Komplett guide: trender och viktiga förändringar

Komplett guide: trender och viktiga förändringar

Artikel publicerad i augusti 2022

Barriären mellan den verkliga och digitala världen minskar och vårt samhälle blir allt mer integrerat. Appar skapar virala trender, virtuella världar ska bli verklighet och sociala medier rustas med en rad funktioner som ska leda användaren in i en mer sömlös digital värld. Exempelvis känner du kanske till Reels och #BookTok som i raketfart lyckats utmana det digitala utrymmet. I den här artikeln listar vi några av höstens utmanare samt den senaste tidens viktiga förändringar.

Låt ditt företag växa med Meta

Det har nu gått ett år sedan Facebook bytte namn till Meta. Trots det har Facebook som socialt media samma namn. Snurrigt, eller hur? Grunden till namnbytet är att Meta har fler syften än att agera medieplattform. Meta pratar om Metaverse – och hur Meta sträcker sig utanför gränserna av sociala medier. Ambitionen är att Meta ska utveckla teknologi som enar människor, skapar gemenskap och hjälper företag att växa online. Metaverse är navet, och ska bli den plats där allt sluts samman.

metaverse

Metaverse ska bli en virtuell plats där människor kan arbeta, träffas och underhållas helt online med hjälp av AR och VR (bilden har inget med Meta att göra)

Till följd av namnbytet för Facebook som företag, har också Facebooks olika verktyg bytt namn till Meta. Du som tidigare arbetat i Facebook Business Manager, hittar nu verktyg och funktioner i Meta Business Suite. I Business Suite kommer du snabbt åt dina mest väsentliga arbetsverktyg – statistik, Ads Manager och publiceringsverktyg. Schemalägg dina publiceringar på både Instagram och Facebook och skräddarsy dina annonseringskampanjer. Med Meta Business Suite blir det ännu enklare att följa utvecklingen av ditt företag på Facebook och Instagram.

Bli en mästare på rörligt med Instagram Reels

Det nygamla fenomenet Reels lanserades av Instagram redan sommaren 2020, men på senare tid har Reels tagit allt större plats på plattformen. Bara de senaste veckorna har en hel del nya funktioner tillkommit som ska göra det både enklare och snabbare att skapa Reels. Bland annat är det nu möjligt att skapa egna teman, skapa Reels från sparade Stories och att cross-posta på Facebook Reels.

Så, vad är Reels?

Enligt Instagram så är Reels ett nytt sätt för användaren att “skapa och upptäcka korta, underhållande videos”. På Instagram finns två flöden – ett för vanliga inlägg och ett för Reels. Dessutom är Reels numer det primära formatet för videos. Det betyder att allt rörligt material du publicerar blir en Reel, samtidigt som samtliga redigeringsfunktioner finns tillgängliga för dina videos. I våras testade även Instagram ett helt nytt flöde för att premiera Reels och bidra till en så kallad “full-screen experience”. Så det är svårt att tro annat än att Reels är här för att stanna!

reels

Reels har ett eget flöde på Instagram (psst..! se våra Reels och följ oss på Instagram)

Öka räckvidden och skapa Reels från Instagram Stories

Om du är bekant med Instagram Stories som lanserades 2016, så hittar du många likheter med Reels. Flera funktioner som bland annat stickers och GIF:ar kan användas i både Reels och Stories och dessutom är det stående formatet, 1080×1920 px detsamma.

Stories är primärt ämnat för att dela ögonblick, och har en maxgräns om 15 sekunder och ligger kvar bland händelser i 24 timmar. Reels kan istället vara upp till 15 minuter långa och publiceras i flödet (antingen flödet för Reels, vanliga inlägg eller både och). Nu kan du också snabbt skapa Reels från dina sparade Stories. Allt du behöver göra är att klicka på en sparade händelse i din profil, klicka på de tre punkterna nere i höger hörn. Därefter väljer du “Konvertera till reel”, då kommer du direkt in redigeringsläget och kan addera till exempel stickers, musik och text.

reels-fran-stories

Skapa snabbt Reels från dina sparade Stories

Till skillnad från vanliga inlägg där formatet är 1080×1350, har Live, Stories och Reels alla samma format, 1080×1920. Därför kan vi anta att video och rörligt format är det som plattformen kommer premiera. Detta märks också tydligt i statistiken – Reels ger generellt en bättre räckvidd bland både egna följare och nya konton. Men, kommer foto då att försvinna? Adam Mosseri, Head of Instagram svarar nej, foto är och kommer fortsätta vara viktigt för Instagram. Men om du inte redan har inkluderat rörligt material i din strategi är det dags att komma igång nu!

Använd nyhetsbrev för att bygga starka relationer

Nyhetsbrev är en kanal som fått ett rejält uppsving den senaste tiden. Inte helt oväntat, då marknadsformen gör det möjligt att både bygga relationer och gemenskap, men också nå ut med budskapet till målgruppen.

Nå fram genom att fokusera på värdet

Idag ser vi både företag och privatpersoner som aktivt arbetar med nyhetsbrev som en del av marknadsstrategin. Till skillnad från tidigare strukturer där nyhetsbrev mest användes som ett transportmedel vidare in på andra länkar och webbsidor, har nyhetsbrevet fått en ny innebörd. För att lyckas med nyhetsbrev idag behöver innehållet ge värde i form av till exempel kunskap eller bidra till att läsaren känner sig inkluderad i en gemenskap. Det ska helt enkelt ge någonting att prenumerera på ett nyhetsbrev.

