Missar du möjligheterna med din företagswebb?

Missar du möjligheterna med din företagswebb?

Artikel publicerad i september 2022

Alltför ofta hör vi hur företag nedprioriterar sin webbplats och B2B-marknadsföring på grund av att deras verksamhetsområde primärt inte verkar online. Att webbplatsen skulle vara mindre viktig för B2B jämfört med B2C är helt enkelt inte sant. En strategisk och representativ företagswebb kan hjälpa dig att bygga förtroende och påverka dina kunders beslutsprocess.

Köpresan börjar digitalt

En stor del av köpresan sker online. Oavsett om ditt företag riktar sig till andra företag eller direkt till konsumenter, påbörjar i stort sett alla sin beslutprocess med research. Med andra ord, digitala sök.

Varje sekund genomförs drygt 100 tusen sökningar på Google (källa). Det är cirka 360 miljoner sökningar i timmen. Bland dessa miljoner sök finns dessutom dina kunder – och konkurrenter.

stick-ut-b2b

Skiner din webbplats lika starkt som ditt företag? Stick ut från dina konkurrenter online och se till att din webb är representativ

Genom att arbeta strategiskt med din företagswebb och B2B-marknadsföring säkerställer du att bilden av din verksamhet stämmer överens med den företaget förmedlar vid säljbesök, en mässmonter eller företagets fysiska lokaler/kontor.

Låt webben göra jobbet

Det dagliga användandet av internet ökar och likaså tillgängligheten av information. En konkurrenskraftig, funktionell och uppdaterad webbplats blir därmed ett viktigt komplement och hjälper dig att uppnå dina affärsmål. Dessutom är din företagswebb en perfekt plattform för att bygga varumärke och förankra ledord och syften.

Underlätta

Gör det enkelt för dina kunder, återförsäljare och eventuella mellanhänder att hitta det de söker. Det kan vara allt från snabb hjälp till relevant och nödvändig information.

Så gör du:

  • Ta fram instruerande och lärande filmer.
  • Publicera produktinformation och eventuella regelverk.
  • Använd värdefulla lösningar som chatt- och sökfunktioner och enkel support- och felhantering.

Övertyga

Se till att dina USPar syns tydligt och berätta vad som gör dig och din verksamhet unik. Presentera med fördel samarbetspartners, referensprojekt och -kunder.

Så gör du:

  • Inkludera allt som bidrar till ett ökat värde för kunden och som gör att du sticker ut från dina konkurrenter. Klimatkompenserar du? Erbjuder du en unik lösning? Är du kostnadsmässigt konkurrenskraftig?
  • Säkerställ att alla mervärden som du eller dina säljare använder i sin säljpitch också syns tydligt på webben.

Behåll

Alla branscher är olika – men de allra flesta är i behov av goda relationer. Låt din webbplats hjälpa dig bygga starka kundrelationer genom att bibehålla engagemang och profilera ditt företag som branschexpert.

Så gör du:

  • Erbjud digitala lösningar för snabb kontakt och service.
  • Använd kompletterande kanaler som nyhetsbrev, mejlmarknadsföring, annonsering och sociala medier för att påminna och väcka intresse bland nya och befintliga kunder.
  • Publicera hjälpande och utbildande innehåll och artiklar som gör din webbplats till det självklara valet för dina kunder att vända sig till vid frågor som rör ditt verksamhetsområde.

Samla in leads med B2B-marknadsföring

Oavsett hur digitaliserat ditt företag är, har du mycket att vinna på att fokusera på din webbplats. Rätt syfte och struktur kan hjälpa dig samla in fler leads och vinna förtroende hos velande kunder. Dessutom ökar du potentialen att upptäckas bland nya intressenter.

Krångligt? Vi hjälper dig

Vi skräddarsyr din unika företagswebb som representerar ditt företag och hjälper dig nå dina mål. 

Mejla info@readydigital.se eller ring 0470-70 36 80 så bokar vi in ett förutsättningslöst möte. Du kan också fylla i formuläret så hör vi av oss!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.