Sociala medier är mer eller mindre helt beroende av deras användare och kreatörer. Nu rustas Instagram med fler funktioner som gör det enklare att planera, skapa och arbeta strategiskt med ditt innehåll. Vi har samlat 5 uppdateringar på Instagram som hjälper dig nå ut till din målgrupp.
#1 Möjlighet till fler länkar i profilen
Är du en av dem som länge undrat varför det endast går att lägga till en länk i profilen på Instagram? Då är du inte ensam! Funktionen har efterfrågats länge, och nu äntligen är det möjligt att addera upp till 5 länkar i din Instagram-profil. Det gör att du inte längre behöver ha ett tredjepartsverktyg för att samla flera webblänkar till olika landningssidor.
Arbeta strategiskt för att få fler leads
Att arbeta strategiskt med länkar i profilen är fördelaktigt av flera anledningar. Bland annat får du möjlighet att skapa medvetenhet om flera produkter eller tjänster samtidigt. Du behöver heller inte kompromissa med din startsida eller din mest populära besöksadress när du tillfälligt vill leda trafik till en specifik landningssida.
3 tips på hur du arbetar effektivt med dina profillänkar
- Rangordna. Tänk på att endast den första länken är synlig, resterande döljs i en pop-up-meny. Se därför till att din mest viktiga länk ligger överst.
- Välj utifrån relevans. Du behöver inte använda 5 länkar bara för att möjligheten finns. Om länkarna inte är relevanta kan de istället skapa förvirring för besökaren. Välj utifrån relevans, och strunta i resten!
- Håll koll på statistiken. Har du länkar som aldrig genererar några webbesök? Då kanske det är dags att byta ut dem.
#2 Nya mätvärden för Instagram Reels
Reels har sedan en tid tillbaka fått ett eget analysverktyg – Reels Insights. Här kan du se hur dina reels har presterat, till exempel hur stor räckvidd och antal interaktioner de fått samt hur många nya följare de genererat. Det är viktigt att mäta resultaten för att förstå vad som engagerar dina besökare, och var du förlorar dem.
Nu adderar Instagram fler mätvärden så att du dessutom får information om den totala samt den genomsnittliga visningstiden. Den totala visningstiden indikerar hur länge din reel visades för en besökare, och den genomsnittliga visningstiden visar hur länge i snitt varje besökare tittar på din reel. Med andra ord värdefull statistik för dina framtida reels.
Så maximerar du räckvidden för reels
- Se till att din öppningsfras direkt fångar användarens uppmärksamhet
- Använd trendande ljud
- Fokusera på hashtags relaterade till din nisch istället för de med miljontals följare
- Sökordsoptimera din inläggstext genom att beskriva vad din reel handlar om
- Använd interaktionsstickers
- Gör din reel max 90 sekunder lång
#3 Fler verktyg i reels redigeringsläge
Instagram arbetar aktivt med att behålla användare på plattformen. Inte minst för att skapa innehåll. Nu lanseras fler funktioner för Instagram reels som ska göra det enklare att skapa kreativt innehåll direkt i appen och få fler att skippa tredjepartsverktyg.
Nya verktyg i Instagram reels
Green screen
Skärmfilter som tillåter dig att se dig själv med en virtuell bakgrund. Välj själv om du vill använda en bakgrund som redan finns på Instagram, eller något eget från din kamerarulle. Ett roligt och kreativt verktyg där bara fantasin sätter gränser!
Gestkontroll
Slipp springa fram och tillbaka till telefonen, nu kan du med geststyrning starta och stoppa inspelningen av en reel. Räck upp en hand så startar inspelningen automatiskt efter några sekunder.
Dubbelkamera
Ta bild med den främre och bakre kameran samtidigt. Ett underhållande tillägg där du får möjlighet att visa flera sidor av en händelse. Till exempel en tårta, och någons reaktion på den.
#4 Dela en QR-kod direkt via Instagram
Du visste säkert redan att du kan dela en QR-kod till din profil. Men nu gör Instagram det möjligt att skapa QR-koder kopplade till nästan alla objekt, så som till exempel inlägg, reels, ljud, guider, AI-effekter och platser.
Enklare att locka nya besökare
Med en QR-kod kan du smidigt nå ut till potentiella följare utanför plattformen och locka dem till ditt konto. Du kan till exempel applicera QR-koden på produkter eller affischer samt använda dem i din marknadsföring. Med en QR-kod når besökaren smidigt din profil utan att behöva skriva in ditt användarnamn.
Skapa och dela en QR-kod i fyra enkla steg
- Klicka på valfritt objekt som du vill skapa en QR-kod till.
- Klicka på de tre prickarna intill objektet och klicka på “QR-kod”. Vill du dela din Instagram-profil väljer du istället “QR-kod” via menyn profilen.
- Anpassa din QR-kod och klicka på “Spara till kamerarulle” alterantivt “Dela profil”.
- Dela!
#5 Schemalägg händelser via tredjepartsverktyg
Händelser på Instagram är ett utmärkt verktyg för att hålla dina följare engagerade. Tidigare har det däremot bara varit möjligt att publicera händelser direkt via Instagram, men nu äntligen tillåts schemaläggning via tredjepartsverktyg som till exempel Meta Business Suite. Något som underlättar planeringen av den digitala marknadsföringen för många företagare.
3 fördelar med att schemalägga händelser på Instagram
- Tidseffektivt. Genom att förbereda händelser i förväg kan du säkerställa kvalitén på ditt innehåll samtidigt som du frigör tid för andra viktiga uppgifter.
- Maximerad räckvidd. Med schemaläggning kan du publicera händelser vid den bästa tidpunkten och därmed nå bästa möjliga räckvidd.
- Relationsskapande. Du bygger förtroende hos dina följare när du är konsekvent och publicerar händelser regelbundet, vilket ger förutsättningar för ökat engagemang.