Design och funktioner till din webshop

Design och funktioner till din webshop

Artikel publicerad 2015

En webshop med genomtänkt design och smarta funktioner är enklare att handla i och ger fler affärer. Här är några idéer som kan hjälpa dig.

Logotyp och varumärke

En stor majoritet av alla webbutiker har sin logotyp i övre vänstra hörnet. Anledningarna är enkla: övre vänsta hörnet är ett av de första ställena vi tittar när vi kommer in på en webbplats och logotypen försäkrar besökarna om att de har kommit rätt.

Det är viktigt att du jobbar in ditt varumärke genom att tydligt visa logotypen och dessutom använda företagets färger och typsnitt i din webshop. Ger du en enhetlig bild av företaget i alla dina olika kanaler (webshop, hemsida, sociala medier, print, tv-reklam etc.) så bygger du varumärket och det blir lättare att komma ihåg dig och välja dig nästa gång behovet för dina produkter dyker upp.

Bildspel med aktuella erbjudanden

Genom att använda ett bildspel på din webshops startsida fångar du besökarnas uppmärksamhet. Visa dina populäraste produkter eller aktuella erbjudanden så kommer du se att försäljningen ökar. I många fall handlar vi saker vi knappt visste att vi var ute efter, bara de presenteras på rätt sätt!

Ett par saker att tänka på med ditt bildspel:

  • Lägg tid på att designa varje bild så att den blir visuellt tilltalande.
  • Välj populära och säsongsaktuella produkter som representerar webbutikens innehåll och inte obskyra saker som ingen köper.
  • Rabatter säljer. Skapa aktuella kampanjer, typ SOMMARREA eller JULERBJUDANDE.
  • För många bilder i bildspelet försämrar laddningstider och minskar sannolikheten att besökarna får ta del av alla erbjudanden. Satsa på runt 3-5 st.

Kundlogin

En login-funktion gör det enkelt för dina kunder att se information om sina ordrar och annat personligt och användbart. Med kundernas uppgifter kan du dessutom skicka dem aktuella nyhetsbrev med produktrekommendationer för att få dem att återkomma till butiken igen.

Här är några fördelar med en login-funktion:

  • Orderhistorik
  • Personlig önskelista
  • Sparade personliga uppgifter (slipper fylla i vid varje köp)
  • Tillgång till support
  • Bonussystem

Språk och valutor

Fundera på vart dina kunder bor och vilka språk de talar och erbjud funktionen att byta språk och valuta anpassat till dessa behov. Kan du bredda din marknad har du också möjlighet att öka försäljningen i din webshop.

Mobilvänlig design

Fler och fler genomför sina onlineköp via mobilen eller surfplattan. Hur ser din webshop ut när du surfar in med telefonen? En webshop som inte är mobilanpassad är nästan omöjlig att hantera på telefonen. Minimal text, små knappar och icke fungerande funktioner gör det till en plåga att ens försöka sig på att handla.

I en mobilvänlig webshop, å andra sidan, är det lätt att navigera och hitta rätt produkter. Fingeranpassade knappar och menyer, tydlig text och stora bilder samt funktioner som är skräddarsydda för den lilla skärmen gör det till en fröjd att shoppa.

Har du inte mobilanpassat din webshop än är det god tid att börja planera för det. Det är inte gratis och sker inte bara genom en enkel knapptryckning, men det kommer definitivt att vara värt det.

Läs också: Varför du ska ha en responsiv hemsida

Snabba laddningstider

Om din webshop laddar långsamt riskerar du att många av dina besökare lämnar och går till en konkurrent, helt enkelt för att de inte orkar vänta. Dagens Internetanvändare är riktigt otåliga och kräver att saker och ting går snabbt och fungerar.

Genom att komprimera dina bilder när du lägger in produkter och använda vissa andra knep kan du själv snabba upp laddningstiderna rätt rejält.

Läs mer i artikeln: Så får du din hemsida att ladda snabbare

Användargenererat innehåll

Det känns tryggare att köpa produkter som andra varit nöjda med. Det är därför användargenererat innehåll har blivit så vanligt i dagens webbutiker. Funktioner som kommentarer och recensioner hjälper dina kunder att ta köpbeslut som de kommer bli nöjdare med.

Här är några idéer:

  • Betyg gör det lätt att se ett genomsnitt på vad andra som köpt produkten tyckte.
  • Kommentarer ger svar på frågor kunder kan tänkas ha om produkten.
  • Recensioner ger en mer detaljerad inblick i hur kunder upplevde produkten.

Nästa del i serien om webshop

Del 4 i den här serien handlar om hur du med enkla medel kan ge dina kunder det lilla extra. Det som får dem att handla igen och framförallt att tipsa sina vänner om just din webshop.
Läs artiklen Webshop del 4: Det lilla extra

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om webshop

9 effektiva tips för sökmotor-optimering av din hemsida
9 effektiva tips för sökmotor-optimering av din hemsida

Att jobba med sökmotoroptimering (SEO) på din hemsida är ett av de bästa sätten att få bättre placeringar på Google och öka trafiken till din webbplats. Men har du inte optimerat tidigare kan det kännas svårt att veta var du ska börja. Här delar vi med oss av våra...

Kundresan – 6 tips på hur du lyckas
Kundresan – 6 tips på hur du lyckas

Optimera din digitala kundresa med en strategi som möter kunden i varje steg – från första kontakt till lojalitet. Läs om 6 viktiga steg för att lyckas online.