LinkedIn för företag: Guide för att lyckas
LinkedIn för företag: Guide för att lyckas
Artikel uppdaterad i maj 2023
- Det sociala affärsnätverket
- Hur ska ditt företag använda LinkedIn?
- Låt företagssidan göra företaget rättvisa
- Kombinera din företagssida med personliga profiler
- Sökmotoroptimera med hjälp av LinkedIn
- Publicera intressant innehåll
- Visa att du är expert – delta och bjud in till diskussion
- Rekrytera nya stjärnskott
- Håll koll på konkurrenterna
- Annonsera på LinkedIn
Det sociala affärsnätverket
LinkedIn lanserades redan 2003, alltså långt före de flesta andra stora sociala nätverk. Till skillnad från sociala medier som Instagram och Facebook som huvudsakligen handlar om privatpersoners kontakt med varandra, är LinkedIn inriktat på dig som yrkesperson och dina arbetsmöjligheter. År 2021 passerade LinkedIn 4 miljoner användare i Sverige där de flesta använder plattformen som ett digitalt cv samt delar sin expertis och erfarenheter med sitt nätverk.
Hur ska ditt företag använda LinkedIn?
Det finns många bra anledningar för dig som företagare att använda LinkedIn. Utöver att visa en professionell bild av ditt företag kan du rekrytera nya medarbetare, hitta nya potentiella kunder och samarbetspartners, positionera dig bättre på sökmotorerna och hålla koll på konkurrenterna.
Låt företagssidan göra företaget rättvisa
Dina kunder och potentiella kunder söker i många fall upp dig på sociala medier innan de bestämmer sig för om de vill göra affärer med dig. Skapa en professionell företagsprofil på LinkedIn som gör ditt företag rättvisa och visar vilka ni är och vad ni gör på ett enkelt och tydligt sätt. Lägg tid på beskrivningar, om oss-avsnitt, kategorier och taggar så att algoritmerna enklare kan kategorisera din profil och exponera sidan i rätt flöden.
Kombinera din företagssida med personliga profiler
Kombinera med fördel din företagssida med din och dina anställdas personliga profiler. Du har mycket att vinna på att nätverka med din personliga profil och interagera med andra konton i din bransch. Testa dig fram genom att publicera inlägg och delta i diskussioner som både dig själv och som ditt företag, så lär du dig successivt vad som passar bäst vart.
Uppmuntra också dina anställda att också interagera med sina personliga profiler. Säkerställ att det syns tydligt i deras profiler att de är kopplade till företaget. Dina anställda är en värdefull tillgång där de blir budbärare och ambassadörer för ditt företag på LinkedIn. Ta vara på den chansen!
Sökmotoroptimera med hjälp av LinkedIn
Eftersom LinkedIn är så stort och välbesökt dyker det ofta upp i Googles sökresultat. Genom att sökmotoroptimera innehållet på din företagssida kan du klättra i sökresultaten och således få fler besökare till din LinkedIn-sida.
Sökmotoroptimera genom att säkerställa att du fyllt i alla fält korrekt, se till att din företagssida är enhetlig och konkret, anpassa din LinkedIn-url, använd viktiga sökord i texter och titlar, använd relevanta hashtags och se till att du länkar till din webbplats.
Publicera intressant innehåll
Precis som på andra sociala nätverk är det på LinkedIn viktigt att kontinuerligt publicera relevant innehåll som är värdefullt för dina följare. Skriv till exempel om nyheter i branschen, lyft fram medarbetare och case, länka till artiklar och guider du skrivit och presentera produktnyheter. Analysera de olika inläggen – vad funkar bra och vad funkar mindre bra? Bygg din strategi därefter och variera inlägg som ger en hög räckvidd och ett högt engagemang, ofta i form av interaktioner som kommentarer och delningar.
Visa att du är expert – delta och bjud in till diskussion
Du är expert på ditt område. Genom att delta i diskussioner om det du kan bäst kan du dela din expertis och bygga upp förtroende hos följare samt potentiella kunder och affärspartners. Kommentera både andras inlägg och bjud in andra användare till diskussioner genom att ställa frågor och tagga dem i dina inlägg.
Rekrytera nya stjärnskott
LinkedIn har vuxit sig starkare genom åren och är idag en perfekt plattform för att leta efter framtida kandidater. Det kryllar av bra folk, du behöver bara lära dig att söka på rätt sätt. Använd jobb-funktionen och lägg ut annonser direkt på plattformen. Dela annonsen som ett inlägg i ditt och företagets flöden för att nå ut till ditt nätverk och uppmuntra dina medarbetare att göra detsamma. Med fördel kan du också testa att annonsera ut tjänsten för att öka chansen att hitta precis rätt person.
Håll koll på konkurrenterna
Dina konkurrenter finns säkerligen på LinkedIn. Följ dem och håll dig uppdaterad om vad de har för erbjudanden, vilken typ av innehåll de publicerar och vilka som jobbar där (och slutar jobba där). Den här informationen hjälper dig att få en överblick över hur din bransch rör sig och hjälper dig att utveckla dina produkter och tjänster åt rätt håll.
Annonsera på LinkedIn
Särskilt om du är ett B2B-företag så är LinkedIn ett perfekt ställe att annonsera på. När din organiska räckvidd är låg, så kan du nå en större publik som överensstämmer med din målgrupp. Skapa upp ett annonskonto och sätt igång! Skapa med fördel flera olika annonser för att testa vad som går bäst. Men kom ihåg att bara testa en parameter åt gången, exempelvis annonstext eller annonsmaterial. Du kan också testa att annonsera utifrån olika målsättningar samt konverteringsspåra direkt på annonsplattformen.
Redo att komma igång med LinkedIn?
Vill du komma igång med ditt företagskonto, eller känner dig osäker på hur du ska hantera ditt befintliga? Oavsett vilket så kan vi hjälpa dig. Hör av dig till oss!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Fler blogginlägg om sociala medier
Uppdatera WordPress och håll din webbplats säker
Glömt att uppdatera WordPress? Följ vår guide och lär dig hur du bäst skyddar din webbplats mot digitala hot.
Din startsida – nyckeln till ett starkt första intryck
Skapa en stark första upplevelse med en optimerad startsida. Läs våra konkreta tips på hur du fångar uppmärksamheten och konvertera besökare till kunder.
Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2 är ett verktyg som hjälper till att hantera cookies för att samla in data på ett korrekt sätt. Detta är viktigt att få på plats om du använder Google Analytics och Google Ads.