Skapa en logotyp
Skapa en logotyp
Artikelen publicerades i februari 2018
För att du ska få så bra resultat som möjligt så listar vi här punkterna du bör ha i åtanke när du ska skapa din logga. Ju mer du har på benen innan du sätter igång, desto bättre resultat kommer du att få.
Skapa en logotyp som reflekterar din verksamhet
En logga ska i första hand tjäna företagets syfte och reflektera vad varumärket står för. Det kan låta uppenbart, självklart ska din logga spegla verksamheten! Men det brukar vara lättare sagt än gjort. Ibland handlar det om att personliga designpreferenser inte alltid stämmer överens om vad företaget behöver. Ibland är det en fråga om att man kanske inte har gett det någon närmare tanke egentligen, det här med vad som gör företaget unikt. Eller så har man bara inte brytt sig tidigare.
Beskriv ditt företag
Konkurrensen
Tänk både bakåt och framåt
Designa en logotyp som alltid funkar
Mobile-first påverkar alla delar av din verksamhets visuella uttryck, inte bara din hemsidas design. Det är ingen nyhet att vår vardag blir allt mer digital och att den är mobilbaserad. Det innebär att din logotyp ofta kommer att visas på små ytor och behöver vara förbered för det. Undvik smådetaljer och annat som i liten storlek bara kommer att bli en suddig blobb.
Skapa en logga som tilltalar din målgrupp
Du kanske tycker att du har den snyggaste loggan på marknaden. Men det spelar egentligen ingen roll, det är din målgrupp du måste bry dig om. Vi påverkas alltid av det vi ser oavsett om det är medvetet eller ej. Även om du tänker att din målgrupp inte har några åsikter om hur din logotyp ser ut så bör du ändå alltid ha dem i åtanke. Vi har sagt det tidigare, men det är värt att upprepas: en målgruppsanalys kommer att tjäna dig väl. Med det sagt, kommer din målgrupp alltid att vara densamma eller finns det ambitioner att gå in på en ny marknad med en ny målgrupp?
Bara text, eller symbol också?
Rent praktiskt är det lättast att skapa en logotyp med enbart text, oftast ett företagsnamn och eventuellt en kort slogan av något slag. Men text har nackdelen att den snabbt blir svårläst i små storlekar eller på avstånd. Dessutom är den mindre flexibel än om du lägger till en symbol av något slag som kan representera ditt företag. Symbolen kan stå för sig själv och skalas enklare.
En symbol gör din logga mer flexibel och kan användas i lägen när det inte riktigt funkar med den kompletta. Dessutom ger den större möjlighet att förmedla intryck – den kan helt enkelt symbolisera din verksamhet.
Använd rätt färger när du skapar din logotyp
Välj inte färger bara för att de är trendiga idag – det kommer de inte vara om ett par år. Begränsa mängden färg du använder, av samma anledning som du bör undvika smådetaljer: det skapar ett rörigt intryck. Har alla dina konkurrenter blåa logotyper? Då kanske du inte ska köra på blått du också. Loggan behöver kunna fungera på både mörka och ljusa bakgrunder så se till att ha en plan för hur det ska åstadkommas. Oftast så skapar man en ordinarie version av logotypen samt enfärgade varianter i vitt och svart – då har du alltid en version som funkar oavsett sammanhang och miljö.
Välj ett teckensnitt som förmedlar rätt budskap
Precis som färger så förmedlar teckensnitt olika känslor och intryck. Teckensnittet du väljer att skapa din logotyp med kommer att bli en del av ditt varumärke, så ta inte bara första bästa ”lite festliga”. Gör en lista över vad du vill förmedla om du inte redan har gjort det. Lekfullhet? Snabbhet? Pålitlighet? Lägg tid på att hitta det perfekta teckensnittet för just din verksamhet. Exempelvis på Typekit eller Google Fonts.
Om du behöver hjälp med din logotyp
Känns det svårt? Vårt team har många års erfarenhet av att ta fram grafiska profiler och logotyper med en genomtänkt strategi bakom. Vi finns här för dig om du inte vill göra det själv. På så vis kan du fokusera på det som du är bäst på, så tar vi hand om de andra bitarna. Ta kontakt med oss, så tar vi det därifrån.
Ready 4 Logo?
Vi har skapat logotyper till ett brett spann av företag – vi kan hjälpa dig också. Försäkra dig om att din nya logotyp håller måttet och låt vårt team sköta jobbet. Hör av dig!
Det rent praktiska – så skapar du logotypen
Så du har en väl utarbetad idé för hur din logotyp ska se ut, men du vet inte hur du ska gå tillväga att faktiskt skapa den. Får vi vara helt ärliga med dig? Då borde du inte skapa den själv egentligen – din logotyp är alldeles för viktig för det. Om du insisterar, så är här några konkreta råd:
- Skapa den med exempelvis Adobe Illustrator eller gratisprogrammet InkScape. Det är program för att skapa vektorgrafik, vilket innebär att din logga funkar att skala obegränsat. Du kan använda samma fil för en liten reklampenna som till en stor fasadskylt utan att den tappar i kvalitet.
- Även om du skapar den själv, be någon utomstående granska den efter problem. Gärna någon som tillhör din målgrupp så att du vet att den träffar rätt.
- Spara den i flera olika filformat så att du alltid är redo oavsett vad som krävs: EPS, PDF, SVG, PNG, JPG.
- Gör några andra projekt först innan du ger dig på en riktig logotyp så att du lär dig programmet du valt att skapa i. Det finns massor av tekniska guider, en bra start är användarhandboken för Illustrator.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg om content
Uppdatera WordPress och håll din webbplats säker
Glömt att uppdatera WordPress? Följ vår guide och lär dig hur du bäst skyddar din webbplats mot digitala hot.
Din startsida – nyckeln till ett starkt första intryck
Skapa en stark första upplevelse med en optimerad startsida. Läs våra konkreta tips på hur du fångar uppmärksamheten och konvertera besökare till kunder.
Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.