationen når du genom att gå till www.smelinkmail.se där du klickar på länken mailadministration.

Smelink Webmail

Logga in på www.smelinkmail.se för att kolla din e-post. Webmailen kommer du åt oavsett var du befinner dig så länge du har en Internetuppkoppling.

Du kan även installera ditt e-postkonto i ditt befintliga e-postprogram. På detta sätt kan du använda ditt e-postkonto tillsammans med de tjänster ditt e-postprogram tillhandahåller.

Administratörskonto?

Alla våra kunder har tillgång till ett administratörskonto i webmailen. Via detta konto kan du se samtliga konton, lägga till och ta bort e-postadresser samt lägga till alias. Till varje enskilt e-postkonto finns även en administartionsvy där du kan lägga in autosvar, vidarebefordring och ändra lösenord. Du kommer åt dessa vyer genom att klicka på "Personliga inställningar" → "Mailadministration" i webmailen.

Guide för administratörskontot (samtliga konton)
Guide för mailadministration (enskilt konto)

Behöver du mer utrymme till ditt e-postkonto?

Som standard har du tillgång till 300 MB. Vi kan utöka ditt utrymme till 600 MB eller 1 GB. Kontakta vårt kundcenter så berättar vi mer!

Vi är redo. Är du?

Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss. Eller hoppa över formuläret och ring oss direkt på: 0470-70 36 80

GDPR

Pin It on Pinterest