Featured snippet, SVG och relevanta målsättningar

Är din webbplats redo för 2020?

Featured snippet, SVG och relevanta målsättningar

Är din webbplats redo för 2020?

Artikel publicerad december 2019

Internetanvändare ställer höga krav på webbplatserna de besöker och utvecklingen går i snabb takt. Detta i kombination med förändrade förutsättningar (och möjligheter!) när det gäller både teknik och algoritmer innebär att det gäller att hänga med och att kontinuerligt se till att företagets webbplats håller sig konkurrenskraftig. Här ger våra experter dig 5 punkter att hålla koll på inför 2020.

1. Mer video och animationer!

Alla stora webbläsare är idag ”evergreen” och håller sig automatiskt uppdaterade. Detta i kombination med att våra enheter och uppkopplingar blir allt bättre gör det möjligt att i större utsträckning än någonsin använda sig av video och animerat innehåll för att lyfta användarupplevelsen. Tänk bara på att använda bakgrundsvideos utan ljud och att ändå inte ha överdrivet tunga filer!

2. Vektoriserat innehåll (SVG-format)

Stödet för SVG-format finns nu i stort sett över hela spektrat av webbläsare och plattformar. Detta innebär att du numera inte bara kan visa ditt företags logotyp i perfekt kvalitet i alla upplösningar, du kan också skala bort detaljer i takt med att den visas på mindre skärmar eller ändra färger dynamiskt exempelvis baserat på om du har nightmode aktiverat på din enhet. Eller varför inte animera delar som en snygg mikrointeraktion?

3. Strategiskt innehåll

Det har sagts innan, men tåls att upprepas många gånger: alla har något att vinna på att utveckla sin webbplats med kvalitativt innehåll. Detta både ur ett rent praktiskt SEO-perspektiv (Google älskar text!) och för varumärket. Komplettera informationen om företagets tjänster med kunskapsbyggande innehåll – det ger mervärde för besökaren, en anledning att besöka er webbplats och skapar ett förtroende för er kompetens.

En featured snippet, ofta kallat ”Position Zero” (position noll), är den lilla bonusrutan längst upp i sökresultatet med snabbinformation om en sökfråga som du säkert har sett i vissa sökningar. Google plockar själv ut den information som passar bäst bland webbplatserna på första sidan i sökresultatet, ibland en kombination av två olika. För det företag som tänker strategiskt med sitt innehåll så är det en perfekt möjlighet till extra exponering!

Alla sökord får inte en featured snippet. Oftast hör de ihop med frågeställningar där svaret kan ges i ett kort stycke (exempelvis vem är/vad innebär/vad gör), i lista (tips, råd, bäst i test) eller i en tabell (priser på olika tjänster el.dyl)

5 steg för att få en featured snippet:
  • En sökordsanalys säkerställer vilka termer som är relevanta för din webbplats där det finns möjlighet till en featured snippet (vi hjälper gärna till att hitta de termer som är relevanta för just din webbplats så att du inte jobbar i blindo)
  • Ta fram informativt innehåll, där du konkret besvarar det som efterfrågas i söktermen.
  • En featured snippet består av runt 45-55 ord. Gör det enkelt för Google att välja rätt genom att ha ett stycke i den längden som sammanfattar innehållet i resten av artikeln.
  • Gör texten lättläst för sökmotorerna genom att strukturera den ordentligt med rubriker, punktlistor och eventuellt en eller flera tabeller vid behov.
  • Ha koll på den genomsnittliga besökstiden på den optimerade sidan. Om besökarna försvinner snabbt så indikerar det för Google att innehållet inte är relevant eller besvarar frågan.
Exempel:

Sökning: ”Annonsera på Google”

Exempel på featured snippet, för sökning Annonsera på Google

Sökning: ”Starta webshop”

Featured snippet: starta webshop

5. Mål – analys – justering

De flesta har Google Analytics installerat på sin webbplats, men förvånansvärt få följer upp information som trafik och användarbeteende. Det är därför viktigt att börja med att sätta upp målsättningar kopplade till nyckeltal som sedan regelbundet analyseras. Så fundera på vilka affärsmål du har för 2020 som är kopplade till webben! Om det exempelvis handlar om att öka försäljningen online skulle något av följande mål och nyckeltal kunna vara relevant:

Öka antalet besökare till webbplatsen från 1 000 till 2 000 i månaden.
Nyckeltal: Antal unika besökare/månad och % avvisningsfrekvens på viktiga delar av webbplatsen.

Öka ROI (return of investment) från digital annonsering.
Nyckeltal: Konverteringsvärde på försäljningar via våra olika kampanjer.

Du vet att något behöver göras, men kanske inte vad eller hur. Det är där vi kommer in. Vi kan hjälpa dig att ta ett helhetsgrepp om din digitala närvaro, för att stärka ditt varumärke och driva fler affärer. Börja med att fylla i formuläret här nedanför, så tar vi det därifrån!

Företag vi hjälpt med digital närvaro under 2019

Under året som gått har vi hjälpt många företag med nya webbplatser. Här är några av dem:

Di Gasell (Dagens Industri)

“Di Gasell firar 20 år i år och det var viktigt för oss att kunna presentera en ny och snygg site till jubileumsåret, för att sätta anslaget och tonaliteten inför höstens Gasellfester. Det har varit fantastiskt roligt att fördjupa samarbetet med vår Gasellpartner Ready Digital, som är en viktig del av vår kommunikation till Sveriges tillväxtföretagare.”
Johan Kock, Affärsutvecklare och partneransvarig på Di Gasell.

Dagens industri utser varje år de snabbast växande företagen i Sverige till Gaseller för att premiera tillväxt hos svenska entreprenörer. Den nya webbplatsen är också en portal för gasellerna.
https://gasell.di.se

Di Gasell logo
Logo Kosta Boda Art Hotel

Kosta Boda Art Hotel

”Vi är mycket nöjda med hela processen & resultatet. Lyhörda, flexibla & pedagogiska – bra jobbat Ready Digital! Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete!”
Susanne Petersson, Marketing Coordinator, Kosta Boda Art Hotel.

Kosta Boda Art Hotel är ett unikt glashotell, som är designat av Kosta Bodas världskända formgivare och erbjuder både konferens- och spamöjligheter. Till sitt 10-årsjubileum 2019 ville företaget ta ett nytt tag om sin webbplats.
https://kostabodaarthotel.se

Klippkungen

”Vi hade tydliga önskemål om ett antal specifika funktioner som vi ville ha i vår nya webbshop och Ready Digital löste det galant. Vi är jättenöjda!”
Anders Sköld på Klippkungen.

Klippkungen är en del av en av landets största privatägda grossister av konfektyr och har lanserat ett nytt koncept för att ta vara på varor som annars skulle slängas på grund av att bäst före-datumen gått ut.
https://gottochkort.se

Logo Gott & Kort

Ready 4 2020?

Vi tror på att ditt företag har stor potential att utvecklas online, och som din digitala partner kan vi vara med dig när du tar nästa steg. Hör av dig så sätter vi igång!

Checkbox

Fler blogginlägg

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.

AI för marknadsförare
AI för marknadsförare

Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!

Intervju med CAN Belysning
Intervju med CAN Belysning

Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.