Trender inför 2017

Trender inför 2017

Artikel publicerad 5 december 2016

2017 blir innehållets och användarens år. Men vilka trender är på uppgång? Vi har gått varvet runt på kontoret och tagit reda på vilka digitala trender du behöver hålla koll på inför det stundande nyåret.

För ett år sedan skrev vi om stora bilder, platt design och slagkraftig typografi. Design. Och visst, design har alltid varit och kommer alltid att vara en väldigt viktig del av en framgångsrik hemsida eller webshop. Men i årets trendprofetior pratas det i princip uteslutande om innehållet, användaren och företagsnyttan.

Vi lägger mer tid än någonsin framför våra skärmar, vilket gör att företagarna lägger mer och mer resurser på att lyckas få sin röst hörd genom bruset från miljontals röster. På den banan drar Ulrika igång årets trendspaning.

Text med fokus på kundnytta

– Prata med kunden! Som företag kan du prata om allt du vill göra. Om du inte kan fångar kunden på hemsidan är allt i onödan. Allt har ett sammanhang och hör ihop: bilder, text, design och grafisk profil utstrålar känslan och det verksamheten vill säga till kunden.

Bättre användarupplevelse med mikrointeraktioner

Fredrik är vår skäggige webbdesigner vars ögon tindrar som barns ögon på julafton, när han upptäckt en häftig effekt han kan lägga in på någon av våra kunders hemsidor. Han ser hur designen kan skapa mer användarvänliga hemsidor och webshopar:

– Yes, mikrointeraktion tror jag kommer bli mycket vanligare på webben också. Det används redan överallt i mobiler, till exempel när du stänger av ljudet på mobilen och den vibrerar till. Du interagerar med tekniken, vilket gör det lättare att förstå vad som händer.

Snabbare hemsidor med javascript

I vår utvecklingsgrupp ser man en utveckling mot hemsidor som laddas snabbare:

– Hemsidor gjorda med fullständiga javascript front-ends kommer troligtvis fortsätta växa med fokus på att optimera laddningstider. Sidans struktur laddas endast in en gång, och sedan kommer innehållet laddas in dynamiskt efter hand som man navigerar runt på sidan. Då sidan inte laddas om helt vid varje navigation känns den snabbare, samt att man kan använda animationer och transitions när man navigerar. Det är som en singlepage-application fast med mer än en sida.

Tjänster som anpassar sig för användaren

Anders är västkustpojken som jobbar i Växjö. Anders jobbar som utvecklare här på Smelink och ser hur programmering kan göra webben mer användaranpassad:

– Många tjänster kommer att kunna ändra sig för dig baserat på vad du gillar eller ställer in. Det finns hur många nya programmeringsspråk och ramverk som helst att göra det här. Det gör att det är mer tidskrävande att testa, eftersom det finns flera olika kombinationer och scenarios. När det kommer till säkerhet och personliga uppgifter så är det viktigt att dels att se till att informationen är krypterad men sen behöver jag också ha koll på Personuppgiftslagen så jag vet vad jag får och inte får lagra.

Ökad säkerhet med SSL

– Det kommer att bli mycket vanligare med SSL-certifikat. Ett SSL-certifikat ger en extra trygghet, du kan lita på att det är en seriös butik och att dina uppgifter är säkra. Google kommer till och med börja gilla hemsidor och webshopar med SSL-certifikat extra mycket.

Streama live

– Live-streaming lär fortsätta att öka. Ett flertal företag (T.ex. Adobe) har satsat stort på streaming för att nå med ny information och kommande funktionalitet i sina program. Jag har sett en boom i Facebooks livefunktioner och även appar som Periscope har gjort det möjligt för gemene man att streama.

Nya affärsmodeller som drar nytta av tekniken

– Digitaliseringen möjliggör nya, mer effektiva affärsmodeller. Därför är det viktigt för företag att se över sina modeller och fundera över hur de kan se ut i en digital värld. Att det nu är möjligt att utveckla business som blir effektivare genom digitalt stöd. Uber är ett bra exempel där de slagit ut den konservativa taxirörelsen. De äger inga bilar men ändå störst.

Och med det sammanfattar vi vår trendspaning inför 2017. Nu behöver vi höja blicken och se alla möjligheter som finns i den digitala världen. Och det går snabbt: Den som inte hänger med i den digitala utvecklingen hamnar ohjälpligt efter.
För nu – nu går tåget.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.

AI för marknadsförare
AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning
Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.