Innan du startar igång med nyhetsbrev behöver du fundera kring syftet. Vad skulle ge värde till din målgrupp? Oavsett vad du har för verksamhet så finns det garanterat ett mervärde som sin målgrupp skulle kunna vara intresserad av. Ta fram en strategi och kom ihåg att följa upp statistiken!

Vet du inte hur du ska börja? Vi hjälper dig med strategi, verktyg och mallar för att ditt nyhetsbrev ska få rätt förutsättningar att lyckas.

Häng med i digitala trender – #BookTok får fler unga att köpa böcker

TikTok – appen som tog världen med storm och som idag är en av de snabbast växande apparna med användare i hela världen. TikTok vill “Make Your Day” och består av korta, underhållande videos där målet är att användaren ska må bra av att skrolla i flödet. Plattformen har enligt Apple hundratals miljoner användare som är med och skapar trender och virala klipp.

booktok
Hashtagen #BookTok på TikTok får fler unga att intressera sig för fysiska böcker

Ett slående exempel på hur den digitala världen äntrat verkligheten är #BookTok. Hashtagen har 72,6 billion views på TikTok och är kort beskrivet en virtuell bokklubb. Här delas boktips världen över som har lett till att fler ungdomar köper och läser fler böcker. I fysiska bokhandlare går det till exempel hitta frontade #BookTok-böcker som en följd av den ökade efterfrågan. Några som snappat upp trenden är bland annat Akedemibokhandeln och Adlibris som frontar böcker genom hashtagen, och på Amazon går det att köpa #BookTok-journaler med tomma sidor ämnade för att anteckna böcker som hittats via TikTok.

Att TikTok skapar virala trender är ingen nyhet, men just #BookTok är ett slående exempel på hur digitala trender letar sig in i verkliga livet och skapar beteendeförändring på riktigt. Trender online blir därför allt viktigare att hålla koll på för att maximera ditt företags digitala marknadsföring.

Vinka hejdå till UA och spåra händelser med GA4

Tidigare i år meddelade Google att Google Analytics version Universal Analytics (UA) skulle stängas ner och ersättas med en ny version – Google Analytics 4. Ett besked som rörde om marknaden då mätvärden som sessioner och sessionslängd inte längre skulle vara tillgängliga i det nya analyseringsverktyget. Istället spårar Google Analytics 4 (GA4) händelser, och de nya mätvärdena kategoriseras som visningar och genomsnittlig engagemangstid. Med spårning av händelser blir det möjligt att spåra i princip vad som helst på webbplatsen, vilket ger en större frihet för användaren.

Kom igång nu – UA slutar samla in data

I juni 2023 slutar Universal Analytics att samla in data på din webbplats. Därför behöver du snabbt komma igång med GA4 för att sätta upp rätt spårning på dina relevanta händelser.

Vi sätter upp din GA4-egendom

Vi hjälper dig komma igång med nya Google Analytics och sätter upp relevant spårning för ditt företag.

Fokusera på värdeskapande innehåll för att belönas av Google

Den 18 augusti i år gick Google ut med en kommande stor uppdatering för SEO. Uppdateringen kallas ‘helpful content update’, och rullades nyligen ut på engelska sidor. När uppdateringen kommer till Sverige vet vi ännu inte, men det finns några saker som är bra att tänka på när Google kommer med stora uppdateringar:

  • Gör inga förhastade beslut! SEO tar tid och har du bra positioner och trafik till sidor som du nu misstänker inte kommer gynnas av nya uppdateringen, försök ta det lugnt och avvakta. Kanske krävs endast små justeringar för att få din webbsida att prestera på topp igen.
  • Följ utvecklingen på webben. Förmodligen har du redan på rutin att kontinuerligt kolla din data. Men vid stora förändringar är det extra viktigt att hålla koll på din webbstatistik så att du inte tappar värdefull trafik. På så sätt kan du också snabbare fånga upp vad som fungerar och inte, och justera din webbsida därefter.
  • Läs och lär! Vare sig vi gillar Googles uppdateringar eller inte blir det nödvändigt att ta in och förstå hur de fungerar. Vill du fortsättningsvis ha en SEO-optimerad webbplats behöver du rätta dig efter Googles regler.

I grund och botten handlar det om att människor ska ta fram innehåll för människor, och inte för sökmotorerna. Så länge du har målgruppen och deras intressen i fokus för innehållet på webbplatsen, så bör det inte vara några problem.

Vi hjälper dig gärna med statistik och rapporter på hur din webbplats presterar på Google.

Summering och insikter

Vad kan vi då lära oss av alla de trender och uppdateringar som poppar upp titt som tätt? Jo, framförallt att det är viktigare än någonsin att vara aktiv, lyhörd, att hänga med och våga chansa! Men också vikten av att arbeta strategiskt och att olika kanaler kräver olika arbetssätt.

Det räcker inte längre med sporadiska marknadsinsatser, utan kvalitet och kontinuitet är nyckeln till framgångsrik digital marknadsföring. Vi har flyttat oss från att behöva en digital strategi för våra steg online – till att behöva en strategi för den nya digitala marknaden.

Lyckas online med en effektiv digital strategi 

Vi hjälper dig att nå ditt företags mål online. Boka en fri konsultation och få rekommendationer på hur du kan stärka ditt företags digitala närvaro. 

Vi är redo! Är du?

Vi ser fram emot att stärka ditt företags digitala närvaro. Skicka ett mejl eller ring oss direkt: 0470-70 36 80. Du kan också fylla i formuläret så hör vi av oss!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.