Så mäter du värdet av företagets sociala medier

Så mäter du värdet av företagets sociala medier

Artikel först publicerad 2016, senast uppdaterad i augusti 2018

Inget företag vill lägga tid och pengar på sådant som inte lönar sig. Med tydliga mål och några enkla mätvärden kan du ta reda på ditt företags värde av sociala medier, samtidigt som du maximerar era möjligheter.

Hela 60% av Sveriges företag tycker att det är svårt att få ut det mesta av företagets marknadsföring på Internet, t.ex. i sociala medier. Enligt undersökningen, som gjorts av Eniro, sägs den främsta anledningen vara att det känns svårt att mäta värdet av den digitala marknadsföringen.

Det går att mäta värdet av företagets sociala medier på många sätt, som vi kommer att komma in på längre ner i den här artikeln. Dessa mätvärden hjälper också dig att se vilket arbete som har varit lönsamt och vad som behöver justeras eller rentav uteslutas.

Tydliga mål med investeringen

Du kan inte mäta värdet av företagets sociala medier, om du inte har satt upp något mål.

Som med all annan marknadsföring, ska målet med de sociala medierna knytas samman med de övergripande verksamhetsmålen. Formulera tydliga och specifika mål, så blir mätningen mer exakt och mycket enklare.

Sociala värden att mäta

Beroende på vilka mål du har satt upp, mäter du lönsamheten på olika sätt. Vissa värden är lätta att sätta samman, bara genom en snabb översyn på era företagssidor på sociala medier. Vissa kräver mer avancerade statistikverktyg, som till exempel Google Analytics.

  • Applause rate (antal gillamarkeringar/totala antalet följare)
  • Conversation rate (antal kommentarer/totala antalet följare)
  • Amplification rate (antal delningar/totala antalet följare)
  • Trafik till hemsidan
  • Leads (anmälningar via ett formulär eller liknande)
  • Försäljning

Vilka av ovanstående mätvärden är värdefulla för ditt företags mål? Troligtvis inte alla. Beroende på vad du har för mål med företagets sociala medier, ska du titta på olika mätvärden.

Ökad varumärkeskännedom

Mät räckvidden på dina sociala medier. Det kan vara så enkelt som att titta på hur många följare företaget har, men inkluderar också ofta hur många som har sett dina inlägg.

Få fler leads via hemsidan

Mät hur många procent av trafiken till er hemsida som kommer från sociala medier. Med hjälp av smarta statistikverktyg kan du mäta hur många av dessa som har skickat in sina uppgifter till er via ett formulär eller liknande – alltså vilka som blivit ett lead för företagets säljare.

Knyta en närmre kontakt med målgruppen

Mät antalet kommentarer, delningar och gillamarkeringar (conversation, amplification och applause rate, se ovan).

Öka lönsamheten genom uppföljning

Mätningar av det här slaget ger dig de sociala mediernas värde svart på vitt. Du bör också nyttja den här vetskapen till att utvärdera ditt arbete för att göra mer lönsamma val i framtiden.

De sociala satsningar som inte varit så lönsamma, behöver justeras eller rentav uteslutas. Val av social kanal, tidpunkt, textformulering, bildval och länkplacering är några av punkterna som påverka hur lönsamma dina satsningar blir.

Ready 4 Social Media?

Låt oss driva framgångsrika kampanjer tillsammans! Hör av dig så sätter vi igång direkt:

Checkbox

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.

Fler blogginlägg om digital marknadsföring

Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.