Twitter för företag: Guide för att lyckas
Twitter för företag: Guide för att lyckas
Artikel först publicerad 2014, senast uppdaterad i augusti 2018
Kommunikation på 140 tecken
Twitter startades 2006 med grundtanken att bli Internets SMS. På Twitter publicerar du korta meddelanden, kallade tweets, länge begränsade till 140 tecken men idag upp till 280. Begränsningen av tecken har gjort det möjligt att twittra utan Internetuppkoppling via SMS. Twitter har idag 335 miljoner aktiva användare per månad. Från början var nätverket tänkt till privatpersoner men som med många andra plattformar har Twitter nu blivit en viktig del av många företags kommunikation och marknadsföring.
Så här använder du Twitters funktioner
Twitter har en del olika funktioner som gör det enklare att kommunicera, följa intressanta flöden och kategorisera tweets. Vi kommer titta närmare på follow, retweets, mentions, hashtags och förkortade länkar.
Följ intressanta användare med follow
Du bestämmer själv vad ditt Twitter-flöde ska innehålla för typ av tweets. Genom att följa andra användare får du automatiskt alla deras tweets i flödet. De du följer ser att du följer dem och besöker man din profil kan man se en lista med alla du följer. Hittar du någon du vill följa, klicka på deras användarnamn och sedan Följ.
Dela andras tweets med retweets (RT)
Du kan visa att du gillar någon annans tweet genom att retweeta den. Då dyker den upp i ditt flöde tillsammans med information om vem som skrivit den från början. Detta är ett bra sätt att fylla ditt flöde med saker du tror passar dina följare och samtidigt kreditera författaren. Tycker du att någon du följer re-tweetar för mycket? Du kan enkelt välja att inte se deras re-tweets genom att gå till deras profil och inställningarna där.
Använd reply och mentions (@)
Reply och mentions är ett sätt att svara på någons tweet eller omnämna en annan Twitter-användare i din tweet. Om du hittar något du vill svara på kan du enkelt klicka på Svara under tweeten i fråga för att sedan börja skriva ditt svar. Svaret kommer både dyka upp i ditt flöde och hos mottagaren som kan se att du svarat. Det visas inte officiellt i mottagarens flöde utan när mottagaren loggar in under Notifikationer → Omnämnande. Vill du omnämna en annan användare i en tweet skriver du ett @ följt av personens användarnamn. Även då kommer personen i fråga se att du skrivit. Ett exempel kan vara att du varit på en föreläsning och tyckte den var riktigt bra.
Kategorisera med hashtags (#)
Du kan kategorisera en tweet genom att lägga till hashtags, ord efter en #. Eftersom varje tweets inte kan vara så långa kan hashtags ibland behövas för att visa vad du egentligen menar. Dessutom blir tweeten då kategoriserad och sökbar så de som söker eller klickar på den hashtaggen kan få fram den.
Förkortade länkar
Twitter används ofta för att skicka ut en kort text följt av en länk som följarna kan besöka för att läsa mer i ärendet. Länkar kan ju vara väldigt långa och ta upp många av de 280 tecknen i din tweet. Lyckligtvis finns det lösningar för att förkorta länkar. Twitter har numera en inbyggd funktion som automatiskt kortar ner länken. Annars finns även www.bitly.com som kortar ner ännu mer, för dig som behöver extra många tecken över till annan text.
Direct message (DM)
Ibland vill man skicka ett privat meddelande och Twitter ger dig möjligheten att göra detta genom så kallade direct messages (DM). Du kan bara skicka privata meddelanden till användare som följer dig. Välj kuvertet uppe till höger i menyn, sedan Nytt meddelande, skriv in ett användarnamn och skriv ditt meddelande. Mottagaren får en liten röd siffra på sitt kuvert och ser att ett meddelande inkommit.
Nyttor med att använda Twitter som företagare
Det finns många affärsnyttor med att använda Twitter för ditt företag. Utöver att bygga kontakter och potentiella kunder är det en bra kanal för att publicera nyheter och hantera publik kundtjänst.
Ready 4 Twitter?
