Så presenterar du produkterna i din webshop
Så presenterar du produkterna i din webshop
Artikel först publicerad 2015, senast uppdaterad i augusti 2018
Söka och hitta rätt produkter
Dina kunder spenderar en stor del av sin tid i din webshop på att söka produkter. Produkter de är på jakt efter eller produkter som finns på reahyllan och som de inte alls visste att de var på jakt efter, förrän de såg ditt fantastiska erbjudande.
Om du ger kunderna en riktigt bra upplevelse genom sökandet kommer de vara mer positivt inställda till att handla av dig. Du bör erbjuda minst några av följande sätt att navigera bland produkter:
Kategorier
Dela upp produkterna i din webshop i tydliga kategorier som följer normer kunderna är vana vid. Säljer du kläder kan du till exempel dela upp produkterna i kategorierna Byxor, Tröjor, T-shirtar, Skjortor och Underkläder. Jobba även med underkategorier så kan kunderna bli ännu mer specifika i sitt sökande. Byxor kan ha underkategorierna Jeans, Mjukisbyxor och Kostymbyxor.
Sökfunktion
Vissa föredrar att söka efter produkten de är ute efter. Du bör alltid erbjuda en sökfunktion som hjälper dem hitta rätt direkt. Finns möjligheten är det extra bra med realtidssök, där förslag dyker upp allt eftersom kunden skriver in bokstäver i sökrutan. Som på Google du vet.
Sortera och filtrera
När kunderna väl har valt en kategori eller gjort en sökning dyker det ofta upp massor av produkter i en lång lista eller ett rutnät. Alla produkter är dock inte aktuella för alla kunder och du kan ytterligare förenkla urvalsprocessen genom att erbjuda funktioner för sortering och filtrering.
Sortering sorterar alla produkterna i listan efter exempelvis pris, namn eller popularitet. Vissa föredrar att se de billigaste produkterna först medan andra gillar att se vilka produkter som är inne just nu.
Filtrering filtrerar bort allt utom just det kunderna är ute efter så att listan blir kortare och mer överskådlig. I Byxor-kategorin kan exempelvis Jeans och Mjukisbyxor sorteras bort så visas bara Kostymbyxor, förutsatt att de tre underkategorierna finns. Alternativt kan listan filtreras för att bara visa byxor från ett visst märke. Andra filter som kan sättas är färg, storlek, pris, material och liknande.
Erbjudanden och rabattkoder
Många är ute efter ett kap när de handlar på nätet. Genom att ha en kategori för aktuella erbjudanden där du lägger alla dina rabatterade produkter kan du stilla även deras behov.
Rabattkoder är ett annat sätt att få fler affärer. Dela ut rabattkoder och låt kunderna fylla i för att få ett reducerat pris på produkten.
Populäraste
Vi gör ofta som andra gör, det är därför så många köper de Populäraste eller Mest köptaprodukterna. Att ha dessa två kategorier hjälper dig därför att sälja mer i din webshop.
Senaste
Återkommande kunder vill gärna se vad som anlänt i butiken sedan sist. Då är det bra med en kategori där du lägger in det som kommit in samma månad eller liknande. Ett alternativ kan också vara att ha med Senaste som alternativ att sortera produkter efter.
Ready 4 Webshop?
Ska du starta webshop? Hör av dig till oss så kan vi se över vad du behöver!
Välja rätt produkter
När dina kunder har sökt och hittat en produkt de är intresserade av måste de få tillräckligt med information på produktsidan för att välja att lägga den i varukorgen. Här är några saker som kunderna kan förutsätta att du har:
Tydliga priser
Priset är en av de viktigaste faktorerna när vi handlar på nätet. Var stolt över dina priser och visa dem klart och tydligt, gärna i en egen färg eller med större typsnitt än texten runtom. Då slipper kunderna leta.
Säljande produkttexter
Skriv unika produkttexter för alla dina produkter. Texterna ska beskriva vad det är för produkt samt nyttan med den och de ska samtidigt vara sökmotoroptimerade. Bra produkttexter berättar för kunderna varför de ska köpa produkten och ger dig dessutom bättre resultat på Google.
Andra läste även: Så skriver du säljande och Google-anpassade produkttexter
Bra produktbilder (och filmer)
Riktigt bra produktbilder får dina produkter att glänsa av självförtroende och besökarna att bli mer köpbenägna. Hela utseendet på din webshop ser dessutom fräschare och proffsigare ut. Det bästa med bra produktbilder? Du kan faktiskt ta dem själv, utan dyr proffsutrustning.
Enkelt att välja färg, storlek etc.
Om du har olika varianter av dina produkter såsom färg, storlek och material bör det vara lätt att byta mellan dessa. Extra bra är om produktbilden ändras automatiskt när du byter variant. Kunderna vill gärna se hur produkten ser ut i just den färgen de är ute efter.
Tillförlitlig lagerstatus
Innan dina kunder handlar vill de vara säkra på att produkten finns i lager, så de slipper gå igenom kassan och köpprocessen för att sedan få veta att den är slut. Viktigt är också att lagerstatus ändras när de byter produktvariant, exempelvis från storlek XL till L.
Storleksguide
Säljer du kläder kan vara bra att ha en storleksguide som ger kunderna en idé om hur plagget skulle passa dem. Antingen skriver du måtten eller tar du en bild på en modell med plagget på och skriver hur lång modellen är.
Leveranstid
Hur lång tid tar det innan jag får mina produkter? Det är en fråga som alla som handlar på nätet ställer sig. Kan du besvara den redan på produktsidan är det en klar fördel!
Fraktkostnader
Slutligen vill kunderna även veta om det kostar något i frakt och i så fall hur mycket, innan de bestämmer sig för att handla en produkt i din webshop. Var tydlig med dina fraktkostnader. Har du fri frakt, skylta med det i text eller bild någonstans på sidan. Det är alltid uppskattat!
Nästa del i serien om att driva webshop
Del 2 i den här serien handlar om hur du får kunderna att känna tillräckligt stort förtroende till dig för att handla.
Läs artikeln Webshop del 2: Förtroende
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg om webshop
Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.
AI för marknadsförare
Använd AI i ditt marknadsföringsarbete och upptäck hur olika AI-verktyg kan underlätta för dig i ditt företag. Låt AI skapa artiklar, unika bilder eller redigera videoklipp, möjligheterna är oändliga!
Intervju med CAN Belysning
Läs intervjun med Ann-Christin Johnsson på CAN Belysning AB och hur vi hjälpte deras företag med deras digitala närvaro.