Avsaknad av SSL gör att du tappar kunder på din webbplats

Avsaknad av SSL gör att du tappar kunder på din webbplats

Artikel först publicerad 2017, senast uppdaterad i augusti 2018

SSL-certifiera nu! Googles ställningstagande i frågan om SSL mer eller mindre tvingar dig som driver hemsida eller webshop att att certifiera den – för din och kundens säkerhet. Vi reder ut Vad, Varför och Hur.

Genom SSL-certifiering visar du att din webbplats är en säker plats kan dessutom nå högre placeringar på Google. Alternativet? Röda varningssignaler och information till din kund om att han inte är trygg hos dig. Nu skräms vi, men det är faktiskt sant.

Vi ska prata mer om fördelarna med SSL och hur du går tillväga för att certifiera din webbplats, men först: En snabblektion i vad SSL är.

SSL skyddar data på Internet

Överallt finns det de som inte ser skillnaden på mitt och ditt. Särskilt på Internet.

Secure Sockets Layer – SSL – visar att all kommunikation mellan din kunds dator, din webbplats och eventuella externa betallösningar är krypterad för att ingen ska kunna avlyssna eller manipulera kommunikationen. Utan SSL kan en hacker i värsta fall få tag på kundens namn, e-post, lösenord, kreditkortsinformation eller annan känslig data.

Google Chrome och andra webbläsare har redan börjat markera en webbplats som hanterar känslig information och inte krypterar denna som osäker. Detta blir en varningssignal till alla: här vet du inte vem som ser vad du surfar på. En krypterad, SSL-certificerad webbplats markeras istället med ett grönt hänglås för att visa att det är en trygg zon. Googles ställningstagande i den här frågan mer eller mindre tvingar alla med någon typ av formulär på sin webbplats att SSL-certifiera den för att behålla kundens förtroende.

Ökat förtroende från kunden – fler köp

Med en röd varningsskylt och informationen om att webbplatsen inte är säker framför sig, kommer kunden inte att våga köpa av dig. Genom att istället SSL-certifiera hela din webbplats visar du att du värnar om kundens integritet och skapar en trygghet som ökar hans benägenhet att köpa av dig.

Alla bra betallösningar krypterar kreditkortsinformationen idag. Om du ser till att all kommunikation mellan kunden och din webshop är krypterad – inte bara själva köpeprocessen – vet kunden att han kan titta på vilka produkter han vill utan att någon obehörig ser.

Vi tror inte att vi behöver förklara vikten av det förtroendet för dig.

Bättre placering på Google

Förutom en trygghet till kunden, ger en SSL-certifiering av din webshop dig en chans att driva mer trafik till webbplatsen. Jo, för som grädde på moset ger Google sedan 2014 en boost till alla SSL-certifierade webbplatser i det organiska sökresultatet.

För Google är det viktigt att deras användare får upp relevanta, bra webbplatser i sökresultatet. En SSL-certifierad webbplats väger tyngre i Googles sökresultat än en webbplats som inte är certifierad.

Hur gör jag för att SSL-certifiera min webshop?

Ett SSL-certifikat utfärdas alltid av en extern, oberoende part. Själva certifikatet är gratis eller kostar en slant, beroende på vilket typ av certifikat din webbplats behöver. Därefter behöver din webbyrå implementera certifikatet på servern. Eftersom kraven i certifikatet belastar servern hårdare kan din webbyrå behöva ta betalt för att lägga in SSL på din webbplats.

Certifikatet innehåller bland annat:
  • Företagsnamn
  • Företagets adress
  • Certifikatets giltighetstid
  • Bolaget som utfärdat certifikatet

Behöver du SSL?

Fyll i dina uppgifter nedan så hör vi av oss!

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.