Ökad försäljning genom call to action
Ökad försäljning genom call to action
Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i augusti 2018
Målet med din hemsida
Vad är målet med din hemsida? Inte är det väl bara att informera om dina produkter och tjänster? Troligtvis vill du också få besökarna att fylla i en intresseanmälan eller att ringa dig direkt för att på så vis öka omsättningen i företaget.
Självklart ska hemsidan innehålla information om ditt företag, referenser och annat som krävs för att besökarna ska känna tillräckligt med trygghet för att handla av dig. Dock är det viktigt att du kommer ihåg att tydligt visa hur de går tillväga när de vill ta kontakt med dig eller köpa. Detta gör du genom det som kallas call to action.
Vad är en call to action?
En call to action är helt enkelt en knapp, länk eller liknande som sticker ut från resten av länkarna på hemsidan och som vid klick tar besökaren ett steg närmare beslutet att köpa av dig. Om vi översätter blir det ju ungefär en uppmaning till handling, alltså vad du vill att besökarna ska utföra för handling på din hemsida.
Exempel på call to action kan vara en knapp som leder till ett formulär för intresseanmälningar eller en bokningssida, en ruta där besökarna kan anmäla sin mailadress till ditt nyhetsbrev eller ett stort telefonnummer dit du vill att de ska ringa för att ta del av ditt erbjudande.
Det här är ett exempel på en call to action:
Fullt fungerande för övrigt, ifall du vill prata mer med oss om det här med konvertering.
Behöver du hjälp att fixa dina call-to-actions?
Öka din konvertering med effektiva uppmaningar. Börja med att höra av dig:
Hur får du besökarna att vilja klicka på din call to action?
Du får inga intresseanmälningar gratis men det behöver inte betyda att du måste betala pengar för dem. För att dina besökare ska känna trygghet och vilja att klicka på dina call to action behöver du först ge dem bra information och sedan en anledning att klicka nu.
1. Gör grundarbetet
Skapa intresse genom att presentera ett problem eller ett behov och sedan din produkt som en lösning på detta. Ge besökarna den information de behöver om din produkt/tjänst för att kunna ta beslut.
2. Trygghet ger affärer
Visa kundcase och citat från nöjda kunder för att öka tryggheten hos besökarna. Om de ser att många andra i deras situation blivit nöjda med dig ökar chansen att de också vill testa.
3. Anledning att klicka NU
För att kunden ska anmäla intresse nu direkt måste de uppleva att de får någonting, antingen en rabatt, fri rådgivning av en expert eller kanske en extra produkt på köpet? Tidsbegränsa erbjudandet för att addera en känsla av att det är bråttom, att de bör passa på nu.
4. Din call to action måste sticka ut
Designa din call to action så att den sticker ut och placera den långt upp på hemsidan där den syns, och/eller vid en naturlig brytpunkt på sidan. Använd kontrasterande färger och skapa en knapp som det är uppenbart att man kan klicka på. Dessutom behöver den utrymme. För att den ska få besökarnas uppmärksamhet bör det inte vara för mycket annan information precis runt om.
5. Begränsa antalet call to action per sida
Ha inte för många uppmaningar på samma sida. Då blir det rörigt och du riskerar att besökarna lämnar din hemsida. En anledning att ha flera kan vara att du erbjuder två varianter, till exempel ”Prova gratis i 30 dagar” och ”Köp nu med 25% rabatt”. Det kan också vara motiverat när tröskeln på din huvudsakliga uppmaning är hög. Vi vet exempelvis att det inte är så stor chans att du hör av dig till oss via formuläret ovan – det är en hög tröskel. Men du kanske vill läsa fler blogginlägg om konvertering? Eller få ett nyhetsbrev några gånger per år från oss?
6. Call to action på alla sidor
Många av dina besökare surfar vidare till undersidor eller anländer direkt på en av dina undersidor. För att öka konverteringen för hela din hemsida, inte bara startsidan, är det därför viktigt att du har en call to action per sida.
Vad väntar du på?
Se över din hemsida redan idag för att konvertera fler av dina besökare till kunder. Börja med startsidan och jobba dig sedan igenom dina mest besökta undersidor och se till att det överallt finns en tydlig call to action. Och slutligen, visa att du är seriös och serviceinriktad genom att snabbt svara på dina kunders förfrågningar. Då ökar dessutom antalet intresseanmälningar som leder till faktiska affärer!
Andra läste även: Detta är varför bra texter på din hemsida kommer att öka din konvertering
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg om konvertering
Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer
7 praktiska råd att implementera på sin webshop för att öka försäljningen, både direkt och mer långsiktigt.
Skapa förtroende hos kunden online
Att bygga kundförtroende bör vara bland dina högsta prioriteringar för din webbplats. Här ger vi dig 6 råd på både små och större delar som kommer göra skillnad.
Fokusera på dina digitala kanaler i kristider
När många företag upplever en minskad efterfrågan är den digitala närvaron viktigare än någonsin. Ditt företags webbplats och sociala medier blir därför de bästa redskapen.