Vi hjälper dig komma igång så att det blir rätt från början! Lämna dina uppgifter så tar vi kontakt med dig:
Snabb och publik kundtjänst
Många företag använder Twitter som en typ av publik kundtjänst där de alltid är redo att svara på frågor från kunder som omnämner dem med @användarnamn. En stor fördel med den här typen av kundtjänst är just att den är publik och syns för allmänheten, vilket visar att företaget bryr sig om sina kunder, är snabba på att svara och hänger med i den moderna tekniken. Dessutom kan kunder scrolla igenom flödet och få svar på frågor som andra redan ställt.
Personlig kontakt och öppenhet
Det är inte helt självklart för dig som företagare att att bestämma hur du ska prata och vad du ska prata om på Twitter. Fundera på vilken som är din publik. Vilken röst vill de höra och vad har de nytta av för information? Det är viktigt att ha en personlig ton, samtidigt som du får med information om dina tjänster eller produkter. Se om du kan få in fördelarna med din produkt i tweets som skapar intresse för att läsa mer.
Twitter är en kanal där du verkligen kan bygga upp personlig kontakt med dina följare och potentiella kunder. Börja hoppa in i diskussioner om ämnen du känner dig trygg i och där du kan bidra med något. Ju mer du diskuterar och tipsar, desto mer börjar följare lita på dig och se dig som en värdefull kontakt. Är du öppen och delar med dig av din expertis kommer du kunna bygga relationer som leder till både kunder och vänner.
Håll dig uppdaterad med som händer i branschen
För att kunna utveckla dina produkter och tjänster på ett bra sätt är det viktigt att hålla koll på vad dina konkurrenter, samarbetspartners och andra företag och organisationer i din bransch gör. Twitter är ett perfekt ställe att hålla dig uppdaterad. Följ andra företag, dina egna kunder och professionella personer som publicerar information du kan ha nytta av. Kunders önskemål, konkurrenters nya satsningar och branschens utveckling hjälper dig få idéer om vad ditt nästa steg ska vara.
Publicera nyheter och erbjudanden
Tacka dina följare för att de följer dig genom att ge dem unika erbjudanden som de bara hittar via Twitter-flödet. Publicera också nyheter som kan vara intressanta och relevanta för dem. Erbjudanden och värdefull information bygger tacksamhet och förtroende och hjälper dig att knyta nya potentiella affärskontakter. Det är dock viktigt att erbjudanden bara är en liten del av dina tweets. För mycket erbjudanden blir snabbt tjatigt och du förlorar den personliga touch du byggt upp.
Fördelar med Twitter mot Facebook
För att garantera att en Facebook-uppdatering du skriver ska gå ut till en stor mängd av dina följare måste du ofta sponsra inlägget. En obetald post går idag bara ut till en liten procentsats av dina följare. På Twitter kommer alla dina följare få alla dina uppdateringar. Detta innebär att om du har lika många följare på Twitter som på Facebook är de på Twitter troligen värda mycket mer.
Twitter är dessutom mer affärsinriktat är Facebook där användare ofta är ute efter mer personliga statusuppdateringar. På Twitter förväntar man sig bra innehåll med länkar till intressanta artiklar. Detta innebär att Twitter kan vara ett bättre ställe att publicera länkar till ditt innehåll på än Facebook, förutsatt att du har ett gäng följare.
SJ har kundtjänst och erbjudanden på Twitter
Ett exempel på ett företag som har jobbat länge och aktivt med Twitter är SJ (@SJ_AB). Det välkända tågföretaget låter användare tweeta in sina frågor direkt till deras kundtjänst. De vet att folk har sina mobiler i högsta hugg vid tågförseningar och att bästa sättet att bemöta irritationen som växer fram är att finnas där och svara direkt på resenärernas frågor. SJ har byggt upp en stor skala följare och de använder även sitt Twitter-konto för att gå ut med information om nya sträckor, erbjudanden om billiga biljetter, nyheter från företaget och uppdateringar om driftstopp och aktuella problem.
Att finnas där kunderna finns, oavsett om de är arga eller glada, är en av nycklarna till att lyckas på sociala medier och i synnerhet på Twitter, där det går så snabbt att vädra sina åsikter.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg om sociala medier
Uppdatera WordPress och håll din webbplats säker
Glömt att uppdatera WordPress? Följ vår guide och lär dig hur du bäst skyddar din webbplats mot digitala hot.
Din startsida – nyckeln till ett starkt första intryck
Skapa en stark första upplevelse med en optimerad startsida. Läs våra konkreta tips på hur du fångar uppmärksamheten och konvertera besökare till kunder.
Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.