Bygg förtroende för din webshop
Bygg förtroende för din webshop
Artikel publicerad 2015
För att besökarna i din webshop ska bli handlande kunder måste de släppa garden och känna sig trygga. Här är några tips som får dem att lita på dig.
Välkända betallösningar
En webshop med välkända betallösningar säljer mer. Dina kunder kräver att betalning sker snabbt, enkelt och säkert. De vill kunna använda sina befinliga kort och veta att det inte finns någon risk att de blir blåsta.
När du väljer betalningsalternativ till din webshop, tänk inte bara på att de ska vara bra för dig som säljare utan även på att de måste vara trygga och fungera bra för kunden.
Läs mer om betallösningar: Välj rätt betallösningar till din webshop
Säker shopping
De flesta känner igen emblemet för Trygg E-handel och undermedvetet känns det säkrare att handla om det syns i butiken. Detta certifikat och andra liknande skapar en säkrare tillvaro för näthandlare och du bör absolut följa riktlinjerna, certifiera din webshop och visa emblemen tydligt.
Fri frakt, snabb leverans och fria returer
Något som verkligen skapar trygghet hos dina kunder är fri frakt och fria returer. Vetskapen om att de faktiskt kan få hem produkten, testa, ångra sig och byta till en annan gör att betydligt fler affärer går igenom. Har du möjlighet att erbjuda detta, gör det.
Snabb leverans är också något att skylta med. Ju snabbare du kan leverera produkterna, desto större är chansen att dina besökare handlar av dig istället för i en fysisk butik där leveranstid inte existerar.
Personlig support och service
Ett telefonnummer till kundcenter eller en live-chatt ökar tryggheten markant hos besökarna i din webshop. Det känns alltid bra att kunna prata med en ”riktig” person och ställa frågor om produkterna samt få service och support. Visa tydligt vilka öppettider du har samt hur man får tag i dig.
Omdömen och referenser
Näthandlare ställer sig ofta frågan vad andra tyckte när de handlade. Visa vad andra nöjda kunder tyckte om butiken och produkterna genom att ha kommentarer på produkter och omdömen utplacerade på smarta ställen. Vad andra kunder tyckte väger ofta tyngre än vad webbutiken själv säger.
Info om företaget bakom butiken
Skapa en undersida i din webshop med information om företaget som ligger bakom butiken. Att kunna läsa om när företaget startade, vilka som jobbar där och vad som är målet och visionen skapar trygghet hos besökarna.
Svar på vanliga frågor
Du har säkert fått in mängder av frågor från kunder. Sammanställ de vanligaste på en egen sida och döp den till Vanliga frågor eller FAQ (frequently asked questions). Detta är både bra för dig och för besökarna så du slår faktiskt två flugor i en smäll. Du får lite färre supportsamtal vilket sparar dig tid. Besökarna blir tryggare och får snabbare svar på sina frågor.
Mer om FAQ-sidor: Ska du ha en FAQ på din hemsida?
Nästa del i serien om webshop
Del 3 i den här serien handlar om hur du ökar försäljningen i din webshop genom modern design och smarta funktioner.
Läs artikeln Webshop del 3: Design och funktioner
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg om webshop
9 effektiva tips för sökmotor-optimering av din hemsida
Att jobba med sökmotoroptimering (SEO) på din hemsida är ett av de bästa sätten att få bättre placeringar på Google och öka trafiken till din webbplats. Men har du inte optimerat tidigare kan det kännas svårt att veta var du ska börja. Här delar vi med oss av våra...
Kundresan – 6 tips på hur du lyckas
Optimera din digitala kundresa med en strategi som möter kunden i varje steg – från första kontakt till lojalitet. Läs om 6 viktiga steg för att lyckas online.
Digital strategi – 5 viktiga steg för att lyckas
En digital strategi är din kompass i det digitala landskapet. Här är 5 tips för att skapa en effektiv strategi som hjälper dig nå ut rätt och få resultat.